Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Safari efter uppdatering till Yosemite


JonasHellman

Rekommendera Poster

Uppdaterade till OS X Yosemite igår och sedan dess har Safari inte fungerat som det ska. Började med att Safari antingen kraschade eller frös när jag skulle öppna en ny flik. Nu har det svårt för att starta, oftast startar Safari, men inget fönster visas. Lyckades få upp ett fönster genom att klicka på Arkiv > Tillägg, men det går inte att få upp några hemsidor. Om jag ens lyckas ladda en hemsida så är det helt vitt och tomt och mina favoriter visas som vanligt, men väldigt små.

Hade chrome installerat och det fungerar normalt.

 

Vad finns att göra?
Kan man "installera om" Safari? Eller är det bara att vänta på uppdateringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari fungerar utmärkt för mig efter uppgradering till Yosemite, inga som helst problem... Kör säker start, det rensar gamla cache-filer. (håll ner Shift-tangenten när du startar datorn och låt den hållas kvar några sekunder, logga in i datorn, starta om).

Kolla även igenom tilläggen i Safari, det kan mycket väl vara så att du kör med gamla tillägg som inte fungerar med senaste Safari och därmed strular de med hela Safari. Safari - Inställningar - Tillägg. Kolla uppdateringar där, slå av alla tillägg och se om det fungerar bättre utan, etc. Experimentera lite där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker start är gjord, och alla tillägg är inaktiverade, utan resultat. Fler idéer?

 

Nytt symtom: Allt som är klickbart stämmer inte överens med gränssnittet. Allt som är klickbart (hyperlänkar, textrutan jag skriver i nu etc) måste klickas på genom att klicka med muspekaren ca 0,5cm under där man egentligen vill klicka. Så när jag vill klicka på "Logga ut" här på forumet får jag alltså klicka en halv centimer under "Logga ut". Endast i Safari som detta sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du raderat all webbplatsdata och historik från Safari, låter som det är den som fått knas...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du raderat all webbplatsdata och historik från Safari, låter som det är den som fått knas...

Mycket riktigt! Nu verkar det fungera fint! Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mitt problem med Safari är lite av annan karaktär. Kort och gott att det blivit så oerhört mycket segare. Går jag in t ex på en kvällstidning (valfri AB /Expr) så är det så fruktansvärt segt...jag får vänta länge medan det färgglada hjulet snurrar på. Samma saker givetvis med andra sidor, och detta känns som att det började efter uppgraderingen till Yosemite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem med Safari är lite av annan karaktär. Kort och gott att det blivit så oerhört mycket segare. Går jag in t ex på en kvällstidning (valfri AB /Expr) så är det så fruktansvärt segt...jag får vänta länge medan det färgglada hjulet snurrar på. Samma saker givetvis med andra sidor, och detta känns som att det började efter uppgraderingen till Yosemite.

Samma problem med min iMac 21,5 som efter uppdateringen till Yosemite starkt påminner mig om min gamla PC med Windows Vista. Långsamt och segt som kall sirap. Men värre är att den ibland kraschar spontant.

 

 

Någon som har tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med min iMac 21,5 som efter uppdateringen till Yosemite starkt påminner mig om min gamla PC med Windows Vista. Långsamt och segt som kall sirap. Men värre är att den ibland kraschar spontant.

 

 

Någon som har tips?

När man har uppdaterat el installerat en ny version (av OS X) är det alltid bra att verifiera/kontrollera/reparera disken, rättigheter. I verktygsmappen finns Diskverktyget.

 

En säker start är alltid bra med. Fixar ofta småfel och f f a rensar ur en massa cache-filer osv. Du kan ju börja där... Säkert start - logga in och starta om som vanligt direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...