Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

byta iMac?


Ion

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en iMac 27" mid 2010 med 3,2GHz Intel Core i3 och vanlig hårddisk på 2 TB. Den är ibland lite slö och tyvärr lite stor.

Om jag byter till denna:

 

21,5 tum: 1,4 GHz

Specifikationer

  • 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5
  • Turbo Boost upp till 2,7 GHz
  • 8 GB minne
  • 500 GB hårddisk1
  • Intel HD Graphics 5000.

    och lägger till en sd-disk istället, får jag då en bättre och snabbare imac, eller byter jag ner mej?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jag har en iMac 27" mid 2010 med 3,2GHz Intel Core i3 och vanlig hårddisk på 2 TB. Den är ibland lite slö och tyvärr lite stor.

Om jag byter till denna:

 

21,5 tum: 1,4 GHz

Specifikationer

  • 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5
  • Turbo Boost upp till 2,7 GHz
  • 8 GB minne
  • 500 GB hårddisk1
  • Intel HD Graphics 5000.

     

    och lägger till en sd-disk istället, får jag då en bättre och snabbare imac, eller byter jag ner mej?

 

1,4 iMacen torde vara lite kraftfullare processormässigt, men resten av datorn är mycket kraftfullare och snabbare. Med SSD blixtrar den förbi din gamla med allt som är hårddiskrelaterat som om din gamla var en hästdroska. Frågan är bara om du klarar dig med 8 GB RAM.

...

Eftersom en helt ny processorfamilj är på väg vilken månad som helst samt DDR4-minnen skulle jag vänta om det inte vara bråttom. Den nya processorn verkar innebära ett kraftfullt prestandalyft på 30% kanske upp till 50%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jag har en iMac 27" mid 2010 med 3,2GHz Intel Core i3 och vanlig hårddisk på 2 TB. Den är ibland lite slö och tyvärr lite stor.

Om jag byter till denna:

 

21,5 tum: 1,4 GHz

Specifikationer

  • 1,4 GHz dubbelkärnig Intel Core i5
  • Turbo Boost upp till 2,7 GHz
  • 8 GB minne
  • 500 GB hårddisk1
  • Intel HD Graphics 5000.

     

    och lägger till en sd-disk istället, får jag då en bättre och snabbare imac, eller byter jag ner mej?

 

OM din gamla känns slö kanske det är dags för lite servcie....

 

 

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade alla dina tips, den är nog ganska slö fortfarande. om man till exempel startar numbers så tar det nästan en minut. yosemite gjorde den nog lite segare också...

jag vet inte om jag klarar mej på 8Gb. tror ni man kan spela t ex world of warcraft på den billigaste imacen? har ju inte slutat med det än :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter inte normalt med sådan laddtider. Badbollar Macen under tiden det laddas saker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade alla dina tips, den är nog ganska slö fortfarande. om man till exempel startar numbers så tar det nästan en minut. yosemite gjorde den nog lite segare också...

jag vet inte om jag klarar mej på 8Gb. tror ni man kan spela t ex world of warcraft på den billigaste imacen? har ju inte slutat med det än :)

8 GB RAM ska duga om du inte kör bildbearbetning eller filmredigering.

...

Hur mycket ledigt utrymme har du på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några processer som belastar datorn hårt efter uppstart?

Kolla i aktivitetshanteraren och se till visa "Alla processer"

Automatisk omindexering av hårddisken kan ta ett bra tag efter man kört säker start, skivreparation m.m. och då känns datorn duktigt slö.

Men något känns ändock inte rätt med din dator. Kanske håller hårddisken på att säga upp sig trotts allt?

Hur mycket RAM har du i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har 880Gb ledigt så det är ju inget problem. ja den badbollar rätt ofta. att öppna Systeminställningar tar exakt 15 sekunder. det är ganska mycke väl?

Jag har 12 GB minne i den.

tror inte det är nån process som tar extra mycket klraft.

jag ska köra lite disk doctor och se om det blir nån skillnad..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

tror inte det är nån process som tar extra mycket klraft.

 

Men VET du? Det händer att en process hänger sig och blockerar bort massor av kraft. Har du kollat skrivarkön? En lustig sak med Macen är att om det strular i utskrivningskön kan hela datorn sega ihop. Jo det är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är ibland lite slö? Vad innebär det?

slö är långsam och det kan ibland innebära badboll. aldrig varit med om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men VET du? Det händer att en process hänger sig och blockerar bort massor av kraft. Har du kollat skrivarkön? En lustig sak med Macen är att om det strular i utskrivningskön kan hela datorn sega ihop. Jo det är sant.

det ska jag kolla axelman! jag har ingen skrivare :) men skriver ut i pdf till en fil genom printfunktionen.

fast jag undrar om det var safari som krånglade. andra eller tredje gången jag rensade och återställde safari så tog det jättelång tid. eller också kanske nån indexering. och nu har jag inte sett en badboll på länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slö är långsam och det kan ibland innebära badboll. aldrig varit med om det?

Jag pensionerade min late 2006 iMac 24" alldeles nyss och den var inte plågsamt långsam, badboll väldigt sällan trots att jag samtidigt hade Windows igång med ett tungt cadprogram. Att plocka upp RAW-bilder tog kanske 10 sekunder. Du har en betydligt snabbare processor, borde vara mindre plågsamt fast det beror förstås på vad du använder macen till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frekventa badbollar brukar indikera att hårddisken håller på att ge upp, alternativt trasigt filsystem. Börja med att köra Skivverktyg som du hittar i Program -> Verktygsprogram.

 

Kör kontrollera skiva samt reparera behörigheter, det sistnämnda kommer att ge dig en mer eller mindre lång fellista även om du reparerar behörigheterna flera gånger, det kan du bortse ifrån, det räcker med att köra det en gång.

 

Även om skivverktyg säger att hårddisken är OK så kan den vara trasig rent fysikt, men det kollar inte skivverktyg, det behöver man andra program för att testa.

 

Angående återkommande fel efter reparation av behörigheter så säger Apple att det är "normalt" och det har varit så sedan OS X 10.5.

http://support.apple.com/kb/TS1448?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För två år sedan dog hårddisken. Då hade jag badbollar rejält länge tills disken gav upp. Det tog väl kanske 2-3 veckor totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

badbollar borta! körde alla tips ovan + reparation av behörigheter flera gånger, nu är den som vanligt igen!

tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har originaldisken i Macen ska du räkna med att den har passerat bäst-före-datumet. Se till att ha backup! Fallerande diskar ökar markant vid tre års ålder och skjuter i höjden vid ca 5 år. 2010 är snart fem år.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...