Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpt en time capsule men nu då?


d_st02

Rekommendera Poster

Köpte mig en time capsule för att kunna skicka iväg bilder från dator/platta å mobiler till en extern disk. Installerat capsulen nu men undrar om man kan komma åt bilder som ligger på capsulen genom iphonen/plattan och kika på bilder direkt på mobilen/plattan?

 

Kan man och isåfall hur skicka bilder från plattan och mobilen direkt upp till capsulen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle också vilja veta hur Jag kan se hur mycket plats på capsulen som finns kvar samt hur mycket man använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en gammal, eller ja, den äldre designen i alla fall, på Time Capsule, den använder jag enkom för säkerhetskopiering av familjens Mac'ar. Jag har en NAS till bild/multimedia/dokumentlagring eftersom jag inte vill pilla för mycket i min TC just med anledning av att den håller mina säkerhetskopior (eller ja, en av dom i alla fall).

 

Mig veterligen så kan du inte skicka saker till/från TC från iPhone/iPad med mindre än att du har någon app eller liknande som hanterar detta. Jag kan säkert ha fel...

 

Hur mycket plats du har kvar på din TC ser du enklast genom Finder - och sedan "visa info" om din TC (högerklicka)

Om du även använder den för säkerhetskopiering via Time Machine så kan du se det i Time Machine-inställningarna.

 

/Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär som Jag trodde då :/ På mediamarkt sa dom att de gick bra att skicka filer direkt från iphone till TC´n genom airport appen vilket inte alls fungerar.
Jag kollade också i findern men får inte upp info om hur mycket plats det finns kvar, de står bara "hämtar" och inget händer.

 

Har Jag fått för mig att TC inte alls är till för att lagra bilder och filer utan egentligen bara är tänkt som backup/säkerhetskopiering? Kanske bättre att lämna tillbaka den och köpa en vanlig nasdisk med wifi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer ihåg tråden där du ställde frågor om TC och inte någon gång kom det upp att du vill skicka bilder/filer från din iPad.

Utan du ställde frågorna som det gällde från en dator och då fungerar det.

Hade du verkligen berättat vad du ville göra så hade du fått rådet att köpa en NAS :)

Med en sådan,beroende på modell,finns det appar som kan göra allt det du vill.

Som tex Synology har en fotoapp som automatiskt för över bilder från iPad/iPhone.

 

Har väldigt svårt att tro att någon på MM sagt att du kan skicka filer med Airport Appen utan mer troligt att du har missförstått dom.

 

Tycker inte att du ska lämna tillbaka den för det är en väldigt bra säkerhet för dina filer från din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, de me att skicka upp från platta å mobil har Jag kommit på vore bra nu :P .

Men tror du den är ok för att lagra bilder å filer istället för enbart säkerthetsbackup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, de me att skicka upp från platta å mobil har Jag kommit på vore bra nu :P .

Men tror du den är ok för att lagra bilder å filer istället för enbart säkerthetsbackup?

Konstig fråga!!! Naturligtvis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TC är tänkt som en smidig backuplösning, samtitigt som det är en router. Man kan också partitionera disken och använda en del som "vanlig" lagring, åtkomlig trådlöst från en Mac.

 

Men tänk bara på att ha en backup på de filer du lagrar på detta vis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TC är tänkt som en smidig backuplösning, samtitigt som det är en router. Man kan också partitionera disken och använda en del som "vanlig" lagring, åtkomlig trådlöst från en Mac.

 

Men tänk bara på att ha en backup på de filer du lagrar på detta vis. :)

 

Hur partionerar man den? Varför ha backup när de ligger på TC´n?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur partionerar man den? Varför ha backup när de ligger på TC´n?

Om filerna bara ligger på TC så har du ju ingen backup...

 

Alltså: när du backupar, så har du ju originalfilen på datorn och en kopia på backup-disken. Alltså två versioner.

 

Även en backupdisk kan ju krascha...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, Ja de e ju sant. Har alla bilder på en extern disk och ska lägga dom på TC´n också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Capsule har stöd för protokollet Samba/SMB. Du borde kunna hitta någon passande bildvisningsapp till iOS som har stöd för det, skulle tro att det finns ett flertal att välja mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Time Capsule har stöd för protokollet Samba/SMB. Du borde kunna hitta någon passande bildvisningsapp till iOS som har stöd för det, skulle tro att det finns ett flertal att välja mellan.

Jag får söka litegrann så hittar Jag säkert något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Capsulen funkade inte som Jag tänkt mig så Jag lämnade tillbaka den och kom hem med en WD mycloud om 4tb istället, den blir Jag ännu mindre klok på, varför går det inte att kopiera bilder från iphoto och skicka direkt till mycloud disken? Anta att Jag ska skicka upp 100 bilder så blir 97-99 av dem avvisade pga fel mapp/ändrad mapp eller nåt skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...