Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig wi-fi?


MrAlex

Rekommendera Poster

Hej,

 

Precis köpt en beg MacBook PRO från 2012

När jag kommer hem och skall ansluta till mitt wi-fi ser jag inte själva ikonen i högra hörnet, tänker inte så mycket på det utan kopplar istället i kabeln och uppdaterar till senaste OS yoshemit.

 

Nu när jag sedan skall ansluta via wi-fi har jag fortfarande samma problem. När jag försöker utan kabel, och trycker på nätdiagnostik så är wi-fi grått inte ett valbart alternativ.

 

Enl föregående ägare har han använt kabel vid användning, men förutsatt att wi-fi skall fungera...

 

Bifogar bild, tacksam för svar

Alexander P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Precis köpt en beg MacBook PRO från 2012

När jag kommer hem och skall ansluta till mitt wi-fi ser jag inte själva ikonen i högra hörnet, tänker inte så mycket på det utan kopplar istället i kabeln och uppdaterar till senaste OS yoshemit.

 

Nu när jag sedan skall ansluta via wi-fi har jag fortfarande samma problem. När jag försöker utan kabel, och trycker på nätdiagnostik så är wi-fi grått inte ett valbart alternativ.

 

Enl föregående ägare har han använt kabel vid användning, men förutsatt att wi-fi skall fungera...

 

Bifogar bild, tacksam för svar

Alexander P

post-73724-0-00495300-1413925036_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport verkar fungera, men det funderar fortfarande inte :/

 

när jag går in under inställningar-nätverk-avancerat sedan väljer jag 802.1X där står det använd en konfigurationsprofil till att lägga till en 802.1X-profil i system. kontakta systemadmin för mer info.

Hur gör man en profil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så enkelt som att Wifin bara är avstängd i Systeminställningar/Nätverk och att det är bort bockat att den ska visa Wifi status i menyraden?

 

 

 

 

post-58954-0-91815900-1413930236_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, men tyvärr finns inte wifi som val :/ jag bifogar bild på hur det ser ut för mig, även under avancerat.

 

Tacksam för svar

 

 

 

 

 

post-73724-0-96159400-1413999247_thumb.jpg

post-73724-0-21467800-1413999257_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering,

 

efter lite googlande hittade jag att skriver jag: ifconfig -a grep en*

 

då får jag följande info:

 

en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

ether a8:20:66:0f:3c:a9

inet6 fe80::aa20:66ff:fe0f:3ca9%en0 prefixlen 64 scopeid 0x4

inet 192.168.1.66 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255

media: autoselect (100baseTX <full-duplex,energy-efficient-ethernet>)

status: active

en1: flags=8963<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,PROMISC,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

ether d2:00:18:d8:50:a0

media: autoselect <full-duplex>

status: inactive

lladdr 00:3e:e1:ff:fe:8d:85:0a

media: autoselect <full-duplex>

status: inactive

bridge0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500

ether aa:20:66:f0:6a:00

id 0:0:0:0:0:0 priority 0 hellotime 0 fwddelay 0

maxage 0 holdcnt 0 proto stp maxaddr 100 timeout 1200

ipfilter disabled flags 0x2

member: en1 flags=3<LEARNING,DISCOVER>

media: <unknown type>

status: inactive

en1 skall tydligen vare wlan-kortet och det står ju inactive, kan man activera detta på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte så, endast följande:

 

Thunderbolt-Brygga

Thunderbolt 1

Bluetooth-PAN

FireWire

Ethernet

Bluetooth-DUN

VPN

PPPoE

6 till 4

 

:S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, tyvärr fungerade inte några av kommandona.

 

Jag ringde faktiskt till Apple supporten, efter ca 15 minuters hjälp och felsökning så får jag honom att tro att det är mitt wifi kort som är trasigt.

 

Vi startade datorn i något "test-mode" man höll nere "R" samtidigt som start.

 

Ochinte ens då syntes wifi symbolen i högra hörnet, själv blev jag nojig när jag under,

Om Den Här Datorn - Systemrapport - Nätverk - Wi-Fi.

 

Nästan inte hade någon info alls..

 

Så med största sannolikhet är det wifi kortet som är trasigt :(

 

Samtidigt som jag irriterar mig väldigt på att jag aldrig via "Terminal" kunde få "en1" att stå som active!, med det är väl att hoppas?

 

Uppskattar verkligen all er hjälp, Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad gör du nu då?

Har du garanti/apple care på maskinen så du får den fixad eller vill du att jag skickar dig ett WiFi kort att byta själv för vidare felsökning? Tror jag har ett par stycken ligger och skräpar i hamsterlådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Precis köpt en beg MacBook PRO från 2012

När jag kommer hem och skall ansluta till mitt wi-fi ser jag inte själva ikonen i högra hörnet, tänker inte så mycket på det utan kopplar istället i kabeln och uppdaterar till senaste OS yoshemit.

 

Nu när jag sedan skall ansluta via wi-fi har jag fortfarande samma problem. När jag försöker utan kabel, och trycker på nätdiagnostik så är wi-fi grått inte ett valbart alternativ.

 

Enl föregående ägare har han använt kabel vid användning, men förutsatt att wi-fi skall fungera...

 

Bifogar bild, tacksam för svar

Alexander P

 

Enligt den info du lämnar här samt det som framkommit i övrigt i tråden så är jag också inne på att kortet är trasigt och gissningsvis visste förre ägaren det eftersom han bara "använt kabel" själv, vilket inte är så vanligt att man enbart gör tillsammans med en bärbar dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara tacka! uppskattar verkligen era svar.

 

Tyvärr har jag ju ingen Garanti/Applecare på datorn, har kollat lite videos på Youtube, verkar lite småjobbigt att byta wifi kortet men fan den som ger sig :).

 

Jag återkommer snarast med svar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nog ett WiFi-kort komplett med plasthållaren och flexkabel så det byter du enkelt på ingen tid alls. Hör av mig på måndag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen TACK! Wifi kortet har kommit, dock är det precis byt och exakt samma problem ingen wifi symbol i högra hörnet, skall jag behöva ominstallera OS X på den tro för att den skall känna av det nya kortet?

 

Precis samma som förut under "Om den här datorn - nätverk - wifi" :(

 

Snart sliter jag av mig hårt :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar det inte med nytt WiFi-kort och flexkabel så får man väl anta att felet sitter i logikkortet.

Nu kan jag förvisso inte garantera skicket på WiFi-kortet jag skickade till dig men det fungerade när det togs ur den slaktade maskinen en gång i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man skall väl inte jämföra äpplen & päron, men PC har jag kört i all år, att macen inte verkar känna av att jag faktiskt byt en hårdvara tycker jag verkar lite konstigt, eller skall det vara så tro?

 

 

Hade jag byt ett fast wifi kort i en PC så hade man ju set denna infon vid start mm

 

kanske jag som tänker helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om wifi kortet upptäcks borde man kunna se detta via 'om den här datorn-systeminformation' ?

Enl bild

 

 

post-48757-0-02540700-1414525292_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser endast info på dom 6-7 översta raderna sedan ingen mer info.

Förmodar då att felet sitter i "Mainkortet" :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...