Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 6 Plus laggar vid textinmatning


MacHedda

Rekommendera Poster

Har jätteproblem med att telefonen laggar vid textinmatning. Spelar ingen roll vilken App det är i. Samma fenomen hela tiden. Har nollställt tangentbordsordboken (fick det tipset på Apple community), stängt av förslag och stavningskontroll utan skillnad. Är det bara ominstallation som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt, har inga problem med det på min plus. Har du testat en hard reset? Hålla in on/off knappen och cirkeln tills äpplet dyker upp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart... Gjorde ingen skillnad alls. Det intressanta är att det kommer och går. Det här inlägget har jag kunnat skriva utan lagg men ett tidigare inlägg gick det bara att skriva några bokstäver i taget sedan fastnade den i några sekunder för att sedan slänga upp texten som jag hunnit skriva under tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem med min iPhone 6. Gjorde återställning från en iPhone 4s. I detta nu fick jag vänta 10 sekunder sen släppte det sen hängde det sig totalt så jag fick starta om Safari. Förbannat irriterande. Händer i alla program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag hittat sambandet. Min är också återskapad från en 4S-säkerhetskopia...

 

Någon annan som gjort likadant och inte har problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag hittat sambandet. Min är också återskapad från en 4S-säkerhetskopia...

 

Någon annan som gjort likadant och inte har problem?

 

Jag har återskapat en iPhone 6 till min dotter från hennes tidigare 4S och min egen iPhone 6 Plus från min tidigare 4S. Ingen av oss har några problem.

 

Det kanske är ett liknande problem som Jexyman skrev om här: https://forum.macworld.se/topic/169364-slow-mo-vill-inte-fungera-iphone-6/ . Där var det slow motion i kameraappen som inte fungerade efter att ha återskapat en iPhone 6 från en 4S.

 

Jexyman skrev så här:

En lösning var att göra en clean install av iOS 8.

Verkar kunna bli problem när gamla backups från tidigare iPhonemodeller ska in i 6:an. För att behålla SMS-historik och Voicememos efter att jag satt upp den som ny iPhone använde jag iBackupBot. Nu funkar allt som det ska!

Råkar någon fler ut för samma sak finns räddningen via länken nedan:

http://www.idownload...essages/#step-1

 

Så det verkar som att det kan bli problem att återskapa från äldre iPhones ibland, men inte alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

För mig räckte det med att göra en säkerhetskopia i iTunes, återställa iPhone till fabriksinställningarna och sedan plocka tillbaka allt från säkerhetskopian. Nu rullar den på som den borde gjort från början - Nada lagg!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabba

 

Jag har ett liknande problem och har hittat vad som troligen orsakar det hela. Först och främst så funkade det inte för mig att göra en återställning och välja installera som en ny Iphone. (Apple trodde nämligen också det berodde på min säkerhetskopia från min iphone 5.)

 

För min del är Safari problemet. Har jag safari igång och går in i ex iMessage så laggar det, samma sak om jag går in i mail appen. Stänger jag ner Safari så funkar det utan problem :stjarnsmall::stjarnsmall: Har testat att ha öppet andra appar samtidigt som jag skickar sms/mail och det funkar utmärkt :totaltgalen:

Skulle vara intressant om fler har detta fenomen så testa gärna.

 

Testa även i Safari med att välja google och sedan skriver ni så snabbt ni kan in massa text i Google sökfältet. Efter det går ni in i iMessage/Mail utan att stänga Safari och gör samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabba

 

Jag har ett liknande problem och har hittat vad som troligen orsakar det hela. Först och främst så funkade det inte för mig att göra en återställning och välja installera som en ny Iphone. (Apple trodde nämligen också det berodde på min säkerhetskopia från min iphone 5.)

 

För min del är Safari problemet. Har jag safari igång och går in i ex iMessage så laggar det, samma sak om jag går in i mail appen. Stänger jag ner Safari så funkar det utan problem :stjarnsmall::stjarnsmall: Har testat att ha öppet andra appar samtidigt som jag skickar sms/mail och det funkar utmärkt :totaltgalen:

Skulle vara intressant om fler har detta fenomen så testa gärna.

 

Testa även i Safari med att välja google och sedan skriver ni så snabbt ni kan in massa text i Google sökfältet. Efter det går ni in i iMessage/Mail utan att stänga Safari och gör samma sak.

OBS!! glömde skriva att ni skall ha aktiverat Privat surfningsläge i Safari .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har oxå problem med tangentbordslag på min iPhone 6 plus, men jag har inte återställs från tidigare säkerhetskopia! Vi får hoppas att Apple tar detta på allvar och gör en buggfix. Jag har testar lite olika saker precis som ni skriver, men det blir bättre under ett kortare tag och sedan åter kommer problemen.

 

Jag får ta och testa att göra en backup i iCloud och återställa telefonen och se om det funkar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev tidigare att jag inte hade detta problem, men för några dagar sedan dök problemet upp hos mig också, då och då.

 

Igår gjorde jag som MacHedda skrev: "göra en säkerhetskopia i iTunes, återställa iPhone till fabriksinställningarna och sedan plocka tillbaka allt från säkerhetskopian". Jag höll ändå på med att försöka få ordning på continuity-funktionerna, så jag tänkte att det var lika bra att prova detta också.

 

Nu fungerar det som det ska, men jag litar inte på att det inte kommer tillbaka. Jag hade ju inte problemet från början, och när det väl dök upp så hade jag inte problemet hela tiden.

 

Det känns konstigt att en iPhone med den snabba A8-processorn ska ha ett problem av detta slag. Att ta hand om tangenttryckningar borde inte vara en speciellt betungande uppgift för processorn. Man undrar vad det kan bero på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pratat med Apples Expertpanel och de tror att min telefon har ett hårdvarufel. Snacket med dem var innan jag hade upptäckt fenomenet med Safari. Har skickat mail och försöker ringa min kontaktperson för att berätta om förmodade mjukvarubuggen. Hårdvarufel känns inte lika relevant längre.

 

Återkommer när jag fått svar från dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu varit hos Apple Store och där kollade en tekniker på min telefon. Det är något med minneshanteringen som blir knas kunde de se när de körde sin diagnos dock så är det mjukvaru relaterat för de hade råkat på samma problem med en annan kunds telefon. Lösning på problemet var att stänga av Lätt att Nå som finns under Allmänt och Hjälpmedel. Nu får man bara hoppas att Apple kommer med en uppgradering igen inom snar framtid

 

Kommer laggen tillbaka hör jag av mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som ovan. Hade skapat en säkerhetskopia på min iPhone 5 på iTunes och återskapade den på iPhone 6. Gjorde om alltihop igen (!!!) och fick samma problem igen.

Ska stänga av Lätt att Nå och starta om så får vi hoppas att det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem som ovan. Hade skapat en säkerhetskopia på min iPhone 5 på iTunes och återskapade den på iPhone 6. Gjorde om alltihop igen (!!!) och fick samma problem igen.

Ska stänga av Lätt att Nå och starta om så får vi hoppas att det funkar.

Har också samma problem MEN detta hjälper inte. Har en iPhone 6 med återskapad kopia från en iPhone 5.

Problemet gäller textinmatning i samtliga appar.

 

En sak som är skum är att Kortkommando under tangentbordsinställningarna inte fungerar. Går inte att lägga upp några :(

 

Fler som har detta problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, att avaktivera Lätt att Nå, funkar inte på min iPhone heller.

Se om du kan lägga upp kortkommando under Inställningar -> Allmänt -> Tangentbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just detta från Apple Community :

 

Did you already tea to reset the phone by holding the sleep and home button for about 10sec, until the Apple logo comes back again?

You will not lose data by resetting.

Also make sure that not too many apps are running in the background, close apps you don't need by double clicking the home button and swiping those apps to close them.

 

Har just gjort det och det funkar hittills, peppar peppar...

Pröva du också, MNilsson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En sak som är skum är att Kortkommando under tangentbordsinställningarna inte fungerar. Går inte att lägga upp några :(

 

Fler som har detta problemet?

Jag har blivit av med problemet med laggande tangentbord efter omstart, men efter ett tag kommer det tillbaka.

 

Jag blev nyfiken på detta med kortkommandon, så jag testade lite. Det är extremt segt! Från tryck på minus tills knappen Radera visas tar det ca 15 s, sen tar det ytterligare ca 15 s efter tryck på Radera innan kortkommandot försvinner.

 

Jag kan lägga till, ta bort och editera kortkommandon, men det är segt hela tiden. Jag har dessutom ett kortkommando som inte går att ta bort.

 

(Jag har en iPhone 6 Plus med iOS 8.1, återskapad från en iPhone 4S.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit av med problemet med laggande tangentbord efter omstart, men efter ett tag kommer det tillbaka.

 

Jag blev nyfiken på detta med kortkommandon, så jag testade lite. Det är extremt segt! Från tryck på minus tills knappen Radera visas tar det ca 15 s, sen tar det ytterligare ca 15 s efter tryck på Radera innan kortkommandot försvinner.

 

Jag kan lägga till, ta bort och editera kortkommandon, men det är segt hela tiden. Jag har dessutom ett kortkommando som inte går att ta bort.

 

(Jag har en iPhone 6 Plus med iOS 8.1, återskapad från en iPhone 4S.)

Jag hade tidigare 6 st kortkommando. Alla gick att plocka bort förutom ett. Såg först ut som om det försvann. Men gick man in igen så var det kvar. Sen vet jag inte vad jag gjorde för helt plötsligt var det borta. Nu kan jag inte lägga till några överhuvudtaget :( Måste vara något grus i IOS 8 som ställer till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har samma problem och har haft sedan jag fick min iPhone 6 64 GB som jag sedan dess har haft fylld med en säkerhetskopia från iPhone5. Kör med iOS 8.1.

 

1. Har provat alla ovanstående saker utom att återställa och utgå med att "Skapa ny iPhone" eller vad det heter, alltså en clean install och sedan inte återställa från en säkerhetskopia. Är det någon som har provat detta?

 

2. Det där med kortkommandon var nytt för mig, men inte heller för mig fungerar det att lägga till några ord (den är tom då jag i ett tidigare skede tömde den för att kolla om det kunde lösa Tangentbordsproblemet).

 

3. Jag har hittills upptäckt om jag stänger ner alla appar (dvs. genom dubbelklick på hemknappen) utom den jag nu skriver i så försvinner problemet temporärt, och det har fungerat alla gånger jag provat det hittills (ca 5ggr) så vet inte om det har något med det här problemet att ha för många appar på telefonen. Dock så uppstår problemet med relativt få appar igång samtidigt (tror jag hade ca 6-7 igång samtidigt en gång).

Prova gärnan och meddela era resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag startade upp telefonen som ny! Och jag hade ändå problemen med naggande tangentbord ! Det jag gjorde vara att resetta alla inställningar! Nu efter tredje gången försvann mina problem ! Och ännu har det inte återkommit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

olawer: menar du med resetta alla inställningar att du använder home+sleep knapparna, eller att du nollställer alla inställningar under Allmänt>Nollställ?

Det kanske är samma sak? Jag är inte så bra på detta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riofyris ursäkta att jag inte var tydlig! Nollställa alla inställningar ! Allmänt>Nollställa/Nollställ alla inställningar! Men som sagt jag gjorde detta 3 gånger, och efter det funkade det som det skulle! Jag har dock läst att flera har testat detta och bara tillfälligt fått det att fungera under ett tag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med att stänga av funktionen "Lätt att nå" som rekommenderas på en del håll hjälpte inte för mig. Att starta om med hemknapp och vakna/viloknapp hjälper ett tag, men sen kommer problemet tillbaka.

 

Jag provade om det var någon skillnad mellan olika språk, men det var det inte. Jag har provat svenska, engelska och finska, och det är samma problem för alla tre språken.

 

Sen provade jag med ett tredjepartstangentbord som heter SwiftKey. Det fungerar utmärkt. Inga problem alls med laggning. (Däremot kraschar det ibland, men inte så ofta som det gjorde i första versionen.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...