Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Macworld.se - Bra eller dåligt?


sharkbait

Rekommendera Poster

Ja, det blir en himla skillnad. :yeahbaby: I senare OS X finns bara 2 lägen där: på och av. Men det går att köra med “mellanläget”, som motsvarar medium. Där är att föredra. Skrev lite om det här: https://forum.macworld.se/topic/167087-om-fonter-och-lcdskaermar-i-osx/

Tack för länken. Jag höll på och googlade och experimenterade för något år sedan. Jag använder den inbyggda skärmen på min iMac från mitten av 2010. Det här kom jag fram till då:

 

Tror att det finns tre lägen:

defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 0 eller 4
Light. Det motsvarar att avbocka under utseende.
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 1
Medium. Det motsvarar att kryssa i "utseende"
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 2
Automatisk: Då väljs medum, alltså kryss i "Utseende"
defaults -currentHost write -globalDomain AppleFontSmoothing -int 3
Strong.
Vad jag har förstått går det inte att få bort typsnittsutjämning helt och hållet. Genom att avbocka kryssrutan får man "greyscale" i stället för "subpixel rendering".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

Tack för länken. Jag höll på och googlade och experimenterade för något år sedan. Jag använder den inbyggda skärmen på min iMac från mitten av 2010. Det här kom jag fram till då:

Ja, i de äldre systemen var det så och att man kunde välja olika lägen. Idag finns bara en kryssruta, men man kan via de terminalkommandona ställa in de övriga, för de finns fortf kvar - bara inte i Systeminställningarna. 2'an är den som motsvarar medium, dvs den som eg är bäst för LCD/plattskärmar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat runt lite och jämfört. Jag kollar regelbundet en del hemsidor av olika intressen och konstaterar att de alla har blivit uppgraderarde med ny design just för läsplattornas skull. Men alla dessa har blivit mer renskalade och lättlästa. Icke MW som gått i motsatt riktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har undvikit att svara för jag har velat ha lite kött på benen. Det är så lätt att kasta ut sig nåt skit bara för att det "inte var som innan".

 

Men nej tack. Den nya designen suger. Det är rörigt, svåröverskådligt och rörigt. Sa jag att det är rörigt? Rörigt som i plockepinn. Och fult.

 

Jag varken orkar eller hinner säga nåt mer konkret, det är min uppfattning efter att ha hängt på nya sidan dagligen (precis som gamla).

 

Gör om gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog för att sidan sett kass ut sedan ändringen, men idag tog den priset.

post-11001-0-44363800-1412948477_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid haft MW.se som hemsida i Safari. Nu har jag bytt så jag går jag direkt på forumet för jag tröttnade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag läste något om att dom ändrat på hela grunden så att var du än öppnar MW är det samma sida som automatiskt anpassas för din enhet, eller har jag fel?

 

- Om detta är fallet, betyder inte det att MW blivit lata?

"- Nä, orka hålla igång flera olika versioner, vi gör om allt till en sida så slipper vi jobba lika hårt? Ok? Gött! Fika på det...?"

 

Skämt-o-sido förstås... Men man kan ju undra när man tänker efter på helhetsintrycket av den nya....

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig jag läste något om att dom ändrat på hela grunden så att var du än öppnar MW är det samma sida som automatiskt anpassas för din enhet, eller har jag fel?

 

- Om detta är fallet, betyder inte det att MW blivit lata?

"- Nä, orka hålla igång flera olika versioner, vi gör om allt till en sida så slipper vi jobba lika hårt? Ok? Gött! Fika på det...?"

 

Skämt-o-sido förstås... Men man kan ju undra när man tänker efter på helhetsintrycket av den nya....

 

:totaltgalen:

Jo, det blir sån s k responsive design - en sidan som anpassar sitt utseende efter vad besökaren anv. Kan ju utifrån sett till arbetet verka slappt, men är i själv verket motsatsen. Krävs väldigt mkt mer för att få en sådan sida att fungera. Lite av “webtrenden” går åt det hållet just nu. De andra sätten är att ha samma sida/mallar men olika stilscheman (css), eller en dedikerat mobilsite. För presentationssidor icg mindre sidor kan nog responsive design vara bra, men för en så stor site som MW skulle det nog vara bättre med någon av de andra lösnignarna man brukar köra.

 

Jag skulle nog helst själv vilja se en separat mobilsite - precis som på forumet här... att som mobilanvändare kommer man till en mobilsida (t ex: m.macworld.se), med tillval att kunna välja fullstora sidan.

 

post-64246-0-76120800-1413204627.png

 

En fördel med separata sidor el separata stillmallar är också att man inte behöver kompromissa lika mkt som man kanske får göra på en helhetslösning ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sidan verkar vara gjord för småbarn. Bilder och så lite text som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade in de här filtren i AdBlock. Nu blir sidan liter mer överskådlig. Hänvisningar till M3 och Teknik & Trender försvinner.

 

macworld.idg.se##P[class=vinjett2 plus]

macworld.idg.se##[class=teasers col-1-3 no-date list]
macworld.idg.se##[class=btnLink]
macworld.idg.se##[id=teknikTrenderAds]
macworld.idg.se##DIV[class=col-liquid teasers small grid col-2 match-height no-date]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har nästan slutat besöka macworld.se. Det är så otroligt rörigt och fult. Rutor, kvadrater och grafiska element utspridda i en total ordning.

Det som stör mig allra mest är den helt galna menyn i bilden överkant som visas oavsett dator, iPad eller iPhone!!

Ser inte skillnad på redaktionellt arbete och reklam och det är mycket störande.

Irriterande att texten lägger sig över bilderna.

Det som är bättre är bildernas storlek och i bland kvalitet.

Bland det sämre jag sett faktiskt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite mycket som "det-var-bättre-förr" i inläggen i tråden. Är vi avfärdade därmed....?

...

Jag gillar MW men blir ledsen när det blir sämre i mina ögon. Tydligen är det ett antal som tycker lika. Vad är reaktionen från högre instans?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Hej och hå. Jag har följt den här tråden samtidigt som vi har fått in mängder med feedback via mejl och andra kanaler, men jag ser nu att jag glömt att svara här.

 

Första tiden efter sajtlanseringen gick åt till att fixa buggar och ordna allt vi glömde men steg två som vi håller på med nu är att försöka strukturera upp alla synpunkter och se vad vi kan förbättra. Tyvärr krockade det lite med ett annat projekt som utvecklarna var tvungna att ta emellan men nu börjar vi få uppmärksamhet där igen så nu ska vi se vad vi kan ordna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är det enda jag har sett som tar upp nya MW.se. Finns det annan tråd el dyl här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nästan slutat besöka macworld.se. Det är så otroligt rörigt och fult. Rutor, kvadrater och grafiska element utspridda i en total ordning.

Det som stör mig allra mest är den helt galna menyn i bilden överkant som visas oavsett dator, iPad eller iPhone!!

Ser inte skillnad på redaktionellt arbete och reklam och det är mycket störande.

Irriterande att texten lägger sig över bilderna.

Det som är bättre är bildernas storlek och i bland kvalitet.

Bland det sämre jag sett faktiskt

Om du lägger till ##[id=nwMenu] i AdBlock så försvinner menyn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför har man Mest läst tre gånger längst upp fast i olika tappning?? :armskeptisk: TAr bara plats och förvirrar.

post-363-0-29209100-1414594228_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ska M3 ta en massa plats? Räcker det inte med EN grej? Måste det ligga två snarlika M3-grejjer bredvid varandra...??

post-363-0-36573300-1414594424_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför ligger inte Guider och Tester där de ska ligga? Nu är det en massa som känns mer som utfyllnad än som vettiga rubriker.

post-363-0-92345400-1414594578_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag söker på imac tester så kommer det oväsentligt sökresultat från M3 längst upp. Värdelöst och frustrerande. Ingen som fattar hur man gör rätt??? Sen kommer MacBook och SEN kommer imac. :stjarnsmall::stjarnsmall::stjarnsmall: I det stora hela känns det som om M3 är grejjen och Mac är i vägen.... :fane::angry:

post-363-0-14514100-1414594919_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det är rörigt.

Mycket man missar nu är jag rädd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att läsa macworldsidan, kan man som jag gör, läsa "Nyheter från macworld" här på forumet.

Om nå't är av intresse är det bara att klicka på länken och läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Varför ska M3 ta en massa plats? Räcker det inte med EN grej? Måste det ligga två snarlika M3-grejjer bredvid varandra...??

 

Gick in på www.macworld.se i hopp om att sidan hade blivit bättre men icke. Lika rörigt som tidigare.

 

 

Vad har M3 med Macworld.se att göra?

 

När www.macworld.se hade laddat klart så hoppar det upp en ruta där man skall göra någon enkät åt M3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...