Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasig bakgrundsbelysning på skärm, MBPr


karstensson

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har börjat få problem med bakgrundsbelysningen på min macbook på sistonne. Problemet är att det ser ut som att varannan "lysdiod" lyser mycket svagare längst ner på skärmen, vilket skapar ett fult mönster. Från början va problemet tillfälligt och försvann vid omstart. Men sedan igår kvarstår problemet även efter omstart. Se bifogad bild:

 

Vad tror ni problemet kan vara? Något som går att lösa utan att betala dyra pengar?

 

Kan även tillägga att garantin gick ut i i slutet på juni precis efter att skärmen bytts ut pga döda pixlar.

 

 

Tack på förhand!

post-59994-0-80591000-1411317831_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara att lämna in.

Har du inte garanti kvar så hävda fabrikationsfel och nämn konsumentköplagen.

Enligt konsumentköplagen är du skyddad till viss del under 3 år från inköpsdatum.

 

Är nog inga problem för dig att få det åtgärdat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tre månaders garanti på nya skärmen från det tidigare bytet. Så är det mindre än tre månader sedan den byttes blir det en "Repeat Service" vilket är kostnadsfritt.

Har det gått mer än tre månader har du precis som Stereotypen rätt att reklamera enligt konsumentköplagen. (Om du köpt datorn som privatperson och har kvar kvittot)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med min skärm, skuggbilder. och det är ca 2 år och 3 månader sen jag köpte den, fast genom företag, hur fungerar det med reklamation då? jag är ej insatt, eller är det bara att betala för skärmbyte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett företag som köpt den så är det kört. Då gäller köplagen.

 

Är det en privatperson som köpt den så gäller konsumentköplagen och där finns tre års reklamationsrätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också problem med min skärm, skuggbilder. och det är ca 2 år och 3 månader sen jag köpte den, fast genom företag, hur fungerar det med reklamation då? jag är ej insatt, eller är det bara att betala för skärmbyte?

Det är ett känt problem med LG tillverkade paneler som sitter i vissa retina datorer ger skuggbilder. Samsungs paneler har inte detta problem. Ring Apple och gråt lite och stå på dig och se vad de säger. Är ju inte meningen att man ska behöva kosta på sig en ny skärm för 6000kr bara för att Apples underleverantörer tillverkar skitskärmar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett företag som köpt den så är det kört. Då gäller köplagen.

 

Är det en privatperson som köpt den så gäller konsumentköplagen och där finns tre års reklamationsrätt.

 

Ok tack då vet jag, då är det bara tt leva med det, 6800:- ville dom ha för byte av skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett känt problem med LG tillverkade paneler som sitter i vissa retina datorer ger skuggbilder. Samsungs paneler har inte detta problem. Ring Apple och gråt lite och stå på dig och se vad de säger. Är ju inte meningen att man ska behöva kosta på sig en ny skärm för 6000kr bara för att Apples underleverantörer tillverkar skitskärmar

 

Ja jag såg att det verkar vara ett känt problem och att Apple har bytt ut vissa, ringde igår och fick prata med nån kille som inte visste mycket, men får kanske ringa igen och hoppas på nån bättre.

 

Synd att det kom förs nu så här lång efteråt, dom flesta verkar ha fått det tidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske kommer det ett utbytes-program om ni med defekta skärmar har tur......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Inte kunnat svar på inlägget då jag varit datorlös.

 

Men lämnade in datorn hos digitalinn och det gick på garantin eftersom det inte hade gått 3 månader sedan föregående reparation. De bytte ut hela skärmen så den fungerar felfritt nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...