Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lightroom - nybörjarfrågor om uppsättning


stenofsweden

Rekommendera Poster

Hej gott folk,

 

Jag skulle behöva en tjänst som inte är så liten... om någon orkar svara är jag väldigt tacksam, eller om ni kan peka mig dit jag själv inte lycktas googla (det finns svar på google, men inte som jag tycker passar in exakt på min utmaning eller så är svaren för avancerade för mig)

 

Jag har börjat köra RAW, jag har skaffat mig Lightroom (Creative Cloud med Lightroom + Mobil och PS)

 

Min uppsättning hemma är:

MacBook Air 128Gb (50Gb ledigt)

iPad Air m adapter för SD kort (ca 4Gb ledigt)

Synology NAS 212j trådlös (2Tb ledigt, ca 170Gb foto mest Jpeg)

Dropbox (1Tb ledigt)

 

Jag skulle behöva hjälp med ett vettigt arbetsflöde och hur jag ska sätta upp detta. Själva arbetet med bilderna är sekundärt, det kan jag ta en Moderskeppet videokurs för. Min utmaning är var och hur jag lägger katalogen, hur och var importerar jag bilderna, hur kan det nya Lightroom mobile eventuellt hjälpa mig? Någonstans såg jag att man använde Dropbox, men förstod inte hur.

 

Väldigt tacksam för hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lägga originalbilderna på NASen. MBAn har för liten disk.

Katalogen kan du lägga på MBAn den blir inte allt för stor. Men då kan du inte redigera

bilderna om du inte har tillgång till NASen. Det går dock om du gör om förhandsviningarna

till något jaga i hastigheten glömt. Alla redigeringar förutom namn och storleksändingar

går. Ställ in LR aatt säkerhetskopiera katalogen till NASen varje gång du avslutar LR.

Dropbox kan du använda som backup för både bilder och katalog. Mycket bra att

ha backup utanför bostaden.

 

Föreslår att du går med i moderskeppet guld. Kostar 99 kr i månd. Då får du tillgång

till alla deras kurser om LR, PS och kom igång med LR Mobile. Du kan går ur när du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Bridge när jag för över bilder från kameran, upplever att jag får mer koll på var filerna hamnar. Importerar sedan till LR.

Alla mina bilder ligger på externa diskar (två olika direkt vid import samt en extra, manuellt). Några hamnar på flickr.

 

Glömde, du kan synka bilder till iPad via LR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...