Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Macbook Pro 2011 [BILD]


elstongunn

Rekommendera Poster

Tjenare,

 

Hoppas någon av er har svaret på mitt problem.

Köpte mig en Macbook Pro 15" 2011 och den har fungerat helt felritt sedan dess, tills igår.
Jag kan i snitt använda datorn i cirka 20 minuter innan den "fryser" och bilden förvrängs men ljudet och allt annat forsätter och det går även att röra musen och alt+tab i några minuter efter bilden förvrängts tills datorn fryser helt.

Problemet har en tendens att dyka upp snabbare om jag streamar någon video eller sätter på en film i VLC. Men kan även hända när jag surfar.

xeer2b.jpg
Så där blir bilden.

Någon som har någon aning om vad felet kan vara?

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa byta HDD om du har någon liggandes.

Det har jag tyvärr inte.

Har dock gjort kontroller av hårddisken (cmd + P + R) när man startar datorn. Och den enligt den var det inga problem med hårddisken.

Kan man utesluta det då?

 

Kan även tillägga att problemet har en tendens att dyka upp fortfare/oftare om jag streamer en video eller kollar i VLC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis hårdvarufel på grafikkretsarna.

Testa något program som manuellt kan låsa så datorn enbart kör på det klena intelkortet och se om det hjälper. Växla manuellt till Radeon kortet och se om det blir grafikfel direkt.

 

https://gfx.io/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis hårdvarufel på grafikkretsarna.

Testa något program som manuellt kan låsa så datorn enbart kör på det klena intelkortet och se om det hjälper. Växla manuellt till Radeon kortet och se om det blir grafikfel direkt.

 

https://gfx.io/

Tackar! Tror du är rätt ute faktiskt.

Laddade hem programmet du länkade, problemet är att datorn fryser helt både när jag väljer "enbart integrerad" och "enbart dedikerad".

Det blir inga förvräningar i bilden, utan den fryser bara helt och hållet. Vad kan det bero på?

 

Finns det något program där man kan kolla "status" på sina grafikkort?

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Har kommit underfund med att det är mitt Radeon-grafikkort som är trasigt. Då datorn fryser antingen direkt eller efter ett litet tag då den switchat över till det från det integrerade kortet.


Hur dyrt kan det tänkas bli att laga? Någon som har ett hum? Går det att fixa själv utan att lämna in?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är för sent.

Om jag inte har fel är det två år som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är för sent.

Om jag inte har fel är det två år som gäller.

Du har fel. :)

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

 

Det är tre år som gäller, men det hjälper ju inte. Mars 2011 plus tre år blir mars 2014.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
MBP2011 har stora problem med sin skärm. Det finns inte mycket att göra.


Just nu har över 21 000 personer skrivit på en protestlist för att Apple måste fixa detta




På Apples forum så finns det en tråd på över 160 sidor och över 1,7 miljoner sidvisningar



Det finns webbplatser som tar upp allt kring problemet



Apple har precis igår blivit stämda i USA



Vill du påverka vad som ska hända is EU kan du maila advokatbyrån


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...