Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad bör jag gör backup på?


Falkens

Rekommendera Poster

Jag har för avsikt att använda Crashplan och blir lite fundersam. Jag vet att det är svår fråga att svara på men jag ser inget behov att backa upp en massa program, det är det jag tänker på. Är nyfiken på vad man i OSX bör göra en back up på och en sak jag tänker på är ju Itunes i alla fall då jag gör backup på Iphone/ipad till min dator och då vill jag inte förlora den om det händer något utan vill då kunna läsa tillbaka.

 

Hoppas verkligen någon fattar hur jag tänker här :-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd TimeMachine så behöver du inte fundera, tar backup på allt utom operativsystemet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte TimeMachine utan det är CrashPlan jag har, jag har det på en delad server... där jag även delar den utanför huset. Vad säger man? Backup på backupen.

 

Om jag "bara" tar users täcker jag då allt om jag vill läsa tillbaka den? Tar jag disken så täcker den ju program etc. också och de kan jag ju få tillbaka på annat vis än att ta en massa plats på en backup. Min Itunes-profil är ju inte så lätt att få tillbaka så den vill jag ju göra en back upp på... men med det vill jag inte säga att det är den jag oroar mig för utan det är helheten. Men för att vara tjatig, jag behöver som sagt inte backup programmen då de kan man får tillbaka på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för avsikt att använda Crashplan och blir lite fundersam. Jag vet att det är svår fråga att svara på men jag ser inget behov att backa upp en massa program, det är det jag tänker på. Är nyfiken på vad man i OSX bör göra en back up på och en sak jag tänker på är ju Itunes i alla fall då jag gör backup på Iphone/ipad till min dator och då vill jag inte förlora den om det händer något utan vill då kunna läsa tillbaka.

 

Hoppas verkligen någon fattar hur jag tänker här :-)

 

 

Vet inte hur du tänker och kan inte server-bu. Men det finns inget i OS X som behöver backupas. Program har du ju själv nämnt så det är ju filerna. Beroende på hur du arbetar så ligger de kanske på fler ställen än i användarmappen. Det är ju filerna som du skapat, mail, bilder, musik som ska sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte TimeMachine utan det är CrashPlan jag har, jag har det på en delad server... där jag även delar den utanför huset. Vad säger man? Backup på backupen.

 

Om jag "bara" tar users täcker jag då allt om jag vill läsa tillbaka den? Tar jag disken så täcker den ju program etc. också och de kan jag ju få tillbaka på annat vis än att ta en massa plats på en backup. Min Itunes-profil är ju inte så lätt att få tillbaka så den vill jag ju göra en back upp på... men med det vill jag inte säga att det är den jag oroar mig för utan det är helheten. Men för att vara tjatig, jag behöver som sagt inte backup programmen då de kan man får tillbaka på annat sätt.

Som Poca säger... TimeMachine funkar bra och smidigt om det just är användardata du vill åt.

 

Annars, kika lite på CCC (Carbon Copy Cloner) el SuperDuper. Där kan du schemalägga aktiviteten även med stöd för en remoteserver. Fördelen med backup med CCC/SuperD är att du kan ta backuppdisken och boota direkt från den sen (om ngt händer).

 

Har inte TimeMachine utan det är CrashPlan jag har,...

Joodå, visst har du TimeMachine ;) ...också. Är inbyggt i OS X. Men men, den ena lösningen behöver heller inte utesluta an annan, el flera olika lösningar.

 

Har inte använt CrashPlan själv, så jag vet inte hur den funkar helt, eller vilka program den använder sig av (t ex rsync? osv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har TimeMachine eftersom du har Mac OS X. :) TimeMachine finns i datorn, det är en av de applikationer som följer med OS X. Det enda du behöver är en extern hårddisk, sedan sköter den sig själv och gör en säkerhetskopia varje timme. Det fina med TimeMachine det är att den - efter att den har gjort den första säkerhetskopieringen - bara kopierar det som har ändrats sedan sist. Detta gör att det bara är den första kopieringen som tar lång tid, sen märker man inte av det direkt och den sköter sig i bakgrunden.

Om man behöver installera om systemet eller flytta till en annan dator, så får man med hela sin användarprofil inklusive ens dokument och applikationer med TimeMachine, enkelt att koppla in i en annan dator... Operativsystemet görs det inte en kopia av i TimeMachine utan om man ominstallerar så får man installera OS X först, sen hämtar man upp en TImeMachine och då få tillbaks ens grejer. Väldigt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte operativsystemet? Källa på det?

Prova får du se.

Är inte ens startbart.

Vitsen är att installera ett nytt System och sedan använda Flyttassistenten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova får du se.

Är inte ens startbart.

Vitsen är att installera ett nytt System och sedan använda Flyttassistenten

 

Att den inte är startbar är inte samma sak som att den inte tar kopia på hela disken, inklusive systemet.

 

Enligt Apples supportdokument så tas det kopia på allt.

http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE

 

 

Time Machine säkerhetskopierar automatiskt hela Mac-datorn, inklusive systemfiler, program, konton, inställningar, e-postmeddelanden, musik, bilder, filmer och dokument.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Att den inte är startbar är inte samma sak som att den inte tar kopia på hela disken, inklusive systemet.

 

Enligt Apples supportdokument så tas det kopia på allt.

http://support.apple.com/kb/HT1427?viewlocale=sv_SE

Systemfiler är inte heller detsamma som ett komplett Mac OS X.

 

Det går inte att bara flytta Timemachinekopian över till en ny disk, som man gör med en klon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla svar pekar på time machine eller liknande, men tänk på samma sätt för crashplan. Systemet och alla program kan du installera på nytt (förutsatt att du har licenser), det enda som inte går att ersätta är dina filer.

 

Jag kör på time machine och en crashplan-lösning, för att ha en backup utanför huset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemfiler är inte heller detsamma som ett komplett Mac OS X.

 

Det går inte att bara flytta Timemachinekopian över till en ny disk, som man gör med en klon

För någon vecka sedan bytte jag hårddisk och sen la jag in min säkerhetskopia , sen fungera det.. Så jag behövde ej lägga in OS X först..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...