Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Redigera PDF-filer.


300k

Rekommendera Poster

Hej.

Jag behöver hjälp.

Ska läsa en kurs på nätet och behöver skicka in pdf filer med övningsuppgifter.

Jag vill kunna redigera en pdf-fil. Lägga till svar på frågorna, spara som pdf, och skicka in för rättning.

 

Har provat med Förhandsvisning, Acrobat Reader utan lyckat resultat...

Kanske går det med dom programmen fast det bara är jag som inte fattat det än.

 

Tar gärna emot tips på andra program.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra i Förhandsvisning. Du klickar på redigeraknappen och sedan textsymbolen, väljer typsnitt, färg med mera och skriver (om det finns plats).

 

post-28798-0-30009100-1411983362_thumb.png

 

PS. Att ändra pdf:ns ursprungstext är dock en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ändra i en PDF, alltså inte bara lägga till information utan redigera det existerande innehållet, så kan man göra det med...

https://itunes.apple.com/se/app/pdf-editor-pro/id422542706?mt=12


https://itunes.apple.com/se/app/pdf-editor-pro-edition-edit/id405880463?mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill ändra i en PDF, alltså inte bara lägga till information utan redigera det existerande innehållet, så kan man göra det med...

 

https://itunes.apple.com/se/app/pdf-editor-pro/id422542706?mt=12

 

 

https://itunes.apple.com/se/app/pdf-editor-pro-edition-edit/id405880463?mt=12

 

 

Raphael, har du testat programmen själv eller googlade du? Inget av dem verkar ha en redigeringsfunktion av befintlig text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael, har du testat programmen själv eller googlade du? Inget av dem verkar ha en redigeringsfunktion av befintlig text.

Den första i alla fall:

"Easily add, delete, move, or edit text and images within a PDF. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första i alla fall:

"Easily add, delete, move, or edit text and images within a PDF. "

Tekniken de använder är att först skanna(sw) dokumentet och sen använda OCR för att tolka den och sist göra den skannade texten redigerbar. Nja, jag är skeptisk till OCR det brukar aldrig bli 100%. Det kanske blir ok men jag föredrar att redigera den inbäddade texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniken de använder är att först skanna(sw) dokumentet och sen använda OCR för att tolka den och sist göra den skannade texten redigerbar. Nja, jag är skeptisk till OCR det brukar aldrig bli 100%. Det kanske blir ok men jag föredrar att redigera den inbäddade texten.

Vad gäller det första appen står det:

 

"4. Full editing

• You can edit text and objects with full editing features. Directly edit PDF documents, including adding, deleting, moving, or modifying text. When editing PDF text, the auto-matching system will detect the font in the text block and match the newly added text with it automatically."
Då borde den klara vad Acrobat gör.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Vad gäller det första appen står det:

 

"4. Full editing

• You can edit text and objects with full editing features. Directly edit PDF documents, including adding, deleting, moving, or modifying text. When editing PDF text, the auto-matching system will detect the font in the text block and match the newly added text with it automatically."
Då borde den klara vad Acrobat gör.

 

Nej den klarar inte det Acrobat gör eftersom den använder skanning och OCR för att få texten redigerbar. Min erfarenhet av att köra OCR är att man inte kan lita på den till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den klarar inte det Acrobat gör eftersom den använder skanning och OCR för att få texten redigerbar. Min erfarenhet av att köra OCR är att man inte kan lita på den till 100%.

Kan appen bara redigera sina egna dokument, eller vad menar du?

 

Här ges ett exempel på hur man redigerar text, det står inget att det bara gäller skannad OCR.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan appen bara redigera sina egna dokument, eller vad menar du?

 

Här ges ett exempel på hur man redigerar text, det står inget att det bara gäller skannad OCR.

Nja, det blir ju som ett eget dokument eftersom det först skannar och kör OCR för att kunna redigera. Men nej den klarar ju att öppna dina befintliga PDF'er skapade med annat program så på så vis är det ju andra dokument också. En nackdel med tekniken är också att meningar ofta blir uppdelade i separata ordsamlingar eftersom programmet inte kan tolka vad som är en hel mening. Det blir effekten av OCR-skanning. Wondershare's PDF Editor Pro gör tyvärr så och det blir massa extra jobb när du ska redigera text. Meningarna eller styckena är inte sammanhängande utan uppdelade i flera separata stycken ibland ord för ord.eftersom de skannats som bilder och sen OCR. Edit: Mellanslag kan helt saknas i din text eftersom det inte syns när du skannar som bild och sen kör OCR. Därav uppdelning av meningar förmodligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tekniken de använder är att först skanna(sw) dokumentet och sen använda OCR för att tolka den

Källa på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Källa på det?

Bästa källan är att ladda ner programvaran och testa, det har jag gjort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa källan är att ladda ner programvaran och testa, det har jag gjort.

Det har jag också gjort nu. Ingen OCR där inte.

 

Om man däremot läser in en skannad bild så KAN man köra OCR på den OM MAN VILL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att läsa in en PDF med text i flera meningar, stycken och lite ändrade stilar som t ex kursivt och radbrytningar. Den klarar inte att hålla ihop meningarna i ett stycke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att läsa in en PDF med text i flera meningar, stycken och lite ändrade stilar som t ex kursivt och radbrytningar. Den klarar inte att hålla ihop meningarna i ett stycke.

Ja, det är ju inte som att köra en ordbehandlare. Det beror på hur formatet PDF är uppbyggt. Texten blir en massa småbitar. Dessa småbitar behöver inte komma i en viss ordning i filen, så därför är det i princip omöjligt för ett program att "veta" var en mening börjar eller slutar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är omöjligt om man använder OCR som teknik. Acrobat gör det inte och där fungerar det utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är omöjligt om man använder OCR som teknik. Acrobat gör det inte och där fungerar det utmärkt.

För minst andra gången: OCR används INTE.

 

Acrobat kan redigera PDF:er den själv skapat, ja. Det är inte samma sak som att kunna redigera vilken PDF som helst.

 

Och så är det en viss skillnad på prislappen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael, har du testat programmen själv eller googlade du? Inget av dem verkar ha en redigeringsfunktion av befintlig text.

Nej jag googlade inte. De hittades med hjälp av sökfunktionen inuti Mac App Store. Och jag har testat dem. De kan ju redigera materialet i en PDF. Och det frågades ju efter det. Sedan att du har kritik mot sättet det görs på, ja det är ju en annan sak... Att ifrågasätta om jag har testat programmen bara för att du inte gillar sättet som redigeringen görs på, ja du...

 

Visst är Adobe Acrobat bättre, men det kostar ju mycket mer. Adobe Acrobat ligger på 212,79 kr per månad inklusive moms enligt Adobes prenumerationsprogram. Detta innebär en årskostnad om 2 553,48 kr. Om man bara ska redigera någon PDF då och då så tycker jag att de program jag har tipsat om faktiskt fungerar bra och det står jag för.

 

Men alla kan ju testa själva och se om ett program passar deras behov eller inte. Jag kan självfallet inte ta ansvar för hur andra bedömer program och huruvida de passar dem eller inte. Människor har olika krav.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag googlade inte. De hittades med hjälp av sökfunktionen inuti Mac App Store. Och jag har testat dem. De kan ju redigera materialet i en PDF. Och det frågades ju efter det. Sedan att du har kritik mot sättet det görs på, ja det är ju en annan sak... Att ifrågasätta om jag har testat programmen bara för att du inte gillar sättet som redigeringen görs på, ja du...

 

Visst är Adobe Acrobat bättre, men det kostar ju mycket mer. Adobe Acrobat ligger på 212,79 kr per månad inklusive moms enligt Adobes prenumerationsprogram. Detta innebär en årskostnad om 2 553,48 kr. Om man bara ska redigera någon PDF då och då så tycker jag att de program jag har tipsat om faktiskt fungerar bra och det står jag för.

 

Men alla kan ju testa själva och se om ett program passar deras behov eller inte. Jag kan självfallet inte ta ansvar för hur andra bedömer program och huruvida de passar dem eller inte. Människor har olika krav.

 

 

Jag håller fullständigt med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...