Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Väldigt varm CPU efter Mavericks (10.9.5) omstart...


davidredjoy

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har nyligen upptäckt ett ifrågasättande beteende på min mac sen jag uppdatera till senaste Mavericks 10.9.5...

 

Min CPU kyls inte ner av fläkten utan fortsätter av vara runt 80 grader även om jag satt "smcFanControl" till 6200rpm - och ja, det hörs att den kör på max för er som skulle fråga detta :P

 

- Nu kommer det lilla extra - kör nämligen även Yosemite Betan på samma dator och när jag bootar om datorn i den istället fungerar allt tokbra - fläkten kyler ner datorn hyfsat snabbt om jag låter den stå utan att göra något och efter typ 5min är den nere runt 40 grader och jag kan lugna fläkten till mindre rpm...

 

Sååå... Någon som läst eller varit med om någon liknande symptom i senaste Mavericks? Eftersom det inte händer i Yosemite, måste det ju nästan va en bug i Mavericks...?

 

Kan även tillägga att jag dock inte märkt att den blir segare i Mavericks när den är varm, satt i Photoshop innan idag och temperaturen låg över 80 grader och fläkten maxad... Men förutom att aluminiumet ovanför tangentbordet va tokvarmt var inte datorns prestanda märk värt segare... Men är mest rädd att något ska smälta om man låter den va så varm för länge tyyp... :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis så är det Spotlight som indexerar hårddisken igen efter uppdateringen.

 

En följdfråga. Litar du inte på att OS X kan sköta hur snabbt fläktarna ska snurra?

Min erfarenhet är att OS X vet bra mycket bättre om när fläktarna behöver kyla och inte snurra i högre hastighet än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men SLÄNG Fan controllen! Macen har en drös givare. Innan nåt pajjar stänger den av sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Troligtvis så är det Spotlight som indexerar hårddisken igen efter uppdateringen.

 

En följdfråga. Litar du inte på att OS X kan sköta hur snabbt fläktarna ska snurra?

Min erfarenhet är att OS X vet bra mycket bättre om när fläktarna behöver kyla och inte snurra i högre hastighet än nödvändigt.

 

 

Men SLÄNG Fan controllen! Macen har en drös givare. Innan nåt pajjar stänger den av sig själv.

 

Håller med ovanstående. Hög temp kan slita på vissa komponenter över tid, men då pratar vi lång tid. Vid en viss temp i processorn stänger datorn av sig själv, inget kommer smälta. 80 grader är inte extremt mycket. Tror att max för processorn ligger kring 110 grader.

 

Om du är en bugg i Mavericks så lär du inte vara den enda som drabbats och kommer få reda på det inom väldigt kort. Om det är Spotlight som indexeras så kommer det ge sig, förutsatt att du inte dagligen gör saker som ger Spotlight väldigt mycket arbete... Om det fortsätter vara såhär under längre tid utan att du utsätter datorn för något krävande så får du kanske börja fundera på anledningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...