Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppdatera från 10.5.8


Laffman

Rekommendera Poster

Hej!

Skulle behöva hjälp med en lite knepig historia.

Jag har den första Macbook Alu som släpptes, som jag förövrigt börjar bli riktigt trött på. Den är varm och låter och är allmänt dålig. Helt enkelt, det börjar bli dags för en ny.

Hur som helst, en ny dator blir det inte riktigt än, och eftersom att jag aldrig har uppdaterat mitt system så skulle jag behöva er hjälp. Är så otroligt trött på att behöva gå omvägar för att få Flash att fungera, Spotify likaså och min telefon kan jag inte ens synka med iTunes, eftersom att mitt system är för gammalt och inte kan uppdatera.

MITT PROBLEM:
-Min skivläsare fungerar inte. Så hur uppdaterar jag? Är ingen expert men förstår att de nya systemen går att ladda ner, men måste man inte uppdatera stegvis?

Avslutningsvis har jag en sista fråga, hur långt borde jag uppdatera? Utan att datorn blir ännu slöare? Datorn har 2gb minne och 2.0 dual core. Med tanke på det måste jag dock säga att den flyter på hyfsat bra om man inte tänker på fläkten. Men som sagt, nu är jag så trött på att ha ett så gammalt system.

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De system som finns att ladda hem behöver mjukvaran App Store för Mac och den släpptes med version 10.6.8 av Mac OS X, även kallad Snow Leopard. Utan App Store för Mac så går det inte att hämta hem de nedladdningsbara Mac OS X som finns, för de distribueras via App Store för Mac...

Att din skivavläsare inte fungerar är i sig inget större problem, det finns separata CD/DVD-läsare att köpa och om man kan acceptera en som inte har ett äpple på sig så ligger en sådan på ca 300 kr.

Snow Leopard finns på skiva och den får du tag på via Apple.

Nu är jag osäker på vilken Mac OS X som är max för din dator, men den klarar Snow Leopard iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator är förmodligen full av damm vilket gör att den både blir varm och låter. Den kan bli fullproppad på bara ett år. Läs artikeln.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen?queryText=damm

 

-------------------------

 

Sammanställning av åtgärder:

Säker start - lätt städning som fixar småstrul.

Håll ner Shift under uppstart. Låt datorn jobba klart. Starta om som vanligt.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Återställa PRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=sv_SE

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Reparera skivbehörigheter - löser problem med filer som strular och inte vill öppnas vilket kan ge märkliga symptom.

Skivverktyget, hittas i Verktygsmappen i mappen Program.

Reparera skiva - lagar filträdet som OS X hänger på. Lagar inte mekaniska fel. Skiva i detta fallet menas inte den fysiska skivan.

Skivverktyget, hittas i verktygsmappen i mappen Program

....

Not 1:

De tre första är ofarliga åtgärder. De två sista bör/ska inte göras om det inte finns backup.

Not 2:

Alla tecken på strul med datorn kan betyda att hårddisken är på väg att ge upp. Se till att ha Backup innan du gör något annat!!

Not 3:

Seg Mac kan bero på nått så enkelt som att hårddisken är överfull. Räkna med att ha minst 20 GB ledigt då OS X kräver en del utrymme för processer i det dolda som indexering och defragmentering. Mellan 20 och 10 GB ledigt är farozonen. Under 10 GB ledigt är det mest tur om den fungerar…..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska absolut rengöra datorn! Tack!
Min är ju så att man kan ta ur batteri och hårddisk enkelt sen får man väl öppna skruvarna för fläktar osv.

När det kommer till systemet, någon som har några tips på hur mycket man kan/bör uppgradera? Måste man t ex installera Snow Leopard om man istället tänkte ta det några steg till?

Finns det möjlighet att bränna en Snow Leopard skiva till USB istället för att köpa en separat skivläsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snow Leopard är betydligt bättre än Leopard. Du kommer in i nutid. Längre upp kräver mer av datorn så det kan vara smart att stanna på 10.6 som är ett av de stabilaste OS X.

...

Man kan göra en skivavbild med Skivverktyget och lägga den på i vilket lagringsmedia som helst där den får plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du behöver installera Snow Leopard för att få Mac App Store som är en applikation som kommer med Snow Leopard, du kan inte installera Mac App Store i Leopard som du har nu utan Mac App Store behöver minst Snow Leopard för att fungera. Med Mac App Store kan du sedan hämta ett nyare OS X och installera i datorn.

Snow Leopard säljs på DVD-skivor, så du behöver tillgång till en DVD-läsare även om du vill ha det på USB sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade lånat en dator med ett nyare system på som har Mac App Store och laddat ner OS X 10.9 som är gratis och skapat en USB-pinne med installationen på. Du behöver ett USB på 8 GB.

 

2 GB räcker för lätt användning, även med OS X 10.9, men vill du kan du sätta i 8 GB RAM i datorn och vill du få rejält med hastighet sätter du i en SSD också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går det verkligen att göra så? Att uppdatera direkt till 10.9 från 10.5 om man har det på ett USB vill säga? Det är alltså bara att jag inte har app store nu som är ett hinder. Ingenting annat?

Ja, har funderat på att uppdatera den. Dock så har jag haft den här datorn sen den kom ut. Nobember 2008 om jag inte minns helt fel. Så vill hellre spendera i en ny dator så småningom än små uppdateringar tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men går det verkligen att göra så? Att uppdatera direkt till 10.9 från 10.5 om man har det på ett USB vill säga? Det är alltså bara att jag inte har app store nu som är ett hinder. Ingenting annat?

Ja, det blir en ren installation av det. Att först gå till 10.6.8 är ju för att få tag på ApStore, men om du t ex via en annan (nyare) dator redan fixat med ett AppleID varit inloggat och tagit ner Mavericks, och sen lagt den på sticka - så är det ju bara att trycka in den versionen direkt. Sen får du ju logga in med ditt AppleID osv...

 

Ta en backup och/eller gör en klon på 10.5.8 först, installera och ta in det du behöver via migrationsassistenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...Hur som helst, en ny dator blir det inte riktigt än, och eftersom att jag aldrig har uppdaterat mitt system så skulle jag behöva er hjälp. ...

 

... Så vill hellre spendera i en ny dator så småningom än små uppdateringar tror jag.

Bestäm dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bestäm dig.

Oj, du hittade något motsägelsefullt! Bra jobbat dude.

Vill uppdatera OS X så att datorn går att använda till det att jag köper en ny dator om ett par månader. Komponenterna i datorn har jag däremot inget intresse av att förnya. Så det är faktiskt en av få saker jag har bestämt mig om här i livet.

 

Ni andra: Tack så mycket för allt hjälp! Funderar på att köra direkt till Mavericks även om jag är lite orolig för hur datorn kommer att reagera. Finns ju lite olika åsikter om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, du hittade något motsägelsefullt! Bra jobbat dude.

Vill uppdatera OS X så att datorn går att använda till det att jag köper en ny dator om ett par månader. Komponenterna i datorn har jag däremot inget intresse av att förnya. Så det är faktiskt en av få saker jag har bestämt mig om här i livet.

 

Ni andra: Tack så mycket för allt hjälp! Funderar på att köra direkt till Mavericks även om jag är lite orolig för hur datorn kommer att reagera. Finns ju lite olika åsikter om det.

Då har du gjort ett klargörande! Bra jobbat! Mavericks kan nog fungera hyfsat. Till det behöver du således en Snow Leopard-skiva som har nämnts. Fast Snow Leopard kommer att fungera bättre, och senaste Firefox och Google Chrome stöder Snow Leopard. Du kan testa Snow Leopard ett tag och se om det räcker till. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du gjort ett klargörande! Bra jobbat! Mavericks kan nog fungera hyfsat. Till det behöver du således en Snow Leopard-skiva som har nämnts. Fast Snow Leopard kommer att fungera bättre, och senaste Firefox och Google Chrome stöder Snow Leopard. Du kan testa Snow Leopard ett tag och se om det räcker till. Lycka till!

Haha, ja, tack :)

 

Okej, tack för tipsen! Eller Mavericks på USB-sticka som jag laddar hem från kompis dator t ex. Men, om du tror att Snow Leopard ändå fungerar bättre så kör jag nog på det istället. Med tanke på att jag mest vill få datorn att fungera normalt max ett halvår till. Det blir lite bökigt med en extern skivläsare osv men det löser sig.

 

Hur är det med Snow Leopard tror ni, kommer Chrome, iTunes osv kräva nyare system närsom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra vad Apple gör, de brukar inte säga till i förväg. Men Yosemite kommer i oktober, och det kan medföra förändringar. Å andra sidan, Yosemite ska stödja samma datorer som Mavericks, vilket innebär att en del fortsätter migrera med hjälp av Snow Leopard/App Store (= Snow Leopard och tillhörande program stöds nog ett tag till). Kan du uppgradera direkt till Mavericks med en USB-sticka så sparar du en del pengar. Skulle det inte bli bra kan du köpa en Snow Leopard-skiva. Det är ditt val, egentligen, något facit finns tyvärr inte. Om du mest surfar så borde Mavericks funka hyfsat på din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker köpa nytt så kommer det ett teknikskifte i höst/vinter. När det implementeras i vilken dator är svårt att säga. Men det är dumt att köpa en innan de nya datorerna kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Jag kör nog på Snow Leopard, då kan jag ju själv uppdatera i App Store om det behövs senare.

Ja, jag har läst om det. Det är broadwell du tänker på antar jag? Eller är det något mer? Macbook Pro fick väl nyligen en miniuppdatering, men jag har inga problem med att vänta till nästa. Så det är tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miniuppgraderingen är så liten att den i praktiken inte spelar någon roll alls. Nästa processorfamilj kommer troligen att ge ( som vanligt ) runt 30% mer sprutt i burken och lägre energiförbrukning, vilket leder till ännu längre batteritid. Förmodligen kommer den nya minnessorten DDR 4 i de nya Macarna. I alla fall i de dyrare burkarna. DDR 4 ger en betydande prestandaökning och en rejäl minskning av strömförbrukningen i minneskretsarna. Fö har inget annat pyst fram, men det visar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes, blir helt klart att vänta!

Meanwhile, fungerar den här?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/167974-samsung_se-208db-tsrs_dvdrw_8x_slim_extern_retail_kit-red&atcl=external:ref

Kan inte tänka mig att jag kommer att behöva använda den särskilt många gånger till, så den ska helt enkelt mest göra jobbet.

Återigen, tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...