Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vanliga modem, typ Zyxel, är lätta att kapa


Pocahontas

Rekommendera Poster

[+] :yeahbaby:


För riktighetes skull... Modemen som angavs i artikeln: Zyxel 2601 och 2812
Det är inga rena modem, utan routrar, med inloggning, därav bristen/svagheten (som jag ser det). Dessutom med en s k 2vägs inloggning - en för anv - en för internetleverantören, utifrån. (Typ som Telia Thomson)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt egentligen då Routrar oftast levereras med enkla lösenord och "admin" som standard användare... Inte många vet att man kan ändra detta, eller ännu värre, att någon kan vilja kapa det...

 

Oftast är det ju dessutom samma IP adress som standard för alla inställningar när man går in på routern, och väl där kan man ju göra - ordagrant - vad man vill...!

 

Det räcker ju man kollar i ens lista på tilllgängliga nätvärk i närheten, mer än hälften har kvar samma namn och nummer på deras nätverk som dom fick när dom köpte dom.

 

Det första jag ändra var ju allt det där när jag installerat det - nu heter mitt "Pretty Fly For A WIFI" och är inte alls längre synligt för folk som inte får se det...

 

:nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så konstigt egentligen då Routrar oftast levereras med enkla lösenord och "admin" som standard användare... Inte många vet att man kan ändra detta, eller ännu värre, att någon kan vilja kapa det...

 

Oftast är det ju dessutom samma IP adress som standard för alla inställningar när man går in på routern, och väl där kan man ju göra - ordagrant - vad man vill...!

 

Det räcker ju man kollar i ens lista på tilllgängliga nätvärk i närheten, mer än hälften har kvar samma namn och nummer på deras nätverk som dom fick när dom köpte dom.

 

Det första jag ändra var ju allt det där när jag installerat det - nu heter mitt "Pretty Fly For A WIFI" och är inte alls längre synligt för folk som inte får se det...

 

:nerd:

Ja, det är värt den xtratiden det tar att konfigurera sin router ordentligt, byta lösenord, ändra IP osv. Stänga av lite portar och sånt kan ju vara bra med, och styra bort skrivaren från nätet. Finns det QoS på routern finns det väl ett alternativ där med inget nät (bara lokalt alltså)?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lika illa med Com Hems modem skriver de i pressen idag, och felet har varit känt drygt ett år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...