Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud - familjedelning iOS 8


plexmar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Nu med iOS 8 hade jag vi i familjen tänkt att prova nya tjänsten ''familjedelning''. Men för det krävs mer utrymme på iCloud. I dagsläget har vi endast 5GB/konto, det som är gratis mao. Men jag märkte att dessa 5GB fylls upp ganska snabbt på säkerhetskopieringar (nästan alla andra funktioner har vi stängt av). De senaste året har vi fått säkerhetskopiera till iTunes pga iClouds varit fullt. Har provat att rensa iCloud utan framgång, blivit fullt med en gång igen.

 

Nu till min fråga: Om vi köper till mer utrymme på iCloud, kommer dessa att fyllas upp lika snabbt av säkerhetskopieringar mm? Jag har alltid tänkt att en säkerhetskopia är närmare 5GB och därav är det fullt, eller läggs dom på hög så att man har flera säkerhetskopior? Vi vill använda iClouds (med familjedelningen) främst till bilder, kalender, påminnelser, appar osv.

 

En annan fråga ang. familjedelningen: Kan jag som ''huvudkonto'' köpa XXGB/mån och alla andra i familjen utnyttja mitt iCloud-utrymme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är information om säkerhetskopiering på iCloud... som du ser så är det bara själva datan i telefonen som säkerhetskopieras, inte den information som redan finns i iCloud..
http://support.apple.com/kb/PH12519?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

Och här finns mer information om hur man optimerar utrymmet...
http://support.apple.com/kb/HT4847

Utrymmet på 5Gb används för säkerhetskopiering ja, och även för funktioner som dokumentsynkning och iCloud-drive. Det som går utanför detta, det är applikationer och köpt mediamaterial som musik etc., de ligger på servrarna i iTunes store och App store och tar inte upp av ditt iCloud-utrymme.

Observera att sms och iMessage sparas i säkerhetskopian, och detta kan vara en källa till att de blir rätt stora... Även e-post tar upp av ens iCloud-utrymme.

Familjedelning innebär att de som ingår i familjegruppen kan hämta ner varandras köpta applikationer och mediainnehåll till sina egna enheter. Varken applikationer eller mediainnehåll tar utrymme av iCloud, däremot tar applikationernas innehåll utrymme när dessa enheter säkerhetskopieras på iCloud. (dvs om du har en applikation som ett spel så sparas inte själva spelet i säkerhetskopian - för spelet finns redan i App Store -, men senaste banan du använde och dina poäng sparas i säkerhetskopian)

Bildström är en special grej, det är ju ett delat album för alla familjemedlemmar, men jag har inte hittat någon information om hur detta sparas på iCloud alltså om det ligger utanför iCloud-drives utrymme eller om det tar av allas...

Men iCloud drive är individuellt, för varje Apple ID - dvs man kan inte dela ut utrymme av ens iCloud drive till andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har problem med att iCloud blir fullt kan det vara bra att kontrollera vad som lagras där.

 

Gå till "Inställningar - iCloud - Lagring - Hantera lagring".

 

Högst upp, under rubriken "SÄKERHETSKOPIOR" listas de enheter som säkerhetskopieras till detta iCloud-konto. Hos mig visas min iPhone och min iPad där, för båda säkerhetskopieras till samma iCloud-konto (iPhone tar 1,6 GB och iPad 1,3 GB). Överst står den enhet man just nu är inne på. Om man öppnar den kan man se hur mycket utrymme olika appar samt bilder tar. Man kan välja vilka appar som ska säkerhetskopieras, och ifall bilder ska säkerhetskopieras. Om man bara har 5 GB är det troligen lämpligt att avmarkera bilderna, för de tar oftast så mycket plats att man snabbt fyller utrymmet. Man kan också fundera på om man behöver säkerhetskopiera alla appar - alla är kanske inte så viktiga.

 

Gå tillbaka upp en nivå. Under nästa rubrik, "DOKUMENT OCH DATA" kan man se hur mycket plats dokument och data tar för olika appar som sparar sådant i iCloud, t.ex. om man använder Pages och sparar sina Pages-dokument i iCloud. Det kan vara bra att kolla att inte någon app använder onödigt mycket här.

 

En annan sak om familjedelning är att jag inte tycker att det fungerar så bra. Jag ska undersöka det lite mera, men när jag har provat tycker jag att det finns problem med hur det fungerar. T.ex. inkluderas inte iTunes Match i det som delas. Och "Fråga vid köp" tycker jag inte fungerar så bra heller. Min dotter måste ge sitt lösenord till sitt Apple ID innan hon skickar frågan till mig, och sedan måste jag ge mitt lösenord. Det borde räcka med att jag anger mitt lösenord tycker jag.

 

En sak till som är bra att känna till: man kan byta "familj" max två gånger per år. Normalt är detta säkert inget problem, men om man håller på och experimenterar kan det bli det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Man kan välja vilka appar som ska säkerhetskopieras,"

App:arna säkerhetskopieras inte i iCloud, eftersom de redan finns på App Store. När man hämtar hem en säkerhetskopia så laddas applikationerna ner från App Store. Det är på iTunes i Mac som app:arna också säkerhetskopieras och lagras i datorn, vilket gör att det går snabbare att återställa en säkerhetskopia från telefonen i datorn än det gör via iCloud eftersom app:arna inte måste laddas ner från nätet när man hämtar upp en säkerhetskopia via iTunes i datorn.

Det som säkerhetskopieras i iCloud är app:arnas data och information som är lagrad i telefonen, alltså typ inställningsfiler och liknande.

"
I din iCloud-säkerhetskopia lagras information om innehåll som du har köpt, men själva innehållet lagras inte i kopian. När du har återskapat innehåll från en iCloud-säkerhetskopia hämtas köpt innehåll automatiskt från iTunes Store, App Store och iBooks Store."

Dvs, i säkerhetskopian lagras information om att en app är köpt, men själva innehållet (applikationen) lagras inte utan den hämtas från App Store när man hämtar tillbaks säkerhetskopian. App Store håller ordning på ens köp, vilket även gäller iTunes och iBooks.

http://support.apple.com/kb/PH12519?viewlocale=sv_SE&locale=en_US

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Man kan välja vilka appar som ska säkerhetskopieras,"

 

App:arna säkerhetskopieras inte i iCloud, eftersom de redan finns på App Store. När man hämtar hem en säkerhetskopia så laddas applikationerna ner från App Store. Det är på iTunes i Mac som app:arna också säkerhetskopieras och lagras i datorn, vilket gör att det går snabbare att återställa en säkerhetskopia från telefonen i datorn än det gör via iCloud eftersom app:arna inte måste laddas ner från nätet när man hämtar upp en säkerhetskopia via iTunes i datorn.

 

Det som säkerhetskopieras i iCloud är app:arnas data och information som är lagrad i telefonen, alltså typ inställningsfiler och liknande.

 

Ja, det var det jag menade, men jag uttryckte mig lite slarvigt.

 

Poängen är i alla fall att det kan finnas appar vars data säkerhetskopieras i onödan. Om man har ont om utrymme kan det vara värt att kolla detta också. Hos mig tar t.ex. Dropbox nästa 400 MB. Jag gissar att det beror på att jag har lagt upp en del filer som favoriter. Dessa behöver inte säkerhetskopieras, så den appen skulle jag välja bort om jag hade ont om utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

I Familjedelning, vilket konto ska man sätta för App Store? Barnets Apple-ID?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...