Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iCloud drive tar HDD utrymme


frippeson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag kör iCloud drive på min mac mini / macbook pro. Jag har 200GB i utrymme på iCloud drive. På min mini har jag 1TB men på laptopen 160GB SSD.

 

Sen jag installerade iCloud drive och Yosemite, så har HDD-utrymmet slukats upp på datorn, då datorn verkar ladda ner allt i molnet till datorn.

 

Jag kan inte stoppa sync och tar jag bort cachen på datorn, raderas det överallt i iCloud.

 

Någon som har tips på vad jag kan göra? Jag anser syftet med molntjänst försvinner om den ska ta 200 gb plats på min dator..

 

Finns det möjlighet att t.ex. dela upp iCloud drive så synkdelen enbart är 50gb etc?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått hur iCloud Drive fungerar.

Det som ligger i iCloud Drive speglas till alla datorer som är inloggade med samma Apple-ID.

Det går inte att ändra eller exkludera filer eller mappar utan det är allt eller inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått hur iCloud Drive fungerar.

Det som ligger i iCloud Drive speglas till alla datorer som är inloggade med samma Apple-ID.

Det går inte att ändra eller exkludera filer eller mappar utan det är allt eller inget.

Okaj... så då får jag helt enkelt skaffa en större HDD i min laptop och begränsa vad jag lägger på iCloud då...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okaj... så då får jag helt enkelt skaffa en större HDD i min laptop och begränsa vad jag lägger på iCloud då...

 

Ja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja man kan ju säga att iCloud Drive och Dropbox fungerar på samma sätt förutom den selektiva synkningen i Dropbox.

 

De här med "molntjänster" är lite luddigt då det oftast inte innebär att något förvaras i "molnet" utan används av molnet för att återspeglas mellan olika enheter.

 

Det bästa sättet i min åsikt om du inte vill att te.x. bilder ska ta plats i din dator eller din iOS-enhet är att att använda andra tjänster för förvaring. För just bilder till exempel är det många som glömmer att Flickr ger dig 1TB utrymme gratis och original kvalité på alla bilder du laddar upp. Självklart kan du ju ha dom privata med så inte alla ser dig när du sparat bilder från jobbets aw förra helgen... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud Drive finns i molnet också. Du kan gå till www.icloud.com och ladda upp/ladda ner filer därifrån. På en iPhone eller iPad kan man säga att Selective sync fungerar på iCloud Drive redan idag. Filer större än 100Mb laddas inte ner automatiskt utan representeras med en ikon med en liten pil på.

Jag skulle gärna se att Selective sync infördes på iCloud Drive för Macar och att man kunde göra det mer intuitivt på iOS. Men tills dess får vi köpa mer externa hårddiskar och iPhones med jättemycket lagringskapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en iPhone eller iPad kan man säga att Selective sync fungerar på iCloud Drive redan idag. Filer större än 100Mb laddas inte ner automatiskt utan representeras med en ikon med en liten pil på.

.

Jag har inte vågat aktivera iCloud drive än då jag har en fråga kring just detta.

 

Om det nu är så att stora filer inte laddas ner per automatik till iPhones lokala disk utan att man får en nedladdningspil istället så låter ju det bra. Men om man som jag endast har kvar 3 Gbyte på sin iPhone och då klickar på några stycken sådana där nedladdningspilar för att öppna en viss fil på iPhone. Vad händer då?

 

Jag antar att iPhone då laddar ner filen i fråga lokalt till iphone. Och att utrymmet på iPhone kan ta slut.

Om det händer, kan jag då ta bort några filer från iPhone på ett enkelt sätt?

Eller försvinner filen från alla enheter (även mac) om jag ta bort en fil från iPhone?

Och stänger jag av iCloud Drive på iPhone så försvinner väl alla filerna från iPhone?

 

Har jag missat något?

Om min påstående/frågor ovan stämmer så känns det som att man är lite körd om man inte har massa utrymme på sin iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte vågat aktivera iCloud drive än då jag har en fråga kring just detta.

 

Om det nu är så att stora filer inte laddas ner per automatik till iPhones lokala disk utan att man får en nedladdningspil istället så låter ju det bra. Men om man som jag endast har kvar 3 Gbyte på sin iPhone och då klickar på några stycken sådana där nedladdningspilar för att öppna en viss fil på iPhone. Vad händer då?

 

Jag antar att iPhone då laddar ner filen i fråga lokalt till iphone. Och att utrymmet på iPhone kan ta slut.

Om det händer, kan jag då ta bort några filer från iPhone på ett enkelt sätt?

Eller försvinner filen från alla enheter (även mac) om jag ta bort en fil från iPhone?

Och stänger jag av iCloud Drive på iPhone så försvinner väl alla filerna från iPhone?

 

Har jag missat något?

Om min påstående/frågor ovan stämmer så känns det som att man är lite körd om man inte har massa utrymme på sin iPhone.

 

Du oroar dig för ingenting eftersom du inte har någon möjlighet att klicka på någon fil eftersom det inte finns någon filhanterare i iOS.

Utan det är ett scenario man bara ser i OS X om man har flera datorer inloggade på samma Apple-ID.

Läs här hur iCloud Drive fungerar på iOS.

http://www.imore.com/how-set-and-use-icloud-drive-iphone-and-ipad

 

Enkelt kan man säga att du har bara nytta av iCloud Drive om du har appar som har iCloud Drive stöd.

Appar som kan hämta eller spara filer i iCloud Drive.

Det finns i dagsläget ingen app i iOS som Finder i OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att iPhone då laddar ner filen i fråga lokalt till iphone. Och att utrymmet på iPhone kan ta slut.

Om det händer, kan jag då ta bort några filer från iPhone på ett enkelt sätt?

Eller försvinner filen från alla enheter (även mac) om jag ta bort en fil från iPhone?

Och stänger jag av iCloud Drive på iPhone så försvinner väl alla filerna från iPhone?

Ja, utrymmet kan ta slut om du väljer att, från en filvy i exempelvis Keynote, ladda ner väldigt stora filer. Om du tar bort dem från iPhonen kommer de att försvinna från iCloud och alla andra enheter.

Om Du väljer att stänga av iCloud Drive på en enhet kommer filerna bara att försvinna på den enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, utrymmet kan ta slut om du väljer att, från en filvy i exempelvis Keynote, ladda ner väldigt stora filer. Om du tar bort dem från iPhonen kommer de att försvinna från iCloud och alla andra enheter.

Om Du väljer att stänga av iCloud Drive på en enhet kommer filerna bara att försvinna på den enheten.

Nej inte riktigt. När du väljer att ta bort en iCloud-lagrad fil från Keynote får du välja om den ska bort från endast IOS-enheten eller både iCloud och iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte riktigt. När du väljer att ta bort en iCloud-lagrad fil från Keynote får du välja om den ska bort från endast IOS-enheten eller både iCloud och iOS.

Aha, grymt! :) Jag har bara testat att ta bort filer från Documents&Data i iCloud-menyn. Tack för tipset!! Då har vi ju nästan lite "Selective sync" i iCloud Drive i alla fall. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi bör se iCloud drive som en lagringsstation endast för de dokument och information som man vill använda och ha tillgängligt på alla ens enheter, alltså att det i grund och botten är en synktjänst snarare än en hårddisk i molnet s a s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror vi bör se iCloud drive som en lagringsstation endast för de dokument och information som man vill använda och ha tillgängligt på alla ens enheter, alltså att det i grund och botten är en synktjänst snarare än en hårddisk i molnet s a s.

När jag använder en iOS-enhet är det absolut en hårddisk i molnet eftersom filerna inte laddas ner till enheten förrän jag aktivt väljer det. De är synliga men inte nedladdade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag använder en iOS-enhet är det absolut en hårddisk i molnet eftersom filerna inte laddas ner till enheten förrän jag aktivt väljer det. De är synliga men inte nedladdade.

Hur har du fått det att fungera så? Det är inte så det är tänkt att fungera i alla fall.

Jag testade dessutom nyss att ta bort en fil från Keynote på iOS. Jag fick inte valmöjligheten att spara den i iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du fått det att fungera så? Det är inte så det är tänkt att fungera i alla fall.

Jag testade dessutom nyss att ta bort en fil från Keynote på iOS. Jag fick inte valmöjligheten att spara den i iCloud.

Då låg filen och var skapad i Keynote-mappen. Om du öppnar en Keynote fil som ligger utanför Keynotemappen och sen tar bort den så ser du vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låg filen och var skapad i Keynote-mappen. Om du öppnar en Keynote fil som ligger utanför Keynotemappen och sen tar bort den så ser du vad jag menar.

Ok, jag har ett öppet sinne och testade även detta. Jag stoppade en Keynote-fil i en annan mapp. Öppnade den från "Documents"-appen(Vilket egentligen betyder att filen kopieras till Keynote-mappen för att sedan öppna kopian). Jag tog sedan bort filen utan att få en fråga om jag ville ta bort den helt eller bara lokalt.

 

Jag skulle önska att det fungerade så som du beskriver, men det fungerar inte så. Såvida du inte hittat en magisk inställning nånstans - och då vill jag att du berätta hur man gör.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, jag har ett öppet sinne och testade även detta. Jag stoppade en Keynote-fil i en annan mapp. Öppnade den från "Documents"-appen(Vilket egentligen betyder att filen kopieras till Keynote-mappen för att sedan öppna kopian). Jag tog sedan bort filen utan att få en fråga om jag ville ta bort den helt eller bara lokalt.

 

Jag skulle önska att det fungerade så som du beskriver, men det fungerar inte så. Såvida du inte hittat en magisk inställning nånstans - och då vill jag att du berätta hur man gör.

 

 

Jag använder Keynote och inte Documents som du nämner. Jag får detta meddelande:

post-30337-0-81336700-1414098642_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok, jag har ett öppet sinne och testade även detta. Jag stoppade en Keynote-fil i en annan mapp. Öppnade den från "Documents"-appen(Vilket egentligen betyder att filen kopieras till Keynote-mappen för att sedan öppna kopian). Jag tog sedan bort filen utan att få en fråga om jag ville ta bort den helt eller bara lokalt.

 

Jag skulle önska att det fungerade så som du beskriver, men det fungerar inte så. Såvida du inte hittat en magisk inställning nånstans - och då vill jag att du berätta hur man gör.

 

 

 

Jag har senaste uppdateringarna och inga specialinställningar. Det bara funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Keynote och inte Documents som du nämner. Jag får detta meddelande:

 

Det där betyder inte det du tror att det betyder. När du öppnar en Keynote-fil som ligger i en annan iCloud drive-mapp, så kopieras inte filen över till Keynote. Istället skapas ett "Alias". När du väljer att ta bort filen frågar Keynote om du vill ta bort "Aliaset" från Keynote-mappen eller om du vill ta bort original-filen från källmappen, vilket då följaktligen tar bort filen från iCloud Drive samt från alla enheter den synkar till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där betyder inte det du tror att det betyder. När du öppnar en Keynote-fil som ligger i en annan iCloud drive-mapp, så kopieras inte filen över till Keynote. Istället skapas ett "Alias". När du väljer att ta bort filen frågar Keynote om du vill ta bort "Aliaset" från Keynote-mappen eller om du vill ta bort original-filen från källmappen, vilket då följaktligen tar bort filen från iCloud Drive samt från alla enheter den synkar till.

Skitsnack och påhopp. I övrigt är det det jag beskrivit, du tillförde inget nytt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack och påhopp. I övrigt är det det jag beskrivit, du tillförde inget nytt.

Jag ber om ursäkt om fu känner dig påhoppad.

Och om det du skrev var samma sak som jag beskrev så är vi ju då över ens om att man inte kan välja att ta bort en fil från Keynote, men ha den kvar i iCloud Drive.

 

I ett av dina tidigare inlägg ser du ut som om du påstår det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt om fu känner dig påhoppad.

Och om det du skrev var samma sak som jag beskrev så är vi ju då över ens om att man inte kan välja att ta bort en fil från Keynote, men ha den kvar i iCloud Drive.

 

I ett av dina tidigare inlägg ser du ut som om du påstår det.

Vi verkar vara lika envisa iallafall :-)

Synk förutsätter ett Alias, annars är det inte synk.

 

JO ,JO, JO man kan skapa en presentation på sin IOS-enhet, flytta den till en egenskapad mapp i cloud drive och sen ta bort den från IOS-enheten. Den kommer ligga kvar i iCloud-drivemappen och vara borta från iOS-enheten. Det är för sjutton bara prova så får du se. Det funkar alldeles utmärkt för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi verkar vara lika envisa iallafall :-)

Synk förutsätter ett Alias, annars är det inte synk.

 

JO ,JO, JO man kan skapa en presentation på sin IOS-enhet, flytta den till en egenskapad mapp i cloud drive och sen ta bort den från IOS-enheten. Den kommer ligga kvar i iCloud-drivemappen och vara borta från iOS-enheten. Det är för sjutton bara prova så får du se. Det funkar alldeles utmärkt för mig.

Varför förutsätter Synk ett Alias. Varför är det inte synk om inte Alias finns?

 

Jag har nu också följt ditt nya exempel du gav mig:

1. Jag flyttade dokumentet till en egenskapad mapp iCloud Drive-mapp.

2. Filen är flyttad. Den finns inte längre i Keynote-mappen, men den är dock fortfarande synlig vilket betyder att appen har kunskap om att filen existerar - fast i en annan mapp. Nu kan man fundera på om filen är borta från telefonen. Eftersom jag kan komma åt den via en tredjeparts-app med flight mode påslaget så tvivlar jag.

 

3. Jag tar bort representationen av filen i Keynote. Jag får frågan om jag vil ta bort representationen från Keynote eller från iCloud Drive.

 

4. Jag väljer "Ta bort från Keynote" vilket resulterar i att Keynote inte längre har kunskap om att den andra filen existerar i iCloud Drive.

 

5. Jag går till min egenskapade mapp och ser att filen fortfarande är kvar. Den har alltså inte tagits bort från iCloud och den finns fortfarande kvar på iOS-enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har missförstått hur iCloud Drive fungerar.

Det som ligger i iCloud Drive speglas till alla datorer som är inloggade med samma Apple-ID.

Det går inte att ändra eller exkludera filer eller mappar utan det är allt eller inget.

 

 

Jag tycke inte TS alls har missuppfattat iCloud Drive för så som man gick ut först med iCloud Drive var att det skulle vara en form av Dropboxdödare. Att en molntjänst skulle betyda att du lagrar allt på din dator ser jag inte som en speciell molntjänst i den bemärkelsen. Hur är det med media och iClodue Drive? Funkar det att lägga media där? Hur funkar delning? Kan jag dela tunga filer till andra? Detta använder jag Dropbox till och om jag har fattat allt rätt så är det inget som flyter på som det ska med iCloud Drive. Nä, någon dropboxdödare är det här inte. Vi var kanske ett gäng naiva som trodde att det verkligen var en dropboxdödare och hoppades på dessa funktioner. Men jag vill inte säga att vi har missuppfattat detta. Det kanske var lite för stora ord i början.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.590219/icloud-drive--sa-anvander-du-apples-dropboxdodare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...