Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Meddelanden i 10.10 "Meddelanden uppdateras..."


SoccyPowa

Rekommendera Poster

Hej gott folk, hittar ingen riktig tråd om det här så att jag gör en.

 

Jag gjorde en ren installation av Yosemite i fredags, gamla Windowsvanor die hard. Ren installation is the only way to fly. En sak som irriterat mig järnet sedan detta är appen Meddelanden som jag använder hyfsat flitigt till "iMessage-kompisar". För det första så läste den ju inte in någon som helst historik efter installationen utan starta med en "ren ruta". Ok tänker jag, försöker läsa tillbaka gammalt från Time Machine. Efter lite trixande hittar jag det gamla arkivet, en mapp som flyttats i nya versionen. Lägger tillbaka det, ingen skillnad. Ok tänker jag, biter i det sura äpplet och testar väl lite annat för att "tvinga" Meddelanden att bete sig som jag vill. Googlar lite och ja ni vet. Ger upp efter ett tag dock då jag fått Meddelanden att bete sig riktigt konstigt. Läser tillbaka allt från den "rena" Time Machine backupen tagen när datorn var rent installerat.

 

Meddelanden beter sig som det ska, så tillvida att appen funkar och "nya" meddelanden skrivet på datorn eller i telefonen visas i appen.

 

Men från igår börjar den bete sig lite roligt och det är att den så fort ett meddelande skrivits på telefonen så startar inte appen klokt i datorn längre utan den startar med rutan "Meddelanden uppdateras... Meddelandens databas uppgraderas just nu" osv. En ruta som aldrig försvinner, enligt gamla betatestare så var enda sättet att installera om betan. Jag kan dock få den att funka genom att läsa tillbaka tre filer i ~/Library/Messages, chat.db, chat.db-shm och chat.db-val. Men det är en ganska trist process för att man hoppar ju hejvilt mellan enheterna.

 

Är det någon mer som råkat ut för det här? Jag hoppas ju att det, konstigt nog, ska rättas till med iOS 8.1 eftersom det känns som att det kanske finns funktionalitet som ändrats i just Meddelanden för att få till den här nya fina SMS-funktionen bland annat... Men som sagt, det är ju bara en förhoppning...

Meddelandenuppdateras.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du borde inte ha gjort en "ren" installation om du hade velat ha kvar historiken. Historiken finns ju i datorn, inte på någon server, så om du rensar datorn från allt så har du ingen historik kvar. Sedan har dina försök att trixa hit och dit troligen varit det som orsakat att Meddelanden inte fungerar optimalt.

Anledningen till att man inte behöver göra en "ren" installation när man installerar ett operativsystem på en Mac, det är för att allt som tillhör operativsystemet finns i en mapp - och en installation innebär att den gamla systemmappen ersätts med en ny. Det som finns omkring systemmappen, alltså ens program, dokument och användarfiler, ligger oförändrade.

Det bästa du kan göra i ditt fall nu, det är att gör en ny installation av Yosemite och i slutet av den hämta in din TimeMachine från din tidigare OS X installation där du också har användarfiler sparade så att du får med dig historiken, då får du också med dig dina övriga program och dokument.

Eller så får du helt enkelt strunta i historiken i Meddelanden och börja om från början på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo fast alltså jag har sett ett par inplace uppgraderingar som verkligen inte blivit bra. Lion var en katastrof att uppgradera, den datorn blev så jäkla seg och sen en ren installation var som att köra Snow Leopard igen. O senast nu för någon vecka sedan så på en kompis dator gick vi från Mountain Lion till Mavericks och den har också fått lite "nycker" som en ren installation aldrig hade fått.

 

Problemet är inte längre historiken, utan att programmet, som du ser på bilden, inte längre startar. Visst jag kan läsa tillbaka "rena" filer från när Yosemite var nyinstallerat varje gång jag vill starta programmet, vilket ju verkar lösa problemet, något smäck från min "trixning" finns inte längre kvar så att den anledningen till att programmet inte startar köper jag inte riktigt. Nu verkar som sagt det här varit ett "känt" problem när Yosemite var i beta, men då uppträdde det vad jag kan läsa mig till, på uppgraderade installationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tänkte jag ska markera tråden som löst, även om jag inte personligen "fixat" det riktigt än så ska jag förklara mina findings såhär långt i alla fall.

 

För att hålla din historik intakt på en ny installation kommer du att behöva innehållet under ~/Library/Messages de tre filerna chat* samt mappen Attachments, från 10.10 till 10.10 så har du även mappen Archive här, i 10.9 ligger den under ~/Library/containers/*ichat* (om jag inte missminner mig).

Efter att kopierat in detta i ~/Library/Messages kommer du behöva starta om, uppenbarligen händer något med meddelanden under en omstart och det verkar som att man blir av med felrutan jag hade under en omstart.

 

Skulle du nu ha insett det här lite för sent och fått en massa meddelanden däremellan, ja då är det nog tyvärr som så att du likt jag får börja förlita dig på dina kunskaper i XML, XSL och SQL. Chat*-filerna är nämligen SQLite filer och naturligtvis kan du köra SQL-kommandon på dessa och återskapa, mestadels för hand ditt gamla arkiv. Det trixiga är en del meddelanden som kanske bara finns i xml-filerna under Archive-mappen. Men långa ensamma kvällar så ;-).

 

Lycka till där ute!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...