Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa olåst iphone 6 i USA


kalele

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en vän som ska åka till USA nu i slutet av månaden och funderar därför på att be kompisen köpa med sig en Iphone 6 hem till Sverige. Jag har läst runt lite på nätet och förstår att faktorer att beakta främst är garanti och banden. Jag tycker det är lite förvirrande kring banden som används i den amerikanska modellen men jag har förstått det som att det inte ska vara några problem såvida man inte har operatören 3?

 

En annan aspekt är att telefonen behöver bara olåst. Här verkar det finnas en skillnad på "contact free" och "unlocked" där iphone 6 endast erbjuds i "contact free" i dagsläget. Jag hittade den här tråden där folk har köpt iphone i usa och använt den i Europa. Det verkar som att det inte ska vara några problem om man tar ut simkortet innan man aktiverar dvs sätter igång telefonen? Hur tolkar ni svaren? http://store.apple.com/us/question/answers/iphone/is-iphone-6-for-tmobile-unlocked/QU2A7TAHD7HYCJPD9?po=0

 

Eftersom jag behöver mitt simkort här i sverige så tänkte jag köpa ett kontantkort så att jag får ett nytt simkort som jag sen kan slänga. På så vis kan min kompis sätta in extra simkortet i mobilen och starta den. Vad tror ni om det? Är det någon härinne som faktiskt har köpt en iphone 6 i usa och använder den i Sverige? Erfarenheter? Skulle verkligen behöva hjälp inom området! Ändå rätt så stor skillnad på priset i USA och Sverige! :) Kom igen nu Macworld. Låt oss knäcka denna nöt :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt besväret att spara mindre än 500 kronor och förlora den Svenska reklamationsrätten? Köp i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är inte 500 kronor utan snarare 2000 kr. I Sverige kostar den 6400 medan den kostar runt 4700 i USA.

salestax brukar väl inte vara inräknad i amerikanska priser? isf behöver du räkna med den.

apples priser brukar ligga i princip lika över hela världen.

 

dessutom får du fel typ av kontakter med dig hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får lägga på amerikansk sales tax (varierar men i runt tal 10%) och svensk moms på 25%.

 

Sedan kan du troligen glömma garantin.

 

http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-english.html

"Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."

"If you seek service in a country that is not the original country of purchase, you will comply with all applicable import and export laws and regulations and be responsible for all custom duties, V.A.T. and other associated taxes and charges."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får lägga på amerikansk sales tax (varierar men i runt tal 10%) och svensk moms på 25%.

 

Sedan kan du troligen glömma garantin.

 

http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-english.html

"Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."

"If you seek service in a country that is not the original country of purchase, you will comply with all applicable import and export laws and regulations and be responsible for all custom duties, V.A.T. and other associated taxes and charges."

 

Hur är det nu med momsen? Jag minns att förr kunde du bara gå igenom tullen sålänge du hade produkten i bruk. Det vill säga att den var öppnad så var det inga problem. Är det strängare nu? Någon som har erfarenhet av att ta hem elektronik nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det nu med momsen? Jag minns att förr kunde du bara gå igenom tullen sålänge du hade produkten i bruk. Det vill säga att den var öppnad så var det inga problem. Är det strängare nu? Någon som har erfarenhet av att ta hem elektronik nu?

Det var väl minst 15 år sedan regeln om öppnade varor togs bort. Risken att åka fast för smuggling får du bedöma på egen hand.

 

Reglerna finns här:

http://tullverket.se/innehallao/t/tullguiden.4.4ab1598c11632f3ba9280003131.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...