Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta finder, går det?


Orfeous

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en vän som köpt årets modell av iMac.. en 21"
iMacen hon hade innan var från 2009. Med en äldre MacOSX version.

 

Hon har nu med den nya macen fått OSX Mavericks vilket hon inte alls gillar den nya findern.

För hon är van att jobba hur det såg ut innan o tycker det är väldigt svårt att navigera i det nya.

Så hennes fråga är såhär.. (hennes egna ord)

 

"kan man få tillbaka vyn i Finder som fanns i den äldre versionen eller sorteringsalternativen i Finder"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just vyer och sorteringsalternativ tycker jag ha varit rätt oförändrade genom åren så jag förstår inte hennes fråga faktiskt... Tycker just den biten är det som förändrats minst och ser likadan ut som tidigare, det är bara lite fler alternativ som tillkommit. Men troligen har hon haft en inställning på sin tidigare Mac som är annan än grundinställningen i datorn och sedan hittar hon inte hur hon ställer in på samma sätt som hon har haft det tidigare.

 

Omöjligt att svara på hur hon ställer in som hon hade tidigare om vi inte vet hur hon hade det inställt tidigare...

Men om frågan gäller ett fönster i Finder, så det som har tillkommit är framförallt mappen "Alla mina filer" i sidofältet till vänster och den behöver hon ju inte använda, som visas ovan så går den att stänga av om man tycker den stör. Det finns ju andra mappar under den, de vanliga dokument, bilder etc finns kvar. Vill hon lägga till fler mappar där så är det möjligt, om hon exempelvis hade mappar i fältet till vänster tidigare som var tillagt i hennes gamla dator.

I listen till fönstret finns olika visningsalternativ, de små knapparna. Jag rekommenderar att hon går igenom dem så kanske hon hittar det valet som hon hade tidigare. Där finns också en knapp för sortering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har registrerat en användare och kommer att få tala för sig själv slipper man agera någon mellanhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man for inte glömma möjligheten att "tagga" filer, mappar mm.

Gör allt sökbart, snabbt och enkelt.

Använer taggar till det mesta, musik, film, dokument mm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar men ingen som förstår min fråga så blev inte hjälpt :(

Sorteringsalternativen ÄR förändrade och jag vill ha tillbaka det äldre systemet då man slapp för varje besök inne i Finder klicka på hur man vill att mappar ska visas. Jag ..som fotograf..har massor med mappar och behöver att de är lätt att finna och att de ligger i den ordning jag bestämt att de ska vara. Ogillar att de sorteras efter ex.vis "senaste 7 dagar" , "igår", "idag" , "senaste 30 dagar" osv Sedan att de alltid måste "slidas"om man inte klickar och ändrar men sådana detaljer är störande att måsta göra hela hela tiden och för varje gång man hoppar ur en mapp och in i en ny -sjukt!

I min gamla Imac från 2010 där var allt konstant om jag inte aktivt ändrade ordningen. Inne i mapparna vill jag ofta sortera efter "Ändringsdatum" vilket ger mig bäst överblick på det jag pysslar med. Detta funkade hur bra som helst i den äldre maskinen men i den här nya snurrar den till det för varje gång jag ska ändra ordningen och det blir rent ut sagt en satans oordning !

Jag som köpte ny dator för att delvis förenkla och snabba upp arbetsflödet :) på den här punkten blev det helt tvärtom och är som ni ser skitsur för det :(

Frågan är hur kan man få en vy konstant? Har testat klicka i rutan "använd som förval" men inte funkar det? Kan man slippa från den här sorteringen efter dagar och månader med slidervy? Inte så enkelt att förklara och förstår om det är svårt att begripa vad jag är ute efter men hoppas någon är smart här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorteringen du använder verkar vara "de smarta mapparna" du har i vänsterfältet i Finder. De gör ju exakt det de beskriver, visar exempelvis alla bilder från "igår" osv. Allt det är en inställningssak och du kan skapa egna "smarta mappar" som sorterar som du vill ha det, Arkiv - Ny smart mapp, sen är det bara att börja ställa in allt hur du vill ha det. Den smarta mappen lagrar inga filer, den visar bara alla de filer som du talar om för den att visa, i en viss sortering oberoende hur du har lagt in bilderna i din mappstruktur.

post-34005-0-47058100-1412314604_thumb.png

 

Systemet för att ställa in visningsalternativen för Finder är exakt samma som i tidigare versioner. Ställer jag in att t ex mappen bilder ska visas "som lista" och sorteras efter storlek, så minns Finder det nästa gång jag går in i Finder. "Använd som förval" fungerar också för mig, hela Finder visar allt som jag har ställt in det, dvs visa "som lista" och sen t ex mappen hämtade filer efter datum filerna lades till, mappen dokument i namnordning osv....

 

Det som dock är ändrat, det är hur man taggar filer. Förr så färgmarkerade man "hela filen" i Finder, nu får de bara en liten färgplupp, men taggningen är numera sökbar och betydligt kraftfullare. T ex kan du nu skapa "smarta mappar" som visar vissa filer, enbart utefter vilken "tagg" du gett dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Slidevyn" du pratar om finns bara med symboler som vy, ändra till listvyn så finns ingen "slide".

Du får med rubriker som månader etc. bara om du har datum inställt under genvägarna i Finder exempelvis under kugghjulet. Om du först väljer att sortera på "Namn" och därefter klickar på "Ändringsdatum" i kolumnen inuti fönstret, så försvinner mellanrubrikerna med tidsangivelser.





Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

​Så här alltså... Väljer du sortera efter datum under kugghjulet eller liknande menyalternativ så får du...

post-13591-0-59318700-1412336815_thumb.png

Så ta bort denna vy genom att välja "inget" som sortering.

post-13591-0-63507500-1412336880_thumb.png

Efter att du har gjort det så kan du gå in i samma fönster och välja kolumnen "Ändringsdatum" till höger om kolumnen "Namn" och där välja sortering, då slipper du uppdelningen i rubriker...

post-13591-0-18629100-1412337293_thumb.png

Själv tycker jag att rubrikerna är en god hjälp för mig när jag vill hitta något snabbt, men smaken är ju olika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och den håller inställningarna hos mig, har jag ställt in så här så blir det likadant sen nästa gång jag går in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

​Så här alltså... Väljer du sortera efter datum under kugghjulet eller liknande menyalternativ så får du...

attachicon.gifmappvy1.png

 

Så ta bort denna vy genom att välja "inget" som sortering.

 

attachicon.gifmappvy2.png

 

Efter att du har gjort det så kan du gå in i samma fönster och välja kolumnen "Ändringsdatum" till höger om kolumnen "Namn" och där välja sortering, då slipper du uppdelningen i rubriker...

 

attachicon.gifmappvy3.png

 

Själv tycker jag att rubrikerna är en god hjälp för mig när jag vill hitta något snabbt, men smaken är ju olika...

 

Just det, viktigt att klicka på "Inget" för annars sparas inte ändringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar! Jag skall nu testa igenom detta så meddelar sen om jag får till det? Lustigt att det ska va så bökigt bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lösningen blev att uppgradera till OSX Yosemite 10.10.1
nu finns menyvalet "Håll ordna efter" där väljer man "ändringsdatum"

Woila.. nu ser det i stort sett ut som på gamla datorn OSX 10.6.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...