Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Återställning vid beg. köp


MikkeBee

Rekommendera Poster

Har nyss köpt en Macbook Pro 13" mid 2010.

Frågan jag har...... När vi återställde den hos köparen så att jag kunde lägga in mitt iTunes och mina uppgifter så behövde vi inte använda skivorna som följer med vid nyköp.

Han hade tömt datorn dagen innan på sina uppgifter mm. med att trycka ned cmd och r knappen vid uppstart och sedan rensat bort sitt i den.

När jag skulle hämta den så körde han cmd och r knappen vid uppstart iden och valde att köra in nytt os i den. Efter ett tag så var det dags för mig att knappa in mina uppgifter om iTunes, namn mm.

Han påstår att man inte längre behöver ha skivorna för att återställa datorn och bevisligen funkade det.

Säger att datorn kontrollerar mot Apples server och vet vad han ska köra in i datorn.

Så frågan är.... har man ingen användning av skivorna? Fick nämligen inte med några.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jocke_med_kniven

Svaret brukar vara, Dator utan skivor är som Bil utan ägarbevis.

Om det nu inte ändrats väldigt mycket senaste året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret är nej. I App Store så laddar du hem OS X igen och skapar ett startbart USB-minne med installationen på. Du behöver DiskMaker X samt ett 8 GB USB-minne utöver den nedladdade installationen av OS X.

 

Du hittar nedladdningen under fliken Köp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej

Ska DiskMaker X för mavericks installeras på datorn då och sedan ladda hem mavericks från Appstore för att sedan öppna diskmaker x och sedan göra något med det nedladdade mavericks där. Har jag uppfattat det rätt då, mattem?

Om det är så.... hur gör jag den dagen det är dags för en ominstallation då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och hittade hur jag skulle gå tillväga. Har gjort ett startbart USB-minne nu.

Å vad jag förstår så kan jag använda detta till min iMac mid 2010 också. Har skivorna till den men detta kanske är ett bättre och enklare alternativ.

Tack för infon alla. Härligt med folk som vill hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Googlade lite och hittade hur jag skulle gå tillväga. Har gjort ett startbart USB-minne nu.

Å vad jag förstår så kan jag använda detta till min iMac mid 2010 också. Har skivorna till den men detta kanske är ett bättre och enklare alternativ.

Tack för infon alla. Härligt med folk som vill hjälpa till.

 

Ja, om du inte vill installera en äldre version av OS X så är detta smidigast. Samma procedur går att göra med OS X 10.10 när det lanseras så har man alltid en installationspinne. Spar tid om man har flera maskiner då man slipper ladda hem installationen på varje dator :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...