Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vid start: grå skärm och frågetecken på mappsymbol


Scarlatti

Rekommendera Poster

När jag startar datorn får jag grå skärm och frågetecken (på en mappsymbol).

Har grejat lite men inte lyckats komma förbi det här.

 

Bland annat har jag försökt att via Firewire koppla Macbooken till min iMac för att visa Macbookens hårddisk på den och rädda några halvviktiga filer.

 

Men det dyker inte ens upp någon hårddisksymbol.

 

Har backup på allt utom några grejor, däribland några filer som skulle innebära en halv dags jobb att fixa. Skulle vara skönt att slippa ...

 

Skulle naturligtvis också vara skönt att slippa installera om OS X (vilket för övrigt är Lion). Men det ser kanske lite mörkt ut vad gäller det ...

Någon på detta eminenta forum som har en idé om vad jag lämpligen tar mig till?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken har farit till de sälla jaktmarkerna.

 

Finns företag som kan rädda data från hårddiskar, men det kostar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken har farit till de sälla jaktmarkerna.

 

Finns företag som kan rädda data från hårddiskar, men det kostar

 

Tack Pocahontas!

 

Du menar att hårddisken har lagt av helt, är det rätt förstått?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågetecken i mappsymbol betyder att datorn inte hittar startsystemet, den kan inte laddas. Och detta innebär att hårddisken har kraschat, lagt av. I bästa fall handlar det bara om att filsystemet har skadats på ett sådant sätt att datorn inte hittar starten, och då kan det vara möjligt att formatera om och göra en nyinstallation, men då ska man ha tur. Ett mer troligt scenario är helt enkelt att hårddisken är slut, har gjort sitt, kastat in handduken, klättrar upp över stegen, hälsat på Sankte Per. "This is a dead harddrive"... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågetecken i mappsymbol betyder att datorn inte hittar startsystemet, den kan inte laddas. Och detta innebär att hårddisken har kraschat, lagt av. I bästa fall handlar det bara om att filsystemet har skadats på ett sådant sätt att datorn inte hittar starten, och då kan det vara möjligt att formatera om och göra en nyinstallation, men då ska man ha tur. Ett mer troligt scenario är helt enkelt att hårddisken är slut, har gjort sitt, kastat in handduken, klättrar upp över stegen, hälsat på Sankte Per. "This is a dead harddrive"... :)

 

Tack Raphael!

 

Dessvärre är det nog så att det inte bara handlar om att filsystemet har skadats.

 

På något vis lyckades jag få upp skivverktyg. Dock gick det inte att köra kontroll på hårddisken.

 

Och när jag försökte ominstallera systemet så fanns det inte någon hårddisksymbol att klicka på för val av plats.

Det verkar (väl) visa att det nog är så att hårddisken lämnat in.

 

Jag är halvanalfabet när det gäller datorer så jag vet ju inte. Det är därför jag är här ... :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...