Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nergradera 10.9.5


Jonasson

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Jag har just installerat uppgraderingen till 10.9.5 (från 10.9.4) via Mac App Store och vid den omstart som systemet kräver för att slutföra installationen får jag det klassiska grå meddelandet på startskärmen att Macen stängts av oväntat och kommer att starta inom ett par sekunder.

 

Efter inloggning till skrivbordet igen får jag meddelandet att datorn inte stängdes av kontrollerat. Uppgraderingen ligger därefter kvar i Mac App Store och väntar på omstart.

 

Jag har provat denna rutin ett par gånger med samma resultat. Jag tog även hem 10.9.5-uppgraderingen som separat DMG-fil från Apples supportsidor (både den lilla och den märkt "combo" (vad är skillnaden?) och har provat att köra båda med omstart emellan men med samma resultat.

 

Dessvärre verkar uppgraderingen har strulat till det med Time Machine till min NAS. Inga tidigare kopior av OS'et finns nu tillgängliga utan bara svarta skuggor av Finder-fönstret, förutom den just nu aktuella statusen.

 

Kan jag bli av med 10.9.5-uppgraderingen på något vis eller bör jag satsa på att installera om hela OS X från min recovery-partition?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också problem med uppdateringen från 10.9.4 till 10.9.5. Jag laddade ned Mavericks i sin helhet från App Store och installerade om (sparade InstallESD.dmg först för att göra en bootbar USB-sticka). Skillnaden mellan en vanlig uppdatering och en combo är att man kan uppdatera vilken version som helst med en combo till combo-versionen, alltså exempelvis från 10.9.1 till 10.9.5. En uppdatering går bara ett steg i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick också problem med uppdateringen från 10.9.4 till 10.9.5. Jag laddade ned Mavericks i sin helhet från App Store och installerade om (sparade InstallESD.dmg först för att göra en bootbar USB-sticka). Skillnaden mellan en vanlig uppdatering och en combo är att man kan uppdatera vilken version som helst med en combo till combo-versionen, alltså exempelvis från 10.9.1 till 10.9.5. En uppdatering går bara ett steg i taget.

Hade du samma problem som dem jag upplevde? Om ja, löste det problemen att installera om Mavericks i sin helhet? Behåller den alla inställningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... (sparade InstallESD.dmg först för att göra en bootbar USB-sticka). ...

Det går inte med Diskmaker X, kan jag upplysa om (“An error occured: -2753. The variable OSX_App is not defined”). :superirriterad:

 

Hade du samma problem som dem jag upplevde? Om ja, löste det problemen att installera om Mavericks i sin helhet? Behåller den alla inställningar?

I mitt fall fick jag blinkande ikoner på skrivbordet, Finderfönster som plötsligt stängde ned sig själva, och filöverföringar som spontant bara avbröts. Allting funkar som vanligt efter en fullständig ominstallation, bortsett från att ett par program behövde uppdateras igen. I mitt fall var det iBooks och senaste Safari 7.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte med Diskmaker X, kan jag upplysa om (“An error occured: -2753. The variable OSX_App is not defined”). :superirriterad:

 

I mitt fall fick jag blinkande ikoner på skrivbordet, Finderfönster som plötsligt stängde ned sig själva, och filöverföringar som spontant bara avbröts. Allting funkar som vanligt efter en fullständig ominstallation, bortsett från att ett par program behövde uppdateras igen. I mitt fall var det iBooks och senaste Safari 7.1.

Okay, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att det är bäst att avvakta lite med att uppdatera

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte med Diskmaker X, kan jag upplysa om (“An error occured: -2753. The variable OSX_App is not defined”). :superirriterad:

 

I mitt fall fick jag blinkande ikoner på skrivbordet, Finderfönster som plötsligt stängde ned sig själva, och filöverföringar som spontant bara avbröts. Allting funkar som vanligt efter en fullständig ominstallation, bortsett från att ett par program behövde uppdateras igen. I mitt fall var det iBooks och senaste Safari 7.1.

Om du inte använde Diskmaker X, använde du då det sätt som jag beskrivit en tidigare, dvs använde Skivverktyg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte använde Diskmaker X, använde du då det sätt som jag beskrivit en tidigare, dvs använde Skivverktyg?

Nej, jag avvaktar lite, och laddar ned det igen. Myrornas krig i huvudet lite, just nu... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har laddat ner combouppdateringen och uppdaterar vid tillfälle.

Viktigt att vara "förberedd" :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte med Diskmaker X, kan jag upplysa om (“An error occured: -2753. The variable OSX_App is not defined”). :superirriterad:

 

I mitt fall fick jag blinkande ikoner på skrivbordet, Finderfönster som plötsligt stängde ned sig själva, och filöverföringar som spontant bara avbröts. Allting funkar som vanligt efter en fullständig ominstallation, bortsett från att ett par program behövde uppdateras igen. I mitt fall var det iBooks och senaste Safari 7.1.

Har du uppdaterat Diskmaker X? Såg att det fanns en uppdatering såjag tog hem den..ska testa när jag skaffat en ny pinne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du uppdaterat Diskmaker X? Såg att det fanns en uppdatering såjag tog hem den..ska testa när jag skaffat en ny pinne

Det står uttryckligen på deras hemsida att man inte kan använda InstallESD.dmg utan måste ha hela installationspaketet tillgängligt för att det ska funka:

 

"I stumble on a message: An error occured: -2753. The variable OSX_App is not defined

 

This happens if you use the 10.9.x DMG file instead of the full OS X Mavericks Installer app. It just wont work. Please use the installer app."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...