Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya iPhoto uppdaterar inte bildbiblioteket!


Mied

Rekommendera Poster

Idag uppdaterade jag OSX till den senaste versionen, Yosemite.

Efter att jag hade installerat operativsystemet så hade ikonen för iPhoto blivit grå, dvs den var inte längre kompatibel med det nya OS.

Därför installerade jag även det nya iPhoto via App Store.

Men när jag nu öppnar iPhoto så möts jag av ett meddelande som säger

"Bild biblioteket måste uppdateras för att fungera med den här versionen av iPhoto.

Efter uppgraderingen blir bildbiblioteket oläsligt för tidigare versioner av iPhoto. Uppdateringen kan ta en timme eller ännu längre om du har ett väldigt stort bibliotek."

 

Sen finns det två knappar, Avsluta eller Uppdatera.

 

Väljer avsluta så stängs iPhoto ner direkt, väljer jag Uppdatera som känns som det givna alternativet så går det några sekunder varpå ena annan dialogruta dyker upp där det står "Uppdaterar bibliotek" men två sekunder senare försvinner den och iPhoto stängs.

 

Har provat flera gånger med samma resultat. Har även provat att välja bildbiblioteket och därefter välja vilket program som ska öppna biblioteket, i detta fall iPhoto men även detta resulterar i samma krasch.

 

Vad kan felet var? Någon som kan komma med en lösning.

post-58876-0-32515100-1413919795.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt uppdaterades utan problem... Prova en säker start: Håll ner skift-tangenten när du startar datorn, fortsätt håll ner den några sekunder, logga in i datorn, starta om. Sedan kan du prova att köra reparera skivbehörigheter i Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt uppdaterades utan problem... Prova en säker start: Håll ner skift-tangenten när du startar datorn, fortsätt håll ner den några sekunder, logga in i datorn, starta om. Sedan kan du prova att köra reparera skivbehörigheter i Skivverktyg.

Tack för tipsen men tyvärr hjälpte inget av dem =(

Nya förslag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att öppna iPhoto och hålla ner Alt för att välja bibliotek. Skapade där ett nytt och då öppnade iPhoto sig. Därefter försökte jag växla tillbaka till mitt riktiga bibliotek men då kräver iPhoto en omstart och sen när det startar upp igen så kommer samma felmeddelande.

 

Tips? Börjar bli less!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade att öppna iPhoto och hålla ner Alt för att välja bibliotek. Skapade där ett nytt och då öppnade iPhoto sig. Därefter försökte jag växla tillbaka till mitt riktiga bibliotek men då kräver iPhoto en omstart och sen när det startar upp igen så kommer samma felmeddelande.

 

Tips? Börjar bli less!

Hej!

 

Är det betalversionen du har? Prova med att hålla ner alt- och cmd-knapparna,

samtidigt som du klickar på iPhoto ikonen, då kommer det upp ett fönster där

man kan reparera olika saker. Detta gäller i alla fall på betalversionen.

Avsluta iPhoto först innan du gör detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta tillbaks din säkerhetskopia av iPhoto-biblioteket från din TimeMachine, från ett datum innan uppgraderingen. Det kan ha hänt något fel med filen och att det är därför som iPhoto stannar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Är det betalversionen du har? Prova med att hålla ner alt- och cmd-knapparna,

samtidigt som du klickar på iPhoto ikonen, då kommer det upp ett fönster där

man kan reparera olika saker. Detta gäller i alla fall på betalversionen.

Avsluta iPhoto först innan du gör detta.

Detta lät väldigt hoppfullt, men.....

Efter att gjort alla dessa 4 steg, uppifrån och ner utan någon skillnad, programmet kraschar/stänger ner.

 

Ytterligare någon ide?

Ska jag prova att ta bort iPhoto helt och installera om det!?

post-58876-0-63344700-1414081345_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta tillbaks din säkerhetskopia av iPhoto-biblioteket från din TimeMachine, från ett datum innan uppgraderingen. Det kan ha hänt något fel med filen och att det är därför som iPhoto stannar.

Verkar som om jag inte kommer längre tillbaka än till installationsdagen :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta lät väldigt hoppfullt, men.....

Efter att gjort alla dessa 4 steg, uppifrån och ner utan någon skillnad, programmet kraschar/stänger ner.

 

Ytterligare någon ide?

Ska jag prova att ta bort iPhoto helt och installera om det!?

En ominstallation av iPhoto löste inte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Jon Jogensjö

Jag fick plötsligt problem m iPhoto 9.6.
OS 10.10.1
Behörigheter behöver repareras tror jag det stod i meddelanderuta.

Jag valde att reparera behörigheter, men det funkade sådär. Inga bilder i iPhoto, men biblioteksfilen är ca 300GB och ligger på extern hårddisk.
Provar att hålla nere alt+comand vid uppstart, och väljer en av de övre reparationsvarianterna. (loggade inte och kommer inte ihåg vilken variant jag använde..)
Till slut började iPhoto importera bilder. Det tog över 24t med min gamla MacBook Pro 13".
Men alla mina egna inmatningar som händelsenamn och taggar och bildnamn mm är borta. Alla bilder ligger bara i samma import.
Nu testar jag det nedersta reparationsalternativet, bygg om databas, och i en ruta räknas det upp "bygger om biblioteket xx.xxx versioner återskapade". Får se hur detta slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...