Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya Macworld.se - Bra eller dåligt?


sharkbait

Rekommendera Poster

Jaha, nu har man tydligen "uppdaterat" Macworld.se.

 

 

 

Kortfattat är det bra eller anus?

 

 

 

Själv tycker jag att det är väldigt rörigt. Allt smälter samman. Små rutor till höger och vänster. Helt plötsligt är det en annons eller är det artikel.

 

Sedan funderar jag på om jag är hos M3 eller är jag hos Macworld.se.

 

Hittar inte en flik/knapp för Macworld forum. *Där kom forum-knappen fram.

 

 

Enligt min mening så har det inte blivit en uppgradering med denna design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Created
  • Senaste svar

 

 

"Den som är rädd för förändring är också rädd för livet", kinesiskt ordspråk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag gillar Macworld.com mycket mera.

 

Det känns som att det är mer strukturerat där. Ett bättre flöde på sidan. Reklamen till höger eller längst ned, inte blanda ihop reklam rutor med artikel rutor till höger och vänster.

 

 

 

*Verkar som att man arbetar med sidan förfullt. Mycket som ändrar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Det ser fräschare ut men lite rörigare.

- Jag är lite mer för senaste nytt högst upp och sedan fallande ordning neråt så man enkelt kan rulla tillbaka och se vart jag var senast jag läste.

- Två rubriker med samma namn "Nyheter" är förvirrande.

- Jag saknar i spalten till höger den längre lista med 10 senaste forumämnena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag gillar Macworld.com mycket mera.

Lite OT, men appropå MacWorld.com...

 

I iOS8 nu kan man ju välja DuckDuckGo som förvald sökmotor. :yeahbaby: Med den sökmotorn kommer man åt väldigt mkt annat via deras “!bang”-system. Bland annat finns macworld med där och macupdate. Skriv med i sökraden bara: “!macworld”

 

Ex:

!macworld DiskUtility :: duckduckgo.com/?q=!macworld+DiskUtility

!macupdate Calibre :: duckduckgo.com/?q=macupdate+Calibre

 

Väldigt smidigt - tyvärr är det bara de engelska sidorna man kommer åt, så t ex en sökning på Wiki (med !w) hamnar/söker på de engelska wikisidorna.

 

Jaja, liten parantes bara.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt, rörigt, svårt att hitta.

Och inte kan jag zooma sidan så att jag kan se vad det står.

 

Hej då macworld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt, rörigt, svårt att hitta.

Och inte kan jag zooma sidan så att jag kan se vad det står.

 

Hej då macworld.

Vadå inte kan zooma, fungerar utmärkt hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå inte kan zooma, fungerar utmärkt hos mig.

Vare sig på min iphone eller ipad kan jag förstora macworlds sida. Forumet går, men inte macworlds sida.

Om du kan så måste vara någon inställning som jag missat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På riktigt?

 

Trodde att nån hade hackat sidan... Jävlar, vad rörigt! Är förvånad att nån har gjort detta medvetet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vare sig på min iphone eller ipad kan jag förstora macworlds sida. Forumet går, men inte macworlds sida.

Om du kan så måste vara någon inställning som jag missat?

Förtod vad du medade men på en iMac fungerar det utmärkt, man moste presicera vad man kritiserar ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu har man tydligen "uppdaterat" Macworld.se.

 

 

 

Kortfattat är det bra eller anus?

 

 

 

Själv tycker jag att det är väldigt rörigt. Allt smälter samman. Små rutor till höger och vänster. Helt plötsligt är det en annons eller är det artikel.

 

Sedan funderar jag på om jag är hos M3 eller är jag hos Macworld.se.

 

Hittar inte en flik/knapp för Macworld forum. *Där kom forum-knappen fram.

 

 

Enligt min mening så har det inte blivit en uppgradering med denna design.

 

Tycker också det är väldigt rörigt och svårt att veta skillnad på reklam och artiklar, vad som är det senaste och vad som är gammalt. Dåligt uppmärkt och huller-om-buller känns det som... Har slutat gå in på sidan och använder helt enkelt andra sidor för att få reda på det senaste i Mac världen... Tråkigt, men sant.

 

Är iaf glad att dom INTE ändrat här inne på Forumet - med det sagt kommer väl det hända närsomhelst bara för det....

 

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag blivit for gammal, det har ar for rorigt for mig. Jag var tacksam for enkelheten i jamnforelse med macworld.com, vilket jag tycker ar for rorigt. Nu liknar Macworld.se storasyster. Da far man tacka for sig, efter sisadar tjugo ar troget lasande.

 

Jag kommer att titta in lite da och da istallet for dagligen, for att se ifall ni andrar till enklare design, som det ar nu ar det hopplost att lasa. Har ni salt er till ett direkforsaljningsforetag?

 

Lycka till i framtiden, det har kanske ar mer ungdomens satt att ta in nyheter.

 

Bugar och bockar for ert arbete genom aren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte om typsnittet. Tidigare var det det ögonvänliga Lucida Grande. Nu är det väl något av Googles.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är Macworld nu M3 eller tvärtom? Eller är det två sajter på en och samma sida?

 

"Nytt från M3+" står det bland två "annonser" så jag utgår ifrån att M3 är inte en annons eftersom den inte är märkt med "annons".

 

Under dessa två annonser och M3 artikel/annons/vad det nu är så kommer det upp vid "Nyheter" "Mest läst på M3".

 

 

 

Annons till höger. Artikel till vänster.

Scrolla ned.

Annons till vänster. Artikel till höger.

Scrolla ned.

Annons i mitten.

Scrolla ned.

Annons till höger. Artikel till vänster.

Scrolla ned.

Annons i mitten.

Scrolla ned.

Annons till vänster. Artikel till höger.

 

Vilket härligt flöde. Leta fram vad som är en artikel eller vad som är en annons. Rörigt. Störande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya sidan, den är bra på sitt sätt, men jag saknar den gamla. Men om nya sidan då...

Jo, den är (väl) bra, men jag tycker den har tappat lite rätt mkt personlighet. Headern överst känns väldigt anonym (vilken webplats man kommit till). Och stilen/temat på utseendet av sidan. Ett generellt intryck är väl att det också känns lite anonymt - och lite “random WordPress-tema” över det hela. Inte så egen längre.

Framsidan är bättre än själva artiklarna, med det är nog som fred6633 säger... Fonterna. Antar att det är ngn form av inbäddade fonter. De brukar kunna bli en liten “PCkänsla” över dem, tunnare, med lite ojämna kanter och så.

Det blir (oftast) aningen bättre när man minskar storleken ngt, och/eller väljer en ngt gråare färg istället för helsvart (man lurar ögat).

2 saker man kan lägga till är: http://maxvoltar.com/archive/-webkit-font-smoothing

-webkit-text-stroke: 0.25px;

eller...

-webkit-font-smoothing: <antialiased | subpixel-antialiased>;

 

Firefox har också en variant: http://thomasgriffinmedia.com/blog/2014/06/webkit-font-smoothing-firefox/

-moz-osx-font-smoothing: grayscale;

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya sidan, den är bra på sitt sätt, men jag saknar den gamla. Men om nya sidan då...

 

Jo, den är (väl) bra, men jag tycker den har tappat lite rätt mkt personlighet. Headern överst känns väldigt anonym (vilken webplats man kommit till). Och stilen/temat på utseendet av sidan. Ett generellt intryck är väl att det också känns lite anonymt - och lite “random WordPress-tema” över det hela. Inte så egen längre.

 

Framsidan är bättre än själva artiklarna, med det är nog som fred6633 säger... Fonterna. Antar att det är ngn form av inbäddade fonter. De brukar kunna bli en liten “PCkänsla” över dem, tunnare, med lite ojämna kanter och så.

 

Det blir (oftast) aningen bättre när man minskar storleken ngt, och/eller väljer en ngt gråare färg istället för helsvart (man lurar ögat).

 

2 saker man kan lägga till är: http://maxvoltar.com/archive/-webkit-font-smoothing

 

-webkit-text-stroke: 0.25px;

eller...

-webkit-font-smoothing: <antialiased | subpixel-antialiased>;

 

Firefox har också en variant: http://thomasgriffinmedia.com/blog/2014/06/webkit-font-smoothing-firefox/

-moz-osx-font-smoothing: grayscale;

Avbockar man "Använd LCD-typsnittsutjämning när det är tillgängligt" i "Allmänt" så ändrar det även renderingen i Safari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avbockar man "Använd LCD-typsnittsutjämning när det är tillgängligt" i "Allmänt" så ändrar det även renderingen i Safari.

Ja, det blir en himla skillnad. :yeahbaby: I senare OS X finns bara 2 lägen där: på och av. Men det går att köra med “mellanläget”, som motsvarar medium. Där är att föredra. Skrev lite om det här: https://forum.macworld.se/topic/167087-om-fonter-och-lcdskaermar-i-osx/
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla passar mitt bildseende bättre. Den nya må vara modernare men det är RÖRIGT. Jag är överkänslig för sådant. Det tog lång tid att hitta till Guider som låg högst upp förr med Tester. Nu har sådana viktiga saker flyttats och ersatts av ett virrigt nyhetsflöde gömt bakom...knappar? Popframrutor? VArför kommer jag till M3 när jag ska söka? Varför kommer det upp M3-svar när jag vill ha Macrelaterat från MW. Enbart. Det blir svårare att hitta för mer ovidkommande dyker upp. Så här känns det :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...