Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Den eviga frågan om Jailbreakade iOS-enheter...


davidredjoy

Rekommendera Poster

Tänkte dra upp en sak som jag personligen stört mig på länge, letade runt på Forumet men hitta inget liknande så startade därför en helt ny tråd om ovanstående...

 

Alla vet vi (många av oss iaf) att så fort du jailbreakar din iPhone förlorar du garantin (och är allmänt korkad) men vad många kanske inte förstår är att du utsätter även din enhet för ALLT som Apple jobbat hårt för att du ska slippa oroa dig om. iOS "begränsningar" är där för att vi som användare inte alltid förstår den säkerhet som håller iOS i topp...

 

Och helt ärligt, i min åsikt så är dagens iOS stilren, vacker och fullt ut användarvänlig och enkel. Och det är bara på utsidan. På insidan är varenda "tap" och "swish" baserad på små och stora cluster av koder och tecken (långt över min förståelse) som gör att allt fungerar med både snabbhet och säkerhet, tillsammans - "It Just Works".

 

Och det är lite det jag vill komma till, VARFÖR skulle man vilja förändra en mjukvara så hårt att alla dessa säkerhetsbaserade kodningar blir förstörda? - Detta tar mig då till mitt bombshell-påstående, nämligen;

 

- En Jailbreakad iOS-enhet är inte bättre än en Android baserad enhet - men framförallt - säkerheten är lika dålig eller till och med sämre....

 

Sååå...

Någon som kör jailbreakat fortfarande..?

Räck upp handen - I dare ya'...

 

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förlorar inte garantin.

 

 

 

It’s also worth remembering that jailbreaking your device does not void its warranty

 

http://www.forbes.com/sites/antonyleather/2014/03/04/jailbreak-your-iphone-or-ipad-now-it-could-be-your-last-chance/

 

 

Återställer man telefonen finns det inga bevis eller spår av ett jailbreak

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förlorar inte garantin.

 

 

http://www.forbes.com/sites/antonyleather/2014/03/04/jailbreak-your-iphone-or-ipad-now-it-could-be-your-last-chance/

 

 

Återställer man telefonen finns det inga bevis eller spår av ett jailbreak

 

Självklart inte - om så är fallet - men du tror väl inte att alla är så smarta när dom lämnar in deras enheter för lagning eller dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man återställer ja... men om man inte återställer så kan Apple skylla på jailbreak. Iaf är jailbrak förenat med problem, men det är upp till var och en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppfattning om J-B är inte det endast är Ungdomar som håller på det !! typ AdHd syndrom att förstöra

 

Ett PERFEKT iOs som funkar ihop med ett PERFEKT Osx kan inte en hobby anv på 13år :) förbättra :ThumbsUp:

 

Med vänlig hälsning,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Självklart inte - om så är fallet - men du tror väl inte att alla är så smarta när dom lämnar in deras enheter för lagning eller dylikt?

 

Dom som jailbreakar har en annan kunskapsnivå än den vanliga användaren så ja jag tror att dom är så smarta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återställer man telefonen finns det inga bevis eller spår av ett jailbreak

Det förutsätter förstås att telefonen funkar såpass att det går att göra.

Men å andra sidan, då kanske inte telefonen funkar såpass att Apple ser att den är jailbreakad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dom som jailbreakar har en annan kunskaps än den vanliga användaren så ja jag tror att dom är så smarta.

 

http://support.apple.com/kb/HT3743?viewlocale=en_US&locale=en_US

 

Står längst ner att;

 

"...It is also important to note that unauthorized modification of iOS is a violation of the iOS end-user software license agreement and because of this, Apple may deny service for an iPhone, iPad, or iPod touch that has installed any unauthorized software"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jaibreakat tidigare versioner enbart pga av saknade funktioner men nu tycker jag iOS är så bra att jag inte har behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter förstås att telefonen funkar såpass att det går att göra.

Men å andra sidan, då kanske inte telefonen funkar såpass att Apple ser att den är jailbreakad.

 

Exakt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

http://support.apple.com/kb/HT3743?viewlocale=en_US&locale=en_US

 

Står längst ner att;

 

"...It is also important to note that unauthorized modification of iOS is a violation of the iOS end-user software license agreement and because of this, Apple may deny service for an iPhone, iPad, or iPod touch that has installed any unauthorized software"

 

Inte samma sak som ogiltig garanti.

Bara för att jag har förändrar mjukvaran kan dom inte neka till garantiåtgärd på hårdvaran.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förutsätter förstås att telefonen funkar såpass att det går att göra.

Men å andra sidan, då kanske inte telefonen funkar såpass att Apple ser att den är jailbreakad.

 

Ja precis, det är ju lite det som går i kras OM man nu inte kan återställa den igen till original, finns ju ingen säkerhet på detta då säkerheten blivit borttagen med en jailbreak...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Inte samma sak som ogiltig garanti.

Bara för att jag har förändrar mjukvaran kan dom inte neka till garantiåtgärd på hårdvaran.

 

Klart dom kan, det är Apple, har du fuckat med en av deras saker har dom rätt att fuckas tillbaka... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Klart dom kan, det är Apple, har du fuckat med en av deras saker har dom rätt att fuckas tillbaka... ;)

 

Har du hört talas om någon som blivit nekad garantiåtgärd pga jailbreak?

 

Fast det spelar ingen roll vad jag säger eftersom du har redan din uppfattning klar.

Nu har jag personlig erfarenhet av det hela men orka berätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du hört talas om någon som blivit nekad garantiåtgärd pga jailbreak?

 

Fast det spelar ingen roll vad jag säger eftersom du har redan din uppfattning klar.

Nu har jag personlig erfarenhet av det hela men orka berätta.

 

Haha klart jag vill höra din erfarenhet även om jag har en fast åsikt, det är ju det som är meningen med att ha ett forum ;) att få höra olika vinklar på allt...

 

Jag har aldrig känt någon som jailbreakat om jag ska va ärlig, men sen å andra sidan har jag (tyvärr) många "vänner" som kör android... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart man kör med jailbreak. Bara 2 appar gör det värt det, Springtomize som gör det möjligt att ändra tex storleken på ikonerna och mapparna på hemskärmen och samtidigt öka antalet ikoner på bredden och höjden. Helt enkelt att man får plats med mer på hemskärmarna.
Och sen BioProtect som gör det möjligt och använda Touch ID på varje app. Tex så skyddar jag min bankapp och MinSaldo så ingen kan ens öppna dem. Man kan skydda tex dina bilder eller Facebook. Ajaa ni hajar poängen. Grymt bra appar och det här är bara 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart man kör med jailbreak. Bara 2 appar gör det värt det, Springtomize som gör det möjligt att ändra tex storleken på ikonerna och mapparna på hemskärmen och samtidigt öka antalet ikoner på bredden och höjden. Helt enkelt att man får plats med mer på hemskärmarna.

Och sen BioProtect som gör det möjligt och använda Touch ID på varje app. Tex så skyddar jag min bankapp och MinSaldo så ingen kan ens öppna dem. Man kan skydda tex dina bilder eller Facebook. Ajaa ni hajar poängen. Grymt bra appar och det här är bara 2.

 

Men hur känner du då att all sandbox säkerhet som iOS ger dig helt enkelt är borttagen valfritt genom ditt jailbreakande? Du säger att du gett Touch ID möjlighet att fungera på fler appar - dvs - du har låtit ALL säkerhet ha öppna dörrar så att ALLT kan nå din Touch ID - dvs - även vem som helst som väljer att hacka sig in i din iPhone och stjäla allt.

 

Allt.

 

- Jo även din bankapp. Du har låtit dig själv bli förblindad och tro att Touch ID helt plötsligt skyddar din bank... Jag tror inte du förstår hur fel du har...

 

- Fortfarande kan du INTE hacka en IOS-enhet som kör äkta mjukvara. "- Jodå" säger du då "- det finns folk som hackad iOS genom att gå in i Safari och låsa upp hela enheten genom att "tvinga" den till jailbreak..."

 

Precis. Jailbreakad.

 

Så länge du kör med jailbreak har du ingen säkerhet.

 

Vad du än tror. Vad du än hört.

 

Se det på det här sättet - Killen som jailbreaka iOS har ju i stortsätt koderna och all inloggning till din enhet eftersom du har installerat HANS jailbreak i din iPhone...

 

Tänkt på det...?

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men hur känner du då att all sandbox säkerhet som iOS ger dig helt enkelt är borttagen valfritt genom ditt jailbreakande?

...

Nu har jag ingen koll på vad som brukar avses med jailbreak, men att man modifierar mjukvara behöver inte, men kan, innebära att säkerheten påverkas.

 

Du verkar tro att iOS är någon sorts definition av ett perfekt OS och att all ändring, av andra än Apple, är av ondo. Jag tror annorlunda, övertyga mig gärna om att du också gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan Kontrollcenter och Notiscenter kom till iOS så har jag slutat JB, men innan dess så jailbreakade jag allt. iphones, ipads, varje iOS verison som släpptes från 3-6

Då tyckte jag det fattades massa funktioner i iOS, men nu är dom standard.

Tyckte det var kul också och hålla på med det.

Säkerheten tänkte jag inte så mycket på mer än att ändra ssh lösenordet som apple körde till mitt eget.

 

Har fortfarande kvar alla shsh-blobs från tre iphone och två ipads ser jag nu när jag kollar i datorn...kan kanske vara bra att ha om man känner att man vill nedgradera någon enhet.

 

Många som JB gjorde det väl mest för att slippa betala för apparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ingen koll på vad som brukar avses med jailbreak, men att man modifierar mjukvara behöver inte, men kan, innebära att säkerheten påverkas.

 

Du verkar tro att iOS är någon sorts definition av ett perfekt OS och att all ändring, av andra än Apple, är av ondo. Jag tror annorlunda, övertyga mig gärna om att du också gör det.

 

Det är just det som det handlar om, att "det kan innebära att säkerheten påverkas.." - varför ändra något som redan är säkert & fungerar felfritt? Det jag inte förstår. Kan tänka mig att folk kanske inte tänker så långt så klart...

 

Min åsikt är, att iOS är (förutom Mac OSX) det perfekta operativsystemet. Och att min tanke bakom det påståendet egentligen gäller på båda - dom är skapade tillsammans med hårdvara för att fungera i symbios med varann för att få ut så mycket som möjligt av din pryl du köper. Självklart finns det buggar ibland, och alltid något att uppdatera för att göra det bättre - men helheten är ändå just det, en helhet.

 

Och går man då in och rotar i koderna och "förbättrar" saker som man själv tycker är bättre, så är det ju helheten du förändrar. Du kan inte längre lita på att allt fungerar felfritt för du har själv brutet upp det där samspelet mellan hårdvaran och mjukvaran.

 

Självklart får du tycka och tro annorlunda, jag säger bara min åsikt i det hela... Jag är inte ute efter att få rätt eller övertyga någon om att dom har fel, jag är bara intresserad av hur många vinklar man kan se detta på, hur det verkligen kan fungera, eller fungerar och så klart då varför man vill göra det...

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...