Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver hjälp med mitt Comhem-nätverk


gurra87

Rekommendera Poster

Hej

Bor i ett Comhem-hus och har 100/10 med Netgear CG3700-router. Kör trådat till tvn men resten wifi. På datorn får jag riktigt bra värden. Nästan alltid 100/10 och cirka 8 ms svarstid. På mobilen brukar jag ligga runt 50/10. Så det är ju bra värden. MEN, problemet är att jag hela tiden kastas ut från 5 ghz-nätet. Och 2 ghz-nätet är riktigt slött. Comhem-supporten har ändrat lite inställningar och idag fabriksåterställt routern men det hjälper inte. De trodde att tvn stör ut routern. Så jag ska prova att ha sätta den en bit ifrån. Men jag misstänker att det inte kommer hjälpa. De rekommenderade även att köpa en förstärkare eller en till router. Har ni några råd? Och vilken router rekommenderar ni i så fall? Kör mycket Apple hemma, vad tycker ni om airport extreme?

 

Tack så länge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Bor i ett Comhem-hus och har 100/10 med Netgear CG3700-router. Kör trådat till tvn men resten wifi. På datorn får jag riktigt bra värden. Nästan alltid 100/10 och cirka 8 ms svarstid. På mobilen brukar jag ligga runt 50/10. Så det är ju bra värden. MEN, problemet är att jag hela tiden kastas ut från 5 ghz-nätet. Och 2 ghz-nätet är riktigt slött. Comhem-supporten har ändrat lite inställningar och idag fabriksåterställt routern men det hjälper inte. De trodde att tvn stör ut routern. Så jag ska prova att ha sätta den en bit ifrån. Men jag misstänker att det inte kommer hjälpa. De rekommenderade även att köpa en förstärkare eller en till router. Har ni några råd? Och vilken router rekommenderar ni i så fall? Kör mycket Apple hemma, vad tycker ni om airport extreme?

 

Tack så länge

Vad menar du med "kastas ut"? Tappar du signalen från routern eller tappar du internet? Kastas övriga enheter ut vid samma tillfälle och är det isåfall internet eller WiFi som dör? Jag har bara gott att säg om Apples tidigare nätverksutrustning men har tyvärr inte provat de nuvarande modellerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med "kastas ut"? Tappar du signalen från routern eller tappar du internet? Kastas övriga enheter ut vid samma tillfälle och är det isåfall internet eller WiFi som dör? Jag har bara gott att säg om Apples tidigare nätverksutrustning men har tyvärr inte provat de nuvarande modellerna.

Jag menar att jag kastas ut från 5 ghz-nätet. Alltså jag hamnar i 2 ghz-nätet istället. Och det nätet fungerar mycket sämre än 5 ghz. Det verkar som det bara är wifi men det inträffar på alla enheter samtidigt som är anslutna. Väldigt märkligt.. och de på supporten kan inte hjälpa mig mer. Känns så dumt att behöva köpa en router för att få comhems router att fungera :(

Risken finns ju att det inte blir så mycket bättre om jag köper en till router, exempelvis airport extreme. Men det är kanske värt att prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att jag kastas ut från 5 ghz-nätet. Alltså jag hamnar i 2 ghz-nätet istället. Och det nätet fungerar mycket sämre än 5 ghz. Det verkar som det bara är wifi men det inträffar på alla enheter samtidigt som är anslutna. Väldigt märkligt.. och de på supporten kan inte hjälpa mig mer. Känns så dumt att behöva köpa en router för att få comhems router att fungera :(

Risken finns ju att det inte blir så mycket bättre om jag köper en till router, exempelvis airport extreme. Men det är kanske värt att prova

Hur lång tid tar det innan det händer? Händer det även om endast en enhet är ansluten till nätet? Prova att slå igång dem en efter en och se om någon av dem ställer till det för övriga. Det lutar starkt åt att det är fel på Comhems router. Köp en Extreme och be att få den på öppet köp om det inte hjälper. se till att bara koppla i den och stäng av Comhems router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid tar det innan det händer? Händer det även om endast en enhet är ansluten till nätet? Prova att slå igång dem en efter en och se om någon av dem ställer till det för övriga. Det lutar starkt åt att det är fel på Comhems router. Köp en Extreme och be att få den på öppet köp om det inte hjälper. se till att bara koppla i den och stäng av Comhems router.

Tack ska testa att stänga av alla enheter och ansluta en efter en.

Det har hänt flera gånger om dagen i ett par dagar. Väldigt störande..

Men en ny router med öppet köp är värt att prova

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med min AirPort extreme. Den valde den signal som var starkast, inte den som gav snabbast nät.

Lösningen för min ape var att skapa 2 nätverk med olika namn, en för 2 GHz och ett för 5 GHz. På så sätt kan jag välja nät.

Om du kan göra motsvarande inställning på din burk, kan det vara en lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv fick jag sluta använda ComHems Netgearrouter för WiFi då det bara strulade och segade ner sig. Nu kör jag trådat från den till Airport Extreme och allt fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...