Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

BankID från SEB & Mac OS X 10.10


johann strauss

Rekommendera Poster

johann strauss

Hej alla vänner!

Tyvärr så fungera inte BANK ID ifrån SEB på 10.10. Enligt Banken, så kommer man att uppdatera,men det kan dröja 2-3 veckor innan allt fungera som det skall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redigerat rubriken, tänk på att skriva vettiga rubriker. "Mac OS X" var i detta fallet intetsägande om vad problemet gällde.

 

/Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan även rapportera att inloggning med bankdosa ansluten med sladd inte fungerar med Handelsbanken heller. Men det är "normalt" vid varje systemuppdatering. Sist tog det någon dag innan det fungerade igen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chattade precis med supporten på Handelsbanken och fick följande info gällande OS X och inloggning med sladdansluten dosa.

 

För att använda Handelsbankens Internettjänst med Mac OS X 10.10 krävs en ny version av BankID Säkerhetsprogram och drivrutinen för Handelsbankens kortläsare.

Dessa kommer att finnas tillgängliga under vecka 43.
Tillsvidare hänvisar vi för inloggning med kortläsare utan sladd

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla vänner!

Tyvärr så fungera inte BANK ID ifrån SEB på 10.10. Enligt Banken, så kommer man att uppdatera,men det kan dröja 2-3 veckor innan allt fungera som det skall

Fungerar mobilt bankID med SEB?

 

Jag avinstallerade bankID för ett bra tag sedan. I stället kopplar jag telefonen till datorn och använder mobilt bankID

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bank ID med Skandiabanken fungerar utmärkt.. Jag testade även Skatteverket, det fungerar också med Bank ID och Yosemite.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johann strauss

Bank ID med Skandiabanken fungerar utmärkt.. Jag testade även Skatteverket, det fungerar också med Bank ID och Yosemite.

 

Skatteverket med SEB Bank ID fungera inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För undrande kan jag meddela att det fungerar med Swedbank. Var inne på Skatteverket samt betalande en faktura via Swedbanks internetbank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med andra ord kan jag sluta försöka felsöka mitt bankid från SEB och bara vänta snällt ett tag tills nya mac-drivrutinen släpps, är ju liksom inte så att det kom som en chock att det skulle släppas ett nytt operativ, men bankerna kanske är för snåla för att delta i apple's utvecklarprogram, utan väntar tills den släpps som gratis nerladdning och sen börjar dem jobba på nya drivisar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit så i åratal nu med framförallt SEB/Handelsbanken som BankID på kort tillsammans med dosa ansluten med sladd.

 

Dock har de blivit bättre, för fem-sex år sedan så var de riktigt sega. Nu var i alla fall Handelsbanken medvetna om problemet samma dag som OS X 10.10 fanns att installera samt att en uppdatering ska vara på gång i veckan som kommer.

 

EDIT: Inloggning via BankID på kort med dosa utan sladd fungerar samt Mobilt BankID fungerar ju för de tjänster som stöder det. Sen att det är först nyligen som jag förstod att Mobilt BankID fungerar tillsammans med datorn och inte bara var för mobiltelefonen är en annan femma :whistling:

 

Så i dagsläget är det ett mindre problem än det var förr vid uppdatering av OS X..... Tack vare Mobilt BankID kan man även göra e-tjänster på Linux eftersom BankID slopat stödet för Linux för sin säkerhetsapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet någon om inlogg med bank id till försäkringskassan fungerar? Vill uppdatera till 10.10 men behöver ha tillgång till FSK m.m. och vågar inte chansa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte skatteverket och SEB med mobilt bank id?

 

Mobilt Bank-ID fungerar på SEB, använde det för 2 timmar sen, däremot inte med vanlig Bank-ID - det man kopplar in i USB och använder sitt VISA för att logga in med... För mig iaf...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bank-id med dosa några fördelar kontra mobilt bank id?

Men ni saknar kanske en smartphone för att kunna använda mobilt bank id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknar inte en smartphone, men tänker att om jag tappar bort telefonen så finns ju full tillgång till mina bankkonton däri...iofs så finns det inte mycket att sno men i alla fall :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saknar inte en smartphone, men tänker att om jag tappar bort telefonen så finns ju full tillgång till mina bankkonton däri...iofs så finns det inte mycket att sno men i alla fall :-)

Du har ju kod till bank id och så kal du ju slå på iPhones skyddslås

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatteverket med SEB Bank ID fungera inte!

Skatteverket med Bank ID fungerar!

Jag använder Bank ID nedladdat från Skandiabanken och det fungerar utan problem med Skatteverket och programmet Bank ID, med Yosemite. Detta är Bank ID utan dosa. Fungerar utmärkt. Bara klicka på Bank ID på Skatteverket, så laddas programmet Bank ID, sedan skriver man in sitt lösenord och så är man inne på Skatteverket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

handelsbanken.se

 

 

20x20interlaced.gifFör att använda Handelsbankens Internettjänst med Mac OS X 10.10 krävs en ny version av BankID Säkerhetsprogram och drivrutinen för Handelsbankens kortläsare.

Dessa finns nu tillgängliga på vår installationssida.

Installation Mac
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan verifiera att BankID på kort och Dosa ansluten med sladd nu fungerar. Drivrutinen lär vara densamma för SEB om de har dosa med sladd för sitt BankID.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...