Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skicka epost (SMTP) Mail och Yosemite 10.10


RoffeL

Rekommendera Poster

Efter uppgraderat till OS X Yosemite går det inte längre att skicka epost (smtp bredbandsbolaget). Uppdaterade två MBP med samma trista resultat. Nedgraderade en av dessa till 10.9 och då fungerade det ok igen. Har testats att radera kontot, lagt tillbaks igen, raderat lösenord i nyckelringen samt prövat en uppsjö av möjliga och omöjliga inställningar för utgående post. inget hjälper. Har även ett gmailkonto som också använder smtp, det fungerar helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har flera konton som använder SMPT och alla fungerar utmärkt med Yosemite. Då det är bredbandsbolagets SMTP som inte fungerar för dig så verkar det som det är där något problem är, har du varit i kontakt med deras support?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma fel. Kan ta emot mail men inte skicka. Jag misstänkte att det kanske hade något med min leverantör (Activ24) att göra men de har tydligen inte tid.... :I

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med Bredbandsbolagetoch de har inte hört något om detta problem. Det är svår att skylla på dem då det funkar klockrent på OSX 10.9. Felet måste som jag ser det ligga på OSX 10.10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppgraderat till OS X Yosemite går det inte längre att skicka epost (smtp bredbandsbolaget). Uppdaterade två MBP med samma trista resultat. Nedgraderade en av dessa till 10.9 och då fungerade det ok igen. Har testats att radera kontot, lagt tillbaks igen, raderat lösenord i nyckelringen samt prövat en uppsjö av möjliga och omöjliga inställningar för utgående post. inget hjälper. Har även ett gmailkonto som också använder smtp, det fungerar helt ok.

Har också Bredbandsbolaget och precis samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om felet är OS X 10.10 och inte bredbandsbolaget varför fungerar då alla mina SMPT-konton felfritt med 10.10? Och du skriver ju att din Gmail fungerar... Men jag kör inte bredbandsbolaget. Exempelvis så fungerar alla mina SMPT-konton hos One.com utmärkt ihop med Yosemite. Visst kan det vara så att Yosemite har ändrat någonting, och att det är en ändring som innebär en nackdel för Bredbandsbolaget, men inte inverkar negativt på andra... Yosemite verkar följa standard var jag har lagt märke till iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppgraderat till OS X Yosemite går det inte längre att skicka epost (smtp bredbandsbolaget). Uppdaterade två MBP med samma trista resultat. Nedgraderade en av dessa till 10.9 och då fungerade det ok igen. Har testats att radera kontot, lagt tillbaks igen, raderat lösenord i nyckelringen samt prövat en uppsjö av möjliga och omöjliga inställningar för utgående post. inget hjälper. Har även ett gmailkonto som också använder smtp, det fungerar helt ok.

Samma här!Har BBB och det började efter uppdateringen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsatte att prova med olika inställningar och om man

  • bockar ur rutan använd SSL
  • byter porten till 25
  • sätter autentisering till Ingen

så fungerar Bredbandsbolagets SMTP-server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Zizzie!!

Det var tricket som löste det hela. Det var många timmar man lade på det problemet.

Ska kontakta BBB om det igen.

Åter igen Tack.

// RoffeL

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Zizzie!

 

Du har "räddat" mig också.

 

Testade flera portar (inkl. 25) då 645 och ett antal andra inte funkade tillsammans med SSL & autentisering. Jag tror ändå att man bör ha SSL & autentisering så vi får se om BBB vaknar till liv. Kan man inte nyttja e-mail pga deras SMTP server (oavsett plattform) då bör BBB verkligen skärpa sig om kunden skall stanna kvar.

 

Vem vill ha en operatör som inte kan erbjuda fungerande e-mail kommunikation utan "fixar"?

 

/S@lle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade flera portar (inkl. 25) då 645 och ett antal andra inte funkade tillsammans med SSL & autentisering. Jag tror ändå att man bör ha SSL & autentisering så vi får se om BBB vaknar till liv. Kan man inte nyttja e-mail pga deras SMTP server (oavsett plattform) då bör BBB verkligen skärpa sig om kunden skall stanna kvar.

645 är ingen standard port, såvida du inte skrev fel - 465 är det däremot. :)

 

När det gäller epost och sin internetleverantör, så brukar de i regel lägga beslag på port 25 ibland fler. Och det går bara att skicka (SMTP) med deras inställningar och mailservrar på den.

 

Har man inte en BBB-mailadress, finns det ingen anledning att använda deras mailservrar. Har man gmail, kolla där vilka inställningar som skall vara, och har man egen domän/mail, så finns inställningar på webhotellet vilka servrar/portar som gäller (för vanlig smpt brukar 2525 el 26 vara standardportar då).

 

Däremot, har jag själv råkat ut för att t ex Telia inte tillät ngn som helst mailtrafik ut (egen mailadress) på min telefon om den inte gick via deras mailserver smtp-relay-nånting. Tror de har ändrat på det nu. Gmail funkade bra med deras.

 

- - -

 

Edit: BBB kör med 465 för smtp över ssl

http://www.bredbandsbolaget.se/published_images/epostinstallningar_i_mobilen.pdf

                                         SSL
Inkommande IMAP: imap.bredband.net  143  993
Inkommande POP3: pop.bredband.net   110  995
Utgånde smtp:    smtp.bredband.net   25  465
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ninanu.nu

Har Etanet - (Norrtäljes egen) Samma problem som med BBB. Men Mail ändrar tillbaka hela tiden!! Fick det att funka igår, men idag är det samma visa igen, fast nu funkar inget!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Etanet - (Norrtäljes egen) Samma problem som med BBB. Men Mail ändrar tillbaka hela tiden!! Fick det att funka igår, men idag är det samma visa igen, fast nu funkar inget!!

Det kan vara lite lurigt i Mailinställningarna... När man ändrat nåt måste man spara. Det syns el kommer inte upp naturligt, utan om man t ex klickar på kontot brevid kommer en ruta upp om spara. Missat själv ett par gånger. Kanske det är ändrat nu i senare versioner?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Activ24. De erkänner själva att det brukar vara broblem med Mac och de kan inte hjälpa till.

Nu funderar jag på att byta till någon leverantör där det funkar med Mac.

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Har nu varit i kontakt med BBB igen. Den här gången fick jag till svar att BBB har haft / har problem med sina servrar i ca. tre daga tillbaks. Felet uppträder tydligen lite sporadiskt så idag kunde jag skicka e-post med de gamla inställningarna via port 465 och SSL på samt autentisering på.

"BBB jobbar med problemet" enligt deras support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

richard@ninanu.nu

Det kan vara lite lurigt i Mailinställningarna... När man ändrat nåt måste man spara. Det syns el kommer inte upp naturligt, utan om man t ex klickar på kontot brevid kommer en ruta upp om spara. Missat själv ett par gånger. Kanske det är ändrat nu i senare versioner?

Yepp, det är jag noggrann med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Sundman

Jag har samma problem med både tele2 och spray. Icloud-adressen funkar utan problem. Pratade precis med min bredbandsleverantör Telia som sa att det tydligen är något fel i Yosemite och att Apple måste lösa det...

Lösningen ovan funkade tyvärr inte för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är tydligen en bugg i nya systemet 10.10 Yosemite

Jag drog just igång min gamla MacBook med 10.5.8 och testade med exakt samma inställningar i Mail.

Inga problem alls.

Och alla i det här forumet som fått problem har uppdaterat till 10.10 Yosemite eller?...

Nu är det väl bara att vänta på en uppdatering från Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med både tele2 och spray. Icloud-adressen funkar utan problem. Pratade precis med min bredbandsleverantör Telia som sa att det tydligen är något fel i Yosemite och att Apple måste lösa det...

Lösningen ovan funkade tyvärr inte för mig.

Jag har Telia som bredbandsleverantör och jag har inget problem med SMTP i Yosemite 10.10, inte med någon av de e-postjtänster som jag använder.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger anslutningsgranskaren i Mail? Deb brukar ge bra ledtrådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina funkar ibland, vissa mail kommer till alla tre enheter vissa bara till en eller två, någon som har något bra tips, funkat klockrent tidigare och inte ändrat några inställningar....

 

Oerhört tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland är pop grön och ibland röd, apple säger att inget är fel och telia säger att det är inte deras bord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och innan dess så strulade smtp så jag vet varken ut eller in...

 

Allt sen jag installerade senaste operativsystemet om de kan va till hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...