Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fabriksåterställning


Micke Malm

Rekommendera Poster

Hej...

Jag har googlat runt och försökt hitta svaret på min gåta.

Jag vill återställa min iMac till den datorn den var när jag tog den ur kartongen första gången så jag kan sälja den.

 

När datorn var ny så var OS X Lion installerat.

Det är en iMac 21,5 mid 2011

 

Jag har startat datorn med cmd-r nedtryckt och raderat hårdisken. Använde den funktionen som tog längst tid. Sedan skulle jag återställa OS X men då går det bara att installera Mavericks och då endast med hjälp av App Store och ett apple ID.

 

Jag vill inte inte använda ett Apple ID då jag förstått att då kommer Mavericks vara låst till de Apple IDt och då är de ju inte en fabriksåterställning jag har gjort men eftersom jag raderat hela hårdisken så jag drog hem Mavericks med mitt App Store konto.

 

Jag har även gjort följande i "dos" och fråga mig inte varför men enligt någon/något forum skulle det radera alla konton, lösenord och liknande så man kunde starta datorn som ny.

 

mount -uw /

rm /var/db/.AppleSetupDone

shutdown -h now

 

Där är jag nu: Mavericks................ helvete va störande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator kommer inte vara låst till något Apple-ID vid återställning av Mavericks. Apple kräver ett Apple-ID (vilket som helst) som någon gång har köpt Mavericks i App Store för att kunna installera det via Recovery partionen om datorn levererades med ett tidigare operativsystem.

 

Vill du återställa datorn med Lion som datorn levererades med utan att behöva ange ett Apple-ID så får du boota från Internet Recovery med alt+cmd+r vid uppstart

 

Har du bara raderat (formaterrat) Macintoish HD eller vad nu din systempartion heter innan ominstallation av OSX så är samtliga gamla användarkonton borta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så nästa ägare av datorn behöver inte mitt Apple Id för att göra uppdateringar och så vidare trots att det är mitt Apple Id som installerat Mavericks från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt. Dock måste nya ägaren köpa Mavericks själv med sitt Apple-ID för att kunna installera om det via recovery partionen utan att behöva använda någon annans Apple-Id som köpt Mavericks någon gång i tiden.

Det är väl kanske inte helt lätt att köpa Mavericks idag då det tagits bort från App Store och ersatts av Yosemite

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...