Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Var ligger filen i OS X - Info och resursidor.


xeric

Rekommendera Poster

Hittade en bra sida som är är bra att spara (webarkiv), spara som pdf, el bokmärka... En bra översikt och lite som en guide till var man hittar olika saker i systemet. :yeahbaby:

Mac OS X 10.9 - Artifacts Location - ForensicsWiki
Det mesta är lika - både före/efter 10.9.

Gjorde en 1-sidig (lång) pdf av sidan
Mac OS X 10.9 - Artifacts Location - ForensicsWiki.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en bra sida som är är bra att spara (webarkiv), spara som pdf, el bokmärka... En bra översikt och lite som en guide till var man hittar olika saker i systemet. :yeahbaby:

 

Mac OS X 10.9 - Artifacts Location - ForensicsWiki

Det mesta är lika - både före/efter 10.9.

 

Gjorde en 1-sidig (lång) pdf av sidan

attachicon.gifMac OS X 10.9 - Artifacts Location - ForensicsWiki.pdf

 

Intressant. Tack för pdf:en, den sparar vi. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Här var en riktigt bra sida... Inte så OS X-specifik kanske, men en gammal sida som visar och förklarar filstrukturen i ett *nix-system. Om de olika foldrarna och deras syfte/uppgift osv.

Lite nördig fakta/info och så, men intressant. :yeahbaby: Bra om man vill lära sig lite mer om just själva systemet osv.

 

- - -

Filesystem Hierarchy Standard
Filesystem Hierarchy Standard Group

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Vet inte om den här kanske behöver ett eget ämne kanske, ligga i tråden om Säkerhet på nätet, el om man döper om titeln, men här var en riktigt bra genomgång av Systemet.


OS X Security and Privacy Guide

Den är fokuserad på säkerhet och vad man kan &/el kanske bör göra. Allt från olika alternativ att installera, olika brandväggar, Gatekeeper/SIP, om virus, osv.

Oavsett vad man vill (el inte vill) göra så är det bra läsning. Lärorik. En bra “resurssida”. Riktigt genomgående och utförligt. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Puh! Intressanta dokument men mycket att läsa igenom. heat.gif

 

Som ett första steg, i vilken mapp kan innehållet i det här paketet ha installerats? Har installerat det av misstag och vill ta bort det, ReWire 1.7. Det är tydligen bara ett utvecklarverktyg som jag inte behöver och jag vill ta bort det för att försäkra mig om att det inte är orsaken till att Rewire inte fungerar som det ska. Även om det inte kan ställa till med problem så vill jag hitta det och ta bort det.

 

post-528-0-22597800-1471983553_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh! Intressanta dokument men mycket att läsa igenom. heat.gif

 

Som ett första steg, i vilken mapp kan innehållet i det här paketet ha installerats? Har installerat det av misstag och vill ta bort det, ReWire 1.7. Det är tydligen bara ett utvecklarverktyg som jag inte behöver och jag vill ta bort det för att försäkra mig om att det inte är orsaken till att Rewire inte fungerar som det ska. Även om det inte kan ställa till med problem så vill jag hitta det och ta bort det.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-08-23 kl. 22.09.24.png

Det är väl ett program som slutar på “.app”. Testa med AppCleaner. Dra in programmet där så listas alla filer var de ligger. Kolla att det ser ok ut och att den inte vill ta bort nåt mer, och sen klicka på avinstallera.

 

T ex BankID:

post-64246-0-32791800-1471984943_thumb.png

 

Sen finns det alltid 2 filer i: /var/db/receipts/

 

I det fallet: com.bankid.BankID.bom och com.bankid.BankID.plist

 

Man kan lista innehållet i bom-filen så ser man var allt har hamnat med.

lsbom -f -l -s -pf /var/db/receipts/com.bankid.BankID.bom

Men den visar bara vart den installerat - inte tex var preferens-filer och sånt finns. Men de ligger ju i ~/Library/Preferences och så brukar det som oftast höra till en folder i ~/Library/Application Support.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för AppCleaner!

 

Programmet är inte installerat i programmappen. Det jag postade var installationspaketets innehåll (högerklick på paketet och "Visa paketets innehåll". Anledningen till att jag frågar är alltså att jag använt installeraren för att installera nedanstående paket.

 

post-528-0-65359800-1472031575.png

 

Men jag hittar inte det som är installerat från paketet. Inte heller CleanMyMac hittar något av det och jag har letat i flera av de mappar som sånt här brukar installeras i. Men jag ska kolla de där mapparna du tipsar om till att börja med.

 

Återkommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för AppCleaner!

 

Programmet är inte installerat i programmappen. Det jag postade var installationspaketets innehåll (högerklick på paketet och "Visa paketets innehåll". Anledningen till att jag frågar är alltså att jag använt installeraren för att installera nedanstående paket.

 

attachicon.gifSkärmavbild 2016-08-24 kl. 11.38.18.png

 

Men jag hittar inte det som är installerat från paketet. Inte heller CleanMyMac hittar något av det och jag har letat i flera av de mappar som sånt här brukar installeras i. Men jag ska kolla de där mapparna du tipsar om till att börja med.

 

Återkommer...

Själva paketfilen (.pkg). Om du har den kvar är det ju jättebra. Då kan du använda Pacifist, el kanske ännu hellre SuspiciousPackage (QL-plugin). Där man man se var filerna kommer att hamna - lika så om det finns något installer-script, så kan man kolla det med, för att se vad det gör. Väldigt smidigt när man t ex felsöker.

 

Här är från ett random paket... Alla filer/sökvägar motsvarar där den vill installera på datorn.

post-64246-0-12865300-1472038396_thumb.png

 

Det där är en gammal version. Såg nu att i senaste (3.1) så är det numer både ett program och en QL-plugin. Har inte testat den nya, men verkar otroligt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva paketfilen (.pkg). Om du har den kvar är det ju jättebra. Då kan du använda Pacifist, el kanske ännu hellre SuspiciousPackage (QL-plugin). Där man man se var filerna kommer att hamna - lika så om det finns något installer-script, så kan man kolla det med, för att se vad det gör. Väldigt smidigt när man t ex felsöker.

 

:D Hittade filen med SuspiciousPackage! + på det :D

 

Jag trodde ju att det var en hel massa filer installerade lite här och var, men allting verkar ligga i bundlen som visas som en mapp i SP. Och naturligtvis i den enda mapp jag missat att leta i. Frågan är om det räcker med att slänga den filen eller om jag måste radera alla övermappar upp till och med programnivån. I så fall behöver jag ominstallera Finale också. Jag har ställt frågan till utvecklarna för Rewire men det lär nog dröja nån dag eller så innan jag får svar.

 

HIttade en till fil på egen hand som också helt säkert installerats samtidigt. Nu ska jag starta om och hoppas att det fungerar som tänkt. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:D Hittade filen med SuspiciousPackage! + på det :D

 

Jag trodde ju att det var en hel massa filer installerade lite här och var, men allting verkar ligga i bundlen som visas som en mapp i SP. Och naturligtvis i den enda mapp jag missat att leta i. Frågan är om det räcker med att slänga den filen eller om jag måste radera alla övermappar upp till och med programnivån. I så fall behöver jag ominstallera Finale också. Jag har ställt frågan till utvecklarna för Rewire men det lär nog dröja nån dag eller så innan jag får svar.

 

HIttade en till fil på egen hand som också helt säkert installerats samtidigt. Nu ska jag starta om och hoppas att det fungerar som tänkt. :crossfingers:

Gôtt... :yeahbaby: Ja, det är ett bra program. Gick det bra sen med omstarten och så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är en bra sida:

 

Awesome OS X Command Line

 

Fanns många bra “defaults write ...” och en massa andra saker. :yeahbaby: T ex hur man fixar med TimeMachine.

Här varen annan “awesome” sida, som definitivt är värd ett bokmärke.

Awesome Mac

 

“... a collection of AWESOME Mac applications and tools for developers and designers.”

 

Även om det mesta är inriktat på utveckling och design, så fanns det många bra vanliga och nyttoprogram med där. Bra som resurfil/sida. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gôtt... :yeahbaby: Ja, det är ett bra program. Gick det bra sen med omstarten och så?

 

Allt är fixat nu. Det räckte dock inte med omstart. ReWire 1.7 bundlen åsidosatte på något vis Finale-installationens nyare filer. Nya och gamla filer låg i samma mapp. Man förväntar sig ju att alla gamla filer ersätts av de nyare men så skedde alltså inte.

 

Jag använde som sagt Suspicious Package för att lokalisera och radera de gamla filerna. Sen använde jag Pacifist för att extrahera Propellerheadsmappen på Finales dmg, drog den nya ReWirebundlen till rätt mapp och startade om. På så vis slapp jag göra om installationen av Finale.

 

Som grädde på moset hittade jag även flera tusen gamla filer på flera hundra MB från äldre versioner av Finale som jag kunde göra mig av med. Det blir nog till att leta efter liknande mappar till andra gamla programversioner som jag "tror mig" ha avinstallerat. Kanske hittar jag ännu mer. Avinstallationsprogram hittar tydligen inte allt alla gånger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är fixat nu. Det räckte dock inte med omstart. ReWire 1.7 bundlen åsidosatte på något vis Finale-installationens nyare filer. Nya och gamla filer låg i samma mapp. Man förväntar sig ju att alla gamla filer ersätts av de nyare men så skedde alltså inte.

 

Jag använde som sagt Suspicious Package för att lokalisera och radera de gamla filerna. Sen använde jag Pacifist för att extrahera Propellerheadsmappen på Finales dmg, drog den nya ReWirebundlen till rätt mapp och startade om. På så vis slapp jag göra om installationen av Finale.

 

Som grädde på moset hittade jag även flera tusen gamla filer på flera hundra MB från äldre versioner av Finale som jag kunde göra mig av med. Det blir nog till att leta efter liknande mappar till andra gamla programversioner som jag "tror mig" ha avinstallerat. Kanske hittar jag ännu mer. Avinstallationsprogram hittar tydligen inte allt alla gånger.

Så bra. :yeahbaby:

 

Nä, avinstallerare kika som oftast bara där den lagt grejjerna och kanske inte var den senare skapat filer.

 

- - -

 

Kansske kan vara bra att lista en massa ställen där program installerar sig eftersom tråden heter “Var ligger ...”.

 

Skall man avinstallera ett program manuellt, så här är ett gäng ställen att kika/leta i:

# I pricip alla program har filer här:
/Applications/Programnamn.app
~/Library/Application Support/Programnamn
/Library/Application Support/Programnamn // ibland även där
~/Library/Preferences/com.example.Programnamn.plist{,.lockfile}

# Ibland även här:
~/Library/Caches/com.example.Programnamn // folder
~/Library/Saved Application State/com.example.Programnamn.savedSate (folder)

# Om programet kan startas automartiskt - kika efter tillhörande fil(er) i:
~/Library/LaunchAgents    // ibland här
/Library/LaunchAgents     // oftast här
/Library/LaunchDaemons    // — " —
/System/Library/LaunchAgents   // sällan här
/System/Library/LaunchDaemons  // — " —

# Är den installerad med en installerare (eg Programnamn.pkg), så fins så “kvitton” sparade med.
/var/db/receipts/com.example.Programnamn.{bom,plist}

Har jag missat nåt standard ställe, så hojta till så fyller jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra. :yeahbaby:

 

Nä, avinstallerare kika som oftast bara där den lagt grejjerna och kanske inte var den senare skapat filer.

 

Jag tänkte i första hand på CleanMyMac och AppCleaner m fl. Fast om jag redan installerat en nyare version av ett program vill jag inte så gärna använda varken avinstallerare eller tredjepartsprogram eftersom man inte har koll på om något nödvändigt försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
Ollie Williams

Såg en bra bild över filsystemet på Linux. Stämmer i princip med det mesta, jmf med OS X. Mest så man får en överblick på hur det ser ut. :)I översta raden är det väl media och proc som inte förekommer direkt i OS X.

 

filesystem-2.png

https://linuxacademy.com/blog/wp-content/uploads/2016/05/filesystem-2.png

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...