Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur "rensar" man bland egna (gamla) mail-adresser?


Gäst

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har länge nu haft problem med min mailclient. Den kopplar ur och kopplar in igen med ganska jämna mellanrum. När jag ingen kontakt har ser det ut som bilden nedan.

 

post-25423-0-75972600-1413806344_thumb.png

 

Efter ett tag kommer det igång igen och det är lite irreterande att alltid tappa kontakten med server eller vad det nu kan vara. Jag började fundera på om det är alla oanvända email adresser som "följt med" genom åren när jag bytt dator. Jag brukar kopiera hela "mail" mappen in i min nya dator och då följer det ju med en hel del skräp genom åren. Kollar man på "anslutningsgranskaren"så ser jag en massa sådana som jag använde i tidigare liv. Hur gör jag för att rensa bort dom? Jag vet inte ens om det går eller om det har någon bäring men jag tror det blir knas i datorn när den söker efter mailadresser som inte längre finns och som är avslutade... (?) Gmal, Rocketmail samt Yahoo vill jag få bort. Kan någon hjälpa mig på traven?

Mvh

Z

 

post-25423-0-96464100-1413806704_thumb.png

post-25423-0-91507300-1413806716_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, din fråga gäller alltså hur man får bort mejlkonton... Gå in under Mail - Inställningar - Konton. Markera kontot som du vill ta bort och därefter tryck på "-" längst ner... i rutan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael men det är inte så enkelt. Dom konton som står ovan i anslutningsgranskaren finns inte som mailkonton. Det är gammalt skräp som följt med då jag kopierat min mail mapp från gamla macs genom åren och klistrat in dom (samt ersatt) mail mapp i de nya macs. Gmail t ex har aldrig installerats på denna. Ej heller det där rocketmail (Yahoo tror jag) som jag hade för 3 år sedan typ

 

Nej. Detta kräver en kirurgs precision att hitta kanske plist el annat i macen och ta bort sorry

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Raphael men det är inte så enkelt. Dom konton som står ovan i anslutningsgranskaren finns inte som mailkonton. Det är gammalt skräp som följt med då jag kopierat min mail mapp från gamla macs genom åren och klistrat in dom (samt ersatt) mail mapp i de nya macs. Gmail t ex har aldrig installerats på denna. Ej heller det där rocketmail (Yahoo tror jag) som jag hade för 3 år sedan typ

 

Nej. Detta kräver en kirurgs precision att hitta kanske plist el annat i macen och ta bort sorry

Vet inte exakt hur det ser ut i Yosemite, men förutsatt att det är samma Mailprogram. Gå in på ett konto (info) och i nån av tabbarna där nere där du väljer utgående server (smpt)... Välj editera server, eller vad det står. Där får du upp alla angivna smptservrar, och kan ta bort de gamla som brukar ligga kvar där även om man tagit bort kontot. :crossfingers:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte exakt hur det ser ut i Yosemite, men förutsatt att det är samma Mailprogram. Gå in på ett konto (info) och i nån av tabbarna där nere där du väljer utgående server (smpt)... Välj editera server, eller vad det står. Där får du upp alla angivna smptservrar, och kan ta bort de gamla som brukar ligga kvar där även om man tagit bort kontot. :crossfingers:

 

Ok, provar när jag kommer hem.

För att förtydliga bara: Du menar att jag skall in på ett "fungerande" mailkonto och "info" och väl därinne välja utgående server hoppas jag. Det kanske går att deleta andra servrar där. Har för mig jag sett detta. Det jag försöker få bort är ju som sagt inga fungerande email konton utan "blask-adresser utan bäring" :dumstrut:

 

för övrigt ser Yosemite (från mitt perspektiv) exakt likadant ut som Maverics i uppbyggnad :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, provar när jag kommer hem.

För att förtydliga bara: Du menar att jag skall in på ett "fungerande" mailkontos "info" hoppas jag.

Nja, du kan nog gå in på vilket konto som helst. “Editera serverlista” har jag för mig det står. Du får upp alla konons utgånde servrar där, och kan ta bort de som inte skall vara där utan att det påverkar inställningarna du har. Dvs, om du tar bort, eller redan har tagit bort hamla konto så kan du gå in där och rensa resten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du kan nog gå in på vilket konto som helst. “Editera serverlista” har jag för mig det står. Du får upp alla konons utgånde servrar där, och kan ta bort de som inte skall vara där utan att det påverkar inställningarna du har. Dvs, om du tar bort, eller redan har tagit bort hamla konto så kan du gå in där och rensa resten.

exakt så menar jag (hehe)

jobbar till 11 ikväll så jag får vänta med resultatet men tack för nu :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för hjälpen. Det funkade!

i meny under där det nu bara står Telia stod det 8 andra servrar som jag tror påverkade mail klienten. nu har den varit på 2 timmar utan att stänga ner en enda gång :)

post-25423-0-45720400-1413871435_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...