Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 8, Bilder appen


iFocus

Rekommendera Poster

Nya iOS släpptes ju här om dagarna. Varför lär jag mig aldrig?! Självklart skrev jag upp mig på att vara betatestare...

 

Hur som helst. Bilder appen blir jag tokig på. Apple verkar inte ha den blekaste aning om vad de håller på med, eftersom varje iOS uppdatering bara gör den värre och värre.

 

Mitt problem:

"Senast raderade" albumet, kan jag få bort det på någon vänster? Jag VÄGRAR ha ännu ett skräpalbum i telefonen! Tar jag bort en bild så vill jag väl för i h*****te inte spara dom i 30 dagar?!

 

Går det att lösa eller blir det Android i vinter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt problem:

"Senast raderade" albumet, kan jag få bort det på någon vänster? Jag VÄGRAR ha ännu ett skräpalbum i telefonen! Tar jag bort en bild så vill jag väl för i h*****te inte spara dom i 30 dagar?!

 

Går det att lösa eller blir det Android i vinter?

 

Nu överdriver du väl ändå?! "Senast raderade" fungerar ju på samma vis som papperskorgen på datorn (både på PC och Mac). Tanken med det är väl att om man råkar radera någon bild av misstag kan man få tillbaka den. Det tycker nog många är en bra funktion, och är väl knappast orsak att byta till Android.

 

Det kunde väl vara bra om funktionen gick att stänga av, men det är ju lätt att tömma bilderna i albumet, så jag ser inte vad som är det stora problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett onödigt extra element. Är det ens möjligt att råka radera en bild när du måste bekräfta innan den raderas? Visst att PC har det, MEN där går det att ställa in att den raderar direkt utan att skicka det till papperskorgen (vilket jag har gjort eftersom jag hatar onödiga mellansteg).

 

Nu la jag även märke till att det inte går att ladda upp äldre bilder i vissa appar eftersom Apple valde att ta bort samlingsmappen och istället BARA ha "Senast tillagda". Hela iOS 8 är en skandal.

 

"Senast raderade" mappen är såklart inte skäl nog att byta till Android, men sedan iOS 6 så går utvecklingen inte gått åt rätt håll för min smak. T.ex. att det inte går att flytta bilder till mappar, utan endast kopiera dom, sjukt opraktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är ett onödigt extra element. Är det ens möjligt att råka radera en bild när du måste bekräfta innan den raderas? Visst att PC har det, MEN där går det att ställa in att den raderar direkt utan att skicka det till papperskorgen (vilket jag har gjort eftersom jag hatar onödiga mellansteg).

 

Nu la jag även märke till att det inte går att ladda upp äldre bilder i vissa appar eftersom Apple valde att ta bort samlingsmappen och istället BARA ha "Senast tillagda". Hela iOS 8 är en skandal.

 

"Senast raderade" mappen är såklart inte skäl nog att byta till Android, men sedan iOS 6 så går utvecklingen inte gått åt rätt håll för min smak. T.ex. att det inte går att flytta bilder till mappar, utan endast kopiera dom, sjukt opraktiskt.

 

Tycker du ja men det är många som ställt frågan på forumet under åren "hur gör jag för att få tillbaka en bild jag råkade radera?"

Så detta är verkligen en efterlängtad funktion.

 

Nej bilden kopieras inte undan den länkas till ett album precis som det fungerar i iPhoto på datorn. Så tar man bort bilden från Bilder - Ögonblick så försvinner det från albumet men inte tvärtom.

 

Ett tips: Du är en ny medlem och om du vill ha någon sort trovärdighet ta det lugnt med superlativen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efterlängtad funktion? Är det för mycket begärt att vara lite uppmärksammad alternativt inte trycka ner funktioner i halsen på folk som vet vad de håller på med?

 

Hårfin skillnad. Varför skulle jag vilja länka bilder och inte flytta dem?

 

Jag ser inte hur längden på mitt medlemskap gör någon skillnad på problemen (som jag upplever) med iOS 8, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efterlängtad funktion? Är det för mycket begärt att vara lite uppmärksammad alternativt inte trycka ner funktioner i halsen på folk som vet vad de håller på med?

 

 

 

Folk som inte vet vad dom gör ska dom förlora kort bara för att DU vet vad du gör?

Ja det är en efterlängtad funktion.

 

Hårfin skillnad. Varför skulle jag vilja länka bilder och inte flytta dem?

 

 

Nej det är inge hårfin skillnad utan en väsentlig skillnad eftersom att länka innebär att inget mer utrymme upptas som vid kopiering.

Vad du vill är ganska så uppenbart så köp en android lur du.

 

Jag ser inte hur längden på mitt medlemskap gör någon skillnad på problemen (som jag upplever) med iOS 8, tyvärr.

 

Det är attityden och språkbruket du har som gör att det är uppenbart att du inte vill ha hjälp utan bara klaga. Alla funktioner kan inte passa alla och det kan inte komma som någon överraskning att med iOS så kan man inte anpassa funktioner. Utan man måste anpassa arbetssättet. Tycka vad man vill om det med så är det bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Folk som inte vet vad dom gör ska dom förlora kort bara för att DU vet vad du gör?

Ja det är en efterlängtad funktion.

 

 

Nej det är inge hårfin skillnad utan en väsentlig skillnad eftersom att länka innebär att inget mer utrymme upptas som vid kopiering.

Vad du vill är ganska så uppenbart så köp en android lur du.

 

 

Det är attityden och språkbruket du har som gör att det är uppenbart att du inte vill ha hjälp utan bara klaga. Alla funktioner kan inte passa alla och det kan inte komma som någon överraskning att med iOS så kan man inte anpassa funktioner. Utan man måste anpassa arbetssättet. Tycka vad man vill om det med så är det bara.

Det går ju alltid att spara bilderna till iCloud för att vara på den säkra sidan. Alternativt tillåta en nedgradering till iOS 7, men det går ju inte heller. Varför, förstår jag faktiskt inte.

 

Och nej, jag kom hit för att få en lösning på problemet. Är det första gången du möter en upprörd/irriterad/besviken medlem?

 

Att flytta bilder från en mapp till en annan mapp (vilket var vad jag egentligen syftade på) tar inte mer plats, datat flyttas bara. Väldigt smidigt när en vill radera bilder, och så ledes slipper leta igenom ett helt oorganiserat förråd av tusentals bilder.

 

Well, angående mitt språkbruk och attityd, du kanske ska ta dig en funderare över ditt egna beteende. Att du har varit medlem längre än mig har föga betydelse för min del. Att du älskar Apple och alla dess innovationer skapar inte heller några ringar på mitt vatten. Hela huset är fullt med appleprodukter, men det betyder inte att jag är en okritisk konsument för det. Naturligtvis kan inte allt passa alla, men en enkel lösning på det problemet är ju alltid att låta folk nedgradera sina produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju alltid att spara bilderna till iCloud för att vara på den säkra sidan. Alternativt tillåta en nedgradering till iOS 7, men det går ju inte heller. Varför, förstår jag faktiskt inte.

 

Vet inte vad detta har med saken att göra eller respons på vad!!!

 

Och nej, jag kom hit för att få en lösning på problemet. Är det första gången du möter en upprörd/irriterad/besviken medlem?

 

 

Inte? Du ställer upp det som ett problem och avslutar det men ett frågetecken och det tolkar jag som att du vill ha en lösning. Men som jag redan dragit slutsaten är du inte intresserad av en lösning eftersom du är ett......

 

Att flytta bilder från en mapp till en annan mapp (vilket var vad jag egentligen syftade på) tar inte mer plats, datat flyttas bara. Väldigt smidigt när en vill radera bilder, och så ledes slipper leta igenom ett helt oorganiserat förråd av tusentals bilder.

 

 

 

Nu skrev du faktiskt så här.

 

 

 

T.ex. att det inte går att flytta bilder till mappar, utan endast kopiera dom, sjukt opraktiskt.

 

 

Well, angående mitt språkbruk och attityd, du kanske ska ta dig en funderare över ditt egna beteende. Att du har varit medlem längre än mig har föga betydelse för min del. Att du älskar Apple och alla dess innovationer skapar inte heller några ringar på mitt vatten. Hela huset är fullt med appleprodukter, men det betyder inte att jag är en okritisk konsument för det. Naturligtvis kan inte allt passa alla, men en enkel lösning på det problemet är ju alltid att låta folk nedgradera sina produkter.

 

 

Då är du inte värd att få någon hjälp heller i framtiden.

Men det kommer inte hända eftersom jag misstänker att du är en dagslända.

Så lycka till med dina "problem"

Ska avsluta med ett kinesiskt ordspråk som du ska fundera lite på.

""Den som är rädd för förändring är också rädd för livet"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det bestämmer du? Om du inte har lust att hjälpa mig så slipper du vackert för jag har aldrig krävt din hjälp. Om du tror dig veta något som helst om mig eller min livsåskådning så ber jag dig återigen att ta dig en blick i spegeln. All förändring är inte nödvändigtvis BRA förändring, vilket är mer än värt att poängtera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag sökte efter exakt samma lösning som iFocus just p.g.a. att jag stör mig enormt på att raderade bilder inte tas bort och hamnade här. Detta är för mig ett problem på såväl paddan som iPhonen eftersom de "raderade" bilderna tar upp plats på minnet trots att de är borta. Inte för att kritisera, för mycket av de ändringar som kommit med senare versioner av iOS faktiskt är bra, men just detta är en funktion jag suktar efter att kunna få stänga av, eller åtminstone om jag nu vill radera alla bilder på samma gång att det vore möjligt med ett tryck, inte ett för varje bild. Det blir ett fasligt meck om man har 156 bilder att hålla på att välja varje bild för att radera dem efter att man har skickat upp det i molnet hemma.

Finns det något sätt att komma runt det här och nej, jag är inte här för att kritisera utan för att hitta en lösning. Det är så jag hittade hit och blev medlem. Jag förutsätter att jag inte ska bli bemött på samma sätt som iFocus blev bara för att detta är min första post. Även Apple kan göra fel och då ska det så klart inte prisas utan lösas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T.ex. att det inte går att flytta bilder till mappar, utan endast kopiera dom, sjukt opraktiskt.

 

I grund och botten handlar det om att Bilder är ett bibliotek av bilder och att mapparna inte är några mappar egentligen utan bara en sorteringsordning, det är samma tankesätt som i iTunes med spellistor och i iPhoto och Aperture med mappar... Det går inte att flytta en låt från iTunes biblioteket till en spellista, utan låten blir bara kopierad - eller egentligen länkad. Det går inte att ha låtar enbart i spellistorna, utan finns de i spellistorna så finns de också i biblioteket... Detta är så Apple gör, det är deras idé om funktionalitet, det är en speciell filosofi för Apples mediaapplikationer som har funnits under lång lång tid.

 

Och visst kan det absolut finnas de som inte trivs med detta... Jag tror inte på att Apple måste göra produkter som alla trivs med, jag tror inte att någon kan göra det på riktigt. Det finns en mångfald på marknaden gällande tekniska prylar, operativsystem, applikationer, gränssnitt och olika idéer här... en mångfald som är positiv. Ingen tillverkare måste göra allt för alla, för då skulle det bara finnas en produkt - ett företag - en miljö, och försöker man så kan det bli så urvattnat att det inte passar någon...

 

Sedan vad som är rätt eller fel att göra av Apple, det finns det inga absoluta sanningar om utan handlar enbart om personliga preferenser. Vi människor är olika, vi fungerar på olika sätt, vi gillar olika saker, vi tänker olika...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...