Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini eller iMac?


Epersson88

Rekommendera Poster

Hej!


Min sambos föräldrar ska skaffa en ny dator, och vi har lyckats övertala dem att köpa Apple (de är inte så tekniska och vill bara att grejerna ska fungera problemfritt, vilket vi upplever att Apples produkter gör i helt annan utsträckning än PC), men står nu och väger mellan Mac Mini och iMac. De använder den mest till att skriva mail och dokument (de har eget företag så de ordnar med all bokföring och liknande), men spelar inga spel eller kollar film.


Mac Mini får man den nya versionen (2,6 GHz) för ca 7800 :- (inklusive tangentbord och mus)http://store.apple.c...S/A&step=config


iMac 21,5" med 2,7 GHz (fyrkärnig istället för minis dubbelkärniga) går på 12300:- (också där är mus och tangentbord inkluderat) http://store.apple.c...S/A&step=config


Till Mac Minin behövs ju dock en skärm, kan man ha vilken skärm som helst? Vi funderar på typ den här: http://www.netonnet....hl/204597.3020/


Ni får gärna rekommendera andra bra skärmar under 2000:-


Ett tredje alternativ är att köpa den äldre Mac Minin, http://www.netonnet....ni/181690.5077/, för dryga 5000:-, dock så tillkommer ju tangentbord och mus så säg närmare 6000:- totalt. Hur stor skillnad är det på nya/gamla Mac mini?


Eller är det värt att lägga på några tusenlappar och köpa en iMac? Tar tacksamt emot alla råd och synpunkter smile.png


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En begagnad iMac från 2012 eller 2013 med minst i5 processor och 8 Gb Ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att kolla upp är ju naturligtvis hur de kör bokföringen. kör de den i egen klient i Windows eller kör de E-bokföring? Kör de Windows-klient, ska de fortsätta med det på Macen, (krävs licens för Windows) eller är det då aktuellt med byte till Mac-klient eller migrera till E-bokföring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!
Min sambos föräldrar ska skaffa en ny dator, och vi har lyckats övertala dem att köpa Apple (de är inte så tekniska och vill bara att grejerna ska fungera problemfritt, vilket vi upplever att Apples produkter gör i helt annan utsträckning än PC)

 

Du har ju redan beskrivit att de ska ha en iMac........ Den har också en väldigt bra skärm så ni slipper att leta efter nåt som är billigt men bara halvbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill dom ändra användare ofta så borde de skaffa en dator med snabb ssd-hårdisk. Jag har en mac mini 2011 8Gb och den är nog bra men... den tar alldeles för lång tid på sig för att byta användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är helt avgörande (tror jag och som tidigare påpekats av mattem) är inte vilken hårdvara (olika macar eller pcs) utan vilket för bokföringsprogram de är vana vid. Min erfarenhet är att det kan vara lättare att byta plattform för bas/mjukvara än det specifika programmet man använt i flera år.

Visst kan man köra bootcamp eller parallells för att använda spcs (som är vanligaste) men w8 är rätt ok jämför med tidigare versioner av w.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som är helt avgörande (tror jag och som tidigare påpekats av mattem) är inte vilken hårdvara (olika macar eller pcs) utan vilket för bokföringsprogram de är vana vid. Min erfarenhet är att det kan vara lättare att byta plattform för bas/mjukvara än det specifika programmet man använt i flera år.

Visst kan man köra bootcamp eller parallells för att använda spcs (som är vanligaste) men w8 är rätt ok jämför med tidigare versioner av w.

Tack för era svar! :)

Det verkar som att de använder en internetbaserad tjänst, Visma, så ska inte spela någon roll om de kör Windows eller OS.

 

Förstår inte riktigt Axelmans svar, frågan är ju uppenbarligen om de ska ta en iMac eller Mac Mini, vad är det som gör iMac till det självklara alternativet? Finns ju bra skärmar som inte kostar skjortan, vilket skulle göra att Minin blir billigare. Men hur är de båda alternativen rent prestandamässigt, är det stor skillnad mellan iMac och Mini?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill dom ändra användare ofta så borde de skaffa en dator med snabb ssd-hårdisk. Jag har en mac mini 2011 8Gb och den är nog bra men... den tar alldeles för lång tid på sig för att byta användare.

 

De kommer mest troligt inte ha behov av att byta användare särskilt ofta, om än någonsin, men tack för tipset :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De kommer mest troligt inte ha behov av att byta användare särskilt ofta, om än någonsin, men tack för tipset :)

 

Kan inte påstå att jag någonsin har upplevt den manövern som långsam, varken med SSD eller HDD.

 

Det Axelman menar är att en "enkel" dator är iMac, det är en strömsladd, resten är redan i skärmen, det är allt som behövs kopplas in utöver en nätverkssladd möjligtvis.

 

Angående alternativet med Mini, vad är det för fel på deras nuvarande skärm? Beroende på vad den har för anslutningsmöjlighter räcker det troligtvis med en adapter.

 

Båda två är bra datorer, iMac har en riktigt bra skärm, bättre CPU och den är stilren. Mini i liten och smidig och man kan gissningsvis koppla på befintlig skärm, sämre CPU men också billigare jämfört med iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förstår inte riktigt Axelmans svar, frågan är ju uppenbarligen om de ska ta en iMac eller Mac Mini, vad är det som gör iMac till det självklara alternativet? Finns ju bra skärmar som inte kostar skjortan, vilket skulle göra att Minin blir billigare. Men hur är de båda alternativen rent prestandamässigt, är det stor skillnad mellan iMac och Mini?

NÄr du köper en iMac packar du upp den ur kartongen och kör. Finns inget enklare. Med en Mini ska du skaffa en skärm och koppla sladdar. Med iMac får man en ursnygg stilren dator med väldigt bra skärm. Inget mer att fundera på.

...

Sen ska du lägga till så du får 8 GB RAM till Minin om du hellre vill ha det. Plus tangentbord och mus. Så de val jag gjort på Apples hemsida blir 6.853:- Så skillnaden till en iMac för 10,295:- som har allt detta krymper rejält och till slut är det inte mycket att spara på. Nu räknade jag på 1,4 för de lär inte behöva mer.

...

SSD för snabbare byte av användare....? Till och med i min urgamla iMac 2009 är det snabbt gjort. Betala en rejäl slant till bara för att få en ytterst tveksam funktion....? Nog kan man överleva ändå..... Av allt som är uppräknat är det inget som en SSD skulle motiveras av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte klara mig utan prestandan i en SSD.

Varför räkna på en 1,4GHz iMac för 10.295:- när man får en Quad 2,7 för bara 200Kr mer hos MediaMarkt och NetOnNet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte klara mig utan prestandan i en SSD.

Varför räkna på en 1,4GHz iMac för 10.295:- när man får en Quad 2,7 för bara 200Kr mer hos MediaMarkt och NetOnNet?

Man kan ju köpa var man vill men oavsett var man köper så är det ju intressant att titta på skillnaden mellan Mini+tangentbord+mus+skärm och en komplett iMac som inte är enligt mig tillräckligt stor. För mig är iMac det självklara valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är iMac det självklara valet om man utesluter leksaksmodellen med 1,4GHz Dual Core. För bara 200kr mer får man omkring 50% bättre prestanda med Quad 2,7Ghz modellen med snabbare HD5200 Iris Pro grafikkort kontra HD5000 och 1TB disk kontra 500GB

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2236282

Ock på vilket sätt skulle det bli bättre i detta fallet? 1,4 är ingen leksaksmodell. Vad ska man med en Quad med massa prestanda till när man citat:

De använder den mest till att skriva mail och dokument (de har eget företag så de ordnar med all bokföring och liknande), men spelar inga spel eller kollar film.

DE kommer inte att märka ett dugg skillnad. Däremot är det rent praktiskt en stor fördel med en iMac. Rätt grej till rätt person utan att plussa på en massa ovidkommande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...