Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte skriva till min hårddisk


annajansson

Rekommendera Poster

Hej!
Jag är totalt nybörjare på mac och har haft min i ca 2 månader nu.
Sedan dess har jag också haft en extern hårddisk, som jag först installerade Tuxera NTFS(följde med till hårddisken) på. Det har funkat bra och jag har kunnat både skriva och läsa i hårddisken.

Nu helt plötsligt så kan jag bara läsa den?
Vad jag vet har jag inte gjort någonting, och jag har försökt att avinstallera och installera Tuxera igen men det fungerar inte..
Jag har bara haft hårddisken till min mac under senaste tiden och alltså inte haft den ihop med pc osv.

Är det någon som har nåt tips på vad jag kan göra för att få detta att fungera?

Tacksam för alla svar och tips!


Mvh Anna




Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du behov av att disken ska kunna läsas och skrivas i Windows också? Om inte, så behöver du inte det programmet, utan kan formatera om din hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror egentligen inte att jag behöver det men samtidigt förstår jag inte varför den först kan användas fullt av båda och sen bara inte...

Hur gör jag det?

Kommer innehållet i hårddisken att försvinna om jag formaterar om den?


Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror egentligen inte att jag behöver det men samtidigt förstår jag inte varför den först kan användas fullt av båda och sen bara inte...

 

Hur gör jag det?

Kommer innehållet i hårddisken att försvinna om jag formaterar om den?

 

 

Tack för svar!

Ja, innehållet försvinner vid omformatering. Du får mellanlagra innehållet på Macen (om du har plats) eller någon annan disk. Att få Tuxera att fungera i längden kan vara mer omständligt. Det är ytterst ovanligt att någon använder ett sådant program som inte har ett avgörande behov att kunna växla mellan en Windows- och en Macdator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anna och välkommen till forumet

Du kan formatera hårddisken på ett sådant sätt att den kan användas av båda systemen utan att ha Tuxera installerat på din Mac.

ExFAT väljer du då vid formatering. Kan dock inte hantera filer större är 4 GB om jag inte minns fel.

Varför ditt program krånglar kan jag inte svara på, hade du senaste versionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rekommenderar ni att formatera till ExFat?
Helst skulle jag vilja att den ska kunna läsa och skrivas utav både Windows och Mac men om hårddisken skulle funka bättre med att vara formaterad till bara Mac är det kanske bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rekommenderar ni att formatera till ExFat?

Helst skulle jag vilja att den ska kunna läsa och skrivas utav både Windows och Mac men om hårddisken skulle funka bättre med att vara formaterad till bara Mac är det kanske bättre.

Om du inte ska använda Time Machine eller något kloningsprogram, eller något annat program i Mac eller Windows som kräver JHFS+ eller NTFS, så kan du formatera den till ExFAT, ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte ska använda Time Machine eller något kloningsprogram, eller något annat program i Mac eller Windows som kräver JHFS+ eller NTFS, så kan du formatera den till ExFAT, ja.

Jag fotograferar och lagrar mina bilder på hårddiskar, de program jag använder är i princip bara photoshop och bridge så jag antar att jag inte behöver ntfs osv isåfall?

Känner mig väldigt förvirrad haha och börjar bli trött på att lägga alla bilder direkt i datorn..

 

Jag antar att jag då kan formatera till exfat utan större problem?

Jag vet inte vad kloningsprogram är :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fotograferar och lagrar mina bilder på hårddiskar, de program jag använder är i princip bara photoshop och bridge så jag antar att jag inte behöver ntfs osv isåfall?

Känner mig väldigt förvirrad haha och börjar bli trött på att lägga alla bilder direkt i datorn..

 

Jag antar att jag då kan formatera till exfat utan större problem?

Jag vet inte vad kloningsprogram är :(

Om du bara ska spara filer som de är så kan du tryggt använda ExFAT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...