Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

skicka sms från datorn (yosemite + iOS 8.1) funkar inte?


raubtier76

Rekommendera Poster

Skulle det inte funka att skicka sms från datorn med nya yosemite + iOS 8.1? funkar inte för mig iaf,eller har jag missat nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste aktivera funktionen via telefonen

Inställningar->Meddelanden->SMS-koppling

Ah! Tack! nu funkade det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöker slå på detta, på telefonen står det att man ska slå in en kod på datorn. Det kommer aldrig upp någon kod...?!

 

Any ideas? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bluetooth är på, på både iPhone och dator (trodde förvisso att de körde via WiFi och Applekontot, men det spelar ingen roll).

Har väntat i fem minuter innan jag startade om. Funkar fortfarande inte.

Vad som dock händer när jag klickar på knappen för att aktivera SMS på iPhonen är att Meddelande-programmet öppnas på datorn. Dock inga siffror...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag hade exakt samma problem som dig carlsson, när jag läste ditt inlägg här. Meddelande gick igång, men fick inget nummer heller som poppade upp.

Efter mkt testande så fick jag igång det.

 

Jag gick på inställningar för meddelande i datorn, konton och bockade i min xxx@icloud.com mailadress, och då fick jag helt plötsligt ett nummer att verifiera med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du bluetooth på?

 

det tog 10 sekunder för mitt nummer att poppa upp

är det nödvändigt verkligen? jag har inte bt på på varken iphone eller macen,funkar ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag hade exakt samma problem som dig carlsson, när jag läste ditt inlägg här. Meddelande gick igång, men fick inget nummer heller som poppade upp.

Efter mkt testande så fick jag igång det.

 

Jag gick på inställningar för meddelande i datorn, konton och bockade i min xxx@icloud.com mailadress, och då fick jag helt plötsligt ett nummer att verifiera med.

 

Tack för det! Nu funkar det.

 

Har stora problem med att förlika mig med att behöva aktivera epostadresser för att skicka SMS, har aldrig påslaget något annat än mitt mobilnr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för det! Nu funkar det.

 

Har stora problem med att förlika mig med att behöva aktivera epostadresser för att skicka SMS, har aldrig påslaget något annat än mitt mobilnr.

 

Jag tror faktiskt att du kan bocka ur din icloudmail bara du aktiverat och verifierat en gång. Testade att bocka av den i min burk och det funkade fint ändå att skicka sms via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som med iMessage, det handlar om att det styrs av ens Apple ID. Och Apple ID kan sedan innehålla nummer, men Apple ID är alltså övergripande - det som allting sorteras in under och som är huvudidentifieraren. Apple ID är alltid en mejladress, men det är inte att det är en mejladress som är det viktiga - det är ingen info som skickas via mejlen - utan det viktiga är att det är ens ID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som med iMessage, det handlar om att det styrs av ens Apple ID. Och Apple ID kan sedan innehålla nummer, men Apple ID är alltså övergripande - det som allting sorteras in under och som är huvudidentifieraren. Apple ID är alltid en mejladress, men det är inte att det är en mejladress som är det viktiga - det är ingen info som skickas via mejlen - utan det viktiga är att det är ens ID.

 

Fast mitt apple id är inte min iCloud mailadress, det är en Telia adress.

 

Min Telia var inbockad i inställningar för meddelanden men då fick jag inget verifieringsnummer. Men när jag även bockade för min icloudmail så dök verifieringsnumret upp. Efter verifiering kunde jag bocka av iCloud, men behöll min Telia adress och kan nu skicka sms via datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gmail som apple-id och hade inga problem med att få upp verifieringsnumren på mina två datorer samt iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

Bluetooth är på, på både iPhone och dator (trodde förvisso att de körde via WiFi och Applekontot, men det spelar ingen roll).

 

Har väntat i fem minuter innan jag startade om. Funkar fortfarande inte.

 

Vad som dock händer när jag klickar på knappen för att aktivera SMS på iPhonen är att Meddelande-programmet öppnas på datorn. Dock inga siffror...

me too, ploppar upp medd appen på både iMac och Mbp, men inga sifferkod, väntat i 10 min nu.

testat att startat om både dator och mobil, på och av med bt, ligger på samma Wifi nät via en Airport extrem, inga andra prog körs i bakgrunden, still no numbers.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

me too, ploppar upp medd appen på både iMac och Mbp, men inga sifferkod, väntat i 10 min nu.

testat att startat om både dator och mobil, på och av med bt, ligger på samma Wifi nät via en Airport extrem, inga andra prog körs i bakgrunden, still no numbers.....

 

 

Prova det jag skrev sju inlägg upp. Inlägget under det du citerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meh jag har ju inte ens sms-koppling under meddelande på min iphone iOS 8.1?? Är det pga av att jag har 5s eller Telia?

nej så skall det inte vara. Jag har en vanlig 5a och med 8.1 samt Telia, det dök det upp en ny knapp efter uppgraderingen

post-25423-0-59584700-1413903308_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får upp sms-koppling på telefonen men händer liksom inget på macen... Några förslag?

 

Provat det jag skrev lite högre upp?

 

"Jag gick på inställningar för meddelande i datorn, konton och bockade i min xxx@icloud.com mailadress, och då fick jag helt plötsligt ett nummer att verifiera med."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan_angeflo

eller ja.. funkade en stund..... ett sms iaf, fick iväg ett "test" till käre syster, men efter de börja de florera små fina utropstecken efter varje medd. Märkligt.. inte gjort nån ändring i varken mobil eller dator efter att koden knappades in, men men... se om de löser sig.

 

 

AH!! jo, gjorde en liten ändring, hade råkat bockat ur iCloud ur "skicka och ta emot"

NU går dom iväg briljant igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bra guide i ämnet från array.se

http://array.se/nyheter/sa-tar-du-emot-samtal-och-sms-pa-mac-och-ipad/

 

 

 

Något som är bra att känna till är att SMS-kopplingen mellan iPhone och Mac eller iPad är enbart beroende av att båda enheterna har internetanslutning. Varken Bluetooth eller det lokala WiFi-nätverket påverkar SMS-koppling. Det gör att du kan fortsätta skicka SMS på jobbet från din Mac även om du råkar glömma din iPhone hemma.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerar så här att telefonen gör om mellan SMS och iMessage, i Meddelande-applikationen. Inkommande SMS -> iPhone -> iMessage -> Mac. Utgående Mac -> iMessage -> iPhone -> SMS. Och iMessage går över datatrafiknätet i mobilnätet. Detta innebär även att telefonen bör vara påslagen, för om telefonen inte är på så kan den inte ta emot några SMS och därmed gör den inte om dem till iMessage och skickar dem inte till datorn, samma gäller för skickade SMS... eftersom det är från telefonen de skickas som SMS.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...