Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är iCloud kontot beroende av dess mail?


melyhna

Rekommendera Poster

Måste man ha samma mail som iCloud kontot i den här lila mail-appen?

 

Jag använder mig utav två stycken mailadresser, hotmail och gmail och sedan jag skaffade båda de två så blev min mobil helt kocko.

Nu synkar inte min Mac-kalender ihop med WeekCal/påminnelserna/ja allt bara om jag sätter de under rubriken "gmail"* men så var det inte innan. Fattar inte hur jag ska göra. Tycker jag har testat de mesta. Har att den ska synka ihop med iCloud, men ändå fungerar det inte.

Det har fungerat med två stycken mail tidigare, men vet inte vad jag har gjort nu

* alltså det finns ju rubriken gmail, outlook, iCloud - när man väljer vilken kalender den aktiviteten ska gå under. Hoppas ngn fattar vad jag menar.. (där man kan välja färger - även svenska heldagar, födelsedagskalender osv..)
min iCloud går under hotmail, men eftersom jag ivll bli av med hotmail öht så har jag ju gmail också aktiverat.

 

Det jag gjorde nu var att återställa hela skiten, ta en back upp från 1300-talet, men vill fan inte ha ngt med min gamla hotmail med och göra.!!!

(som jag förstått det kan man inte ens byta email på iCloud(??))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du förväxlar iCloud med Apple ID. Du kan byta mejl på Apple ID, det gör du här...
https://appleid.apple.com/se/

Tryck på Hantera. Nu kan du justera uppgifterna för ditt Apple ID, även ändra din mejl - exempelvis från en Hotmail till en Gmail-adress. Mejlen för din Apple ID innebär bara att det är den adressen som Apple skickar återställningsmejl till om du exempelvis tappar bort ditt lösenord, och om du köper något på iTunes Store så får du kvittot levererat dit. Inget mer än så.

iCloud är Apples synktjänst på internet, det använder sig av Apple ID för att komma in. iCloud kan också användas för mejl, och då har iCloud en egen mejladress - en iCloud-mejl, en som slutar på @icloud.com.

Observera: Även om du har en Hotmail eller Gmail på ditt Apple ID så innebär inte det att din iCloud-mejl blir en Hotmail eller Gmail-mejl. iCloud synkar inte utanför sig själv.

Observera 2: Om du skapar ett nytt Apple ID, så får du inte med dina uppgifter och inköp från det gamla för de ligger separata. Vill du ha med dina gamla uppgifter så ska du ändra ditt Apple ID istället för att skapa ett nytt.

Mail-appen i iPhone kan hantera flera olika mejladresser, behöver inte vara iCloud.

Men du pratar om flera olika saker i ditt inlägg. Du pratar om mejl-app och så pratar du om kalendern. De är inte samma sak... Kalendern är kalendern och mejlen är mejlen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du förväxlar iCloud med Apple ID. Du kan byta mejl på Apple ID, det gör du här...

https://appleid.apple.com/se/

 

Tryck på Hantera. Nu kan du justera uppgifterna för ditt Apple ID, även ändra din mejl - exempelvis från en Hotmail till en Gmail-adress. Mejlen för din Apple ID innebär bara att det är den adressen som Apple skickar återställningsmejl till om du exempelvis tappar bort ditt lösenord, och om du köper något på iTunes Store så får du kvittot levererat dit. Inget mer än så.

 

iCloud är Apples synktjänst på internet, det använder sig av Apple ID för att komma in. iCloud kan också användas för mejl, och då har iCloud en egen mejladress - en iCloud-mejl, en som slutar på @icloud.com.

 

Observera: Även om du har en Hotmail eller Gmail på ditt Apple ID så innebär inte det att din iCloud-mejl blir en Hotmail eller Gmail-mejl. iCloud synkar inte utanför sig själv.

 

Observera 2: Om du skapar ett nytt Apple ID, så får du inte med dina uppgifter och inköp från det gamla för de ligger separata. Vill du ha med dina gamla uppgifter så ska du ändra ditt Apple ID istället för att skapa ett nytt.

 

Mail-appen i iPhone kan hantera flera olika mejladresser, behöver inte vara iCloud.

 

Men du pratar om flera olika saker i ditt inlägg. Du pratar om mejl-app och så pratar du om kalendern. De är inte samma sak... Kalendern är kalendern och mejlen är mejlen...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hm jag är säkert otydligen pga att jag inte har 100% koll på allting, menar såhär

 

iphone+ipaden synkar tillsammans kalendern(weekcal/iphones egens kalender) påminnelser, anteckningar.

 

men ingen av dem vill synka ihop med mac kalendern och vise versa.

Allt det där gick förut, men sen jag addera en ny mail så blev det kocko.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Mac inlagt samma synktjänst för kalendern som iPhone/iPad?
Lägger du in uppgifterna på Mac på samma synktjänst som iPhone/iPad?
Har du på visning i Mac av samma synktjänst som iPhone/iPad?

Du hittar inställningarna i Mac under Kalender - Inställningar - Konton.

Observera att den lokala kalendern i Mac "På min Mac" inte synkas via webbaserade synktjänster (iCloud etc.), utan den synkar bara det som läggs till under en synktjänst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Mac inlagt samma synktjänst för kalendern som iPhone/iPad?

Lägger du in uppgifterna på Mac på samma synktjänst som iPhone/iPad?

Har du på visning i Mac av samma synktjänst som iPhone/iPad?

 

1. Hur kollar man det?

 

2. jag lägger in dem preics som jag alltid gjort "via iCloud" men nu fungerar inte det, utan alla måste läggas in via "gmail" - men då kan jag inte välja färg etc.. och fortfarande så synkas inte anteckningarna/påminnelserna

 

3. hur kollar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. I Mac: Kalender - Inställningar - Konton. Där ser du vilka synktjänster som är inlagda.

2. Då har du Gmail-synken inlagd på alla enheter och om jag har förstått det rätt så synkar den Gmail. För att Gmail ska synka anteckningar så måste Gmail vara påslaget för synk av anteckningar...

3. Genom att trycka "Kalender" i Kalenderfönstret på Mac, knappen finns uppe till vänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Mac inlagt samma synktjänst för kalendern som iPhone/iPad?

Lägger du in uppgifterna på Mac på samma synktjänst som iPhone/iPad?

Har du på visning i Mac av samma synktjänst som iPhone/iPad?

 

Du hittar inställningarna i Mac under Kalender - Inställningar - Konton.

 

Observera att den lokala kalendern i Mac "På min Mac" inte synkas via webbaserade synktjänster (iCloud etc.), utan den synkar bara det som läggs till under en synktjänst.

 

 

 

 

http://www.fildirekt.se/dl/1411786022.png så här ser det ut, hjälper det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det ändå pratas iCoud

 

Kan man köpa Lagring & betala för 1år på 1 gång ?

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack, bilden är en hjälp för vad bilden visar är att Macen inte kopplar upp sig mot iCloud, och om den inte kopplar upp sig så hittar den inget att synka eftersom den inte kommer in för att titta efter. Du har en varningstriangel till höger om "iCloud"... den visar att Kalendern inte kommer in på iCloud.

Har du ändrat lösenord eller någon annan uppgift på iCloud?
Kommer du in på iCloud på webben?

Du kan prova att ta bort ditt iCloud-konto på Macen och sedan koppla in den igen. (informationen på iCloud på webben försvinner inte av det utan du får in infon sen när du kopplar upp Macen mot det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tack, bilden är en hjälp för vad bilden visar är att Macen inte kopplar upp sig mot iCloud, och om den inte kopplar upp sig så hittar den inget att synka eftersom den inte kommer in för att titta efter. Du har en varningstriangel till höger om "iCloud"... den visar att Kalendern inte kommer in på iCloud.

 

Har du ändrat lösenord eller någon annan uppgift på iCloud?

Kommer du in på iCloud på webben?

 

Du kan prova att ta bort ditt iCloud-konto på Macen och sedan koppla in den igen. (informationen på iCloud på webben försvinner inte av det utan du får in infon sen när du kopplar upp Macen mot det).

 

 

'

Är jag blind? ser ingen varningstriangel.

 

(När jag loggar in på iCloud så ser den alla aktiviteter)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla under Systeminställningar - iCloud, att du har kalendern påslagen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'

Är jag blind? ser ingen varningstriangel

 

På kalenderapplikationen, vid där det står "iCloud" så finns det en rund grå ring och inuti den en varningstriangel med ett utropstecken i... Ovanför den rosaröda kalendern "Hem"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På kalenderapplikationen, vid där det står "iCloud" så finns det en rund grå ring och inuti den en varningstriangel med ett utropstecken i... Ovanför den rosaröda kalendern "Hem"...

Men när jag tycker där så händer det ingenting (kanske att det står uppdaterar) men utan resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla under Systeminställningar - iCloud, att du har kalendern påslagen...

 

Den är aktiverad enligt check-listan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...