Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ska jag tänka vid köp av macbook pro? Jag är helt okunnig!


83Ankor

Rekommendera Poster

Hej!


Datorn jag tittar på nu är en Macbook Pro 13" med Retina-skärm först den för 11 995:- på apple.se. Jag har aldrig ägt en mac förut men jag tycker de ser bra ut och verkar bra.



Jag ska ha den i skolan till ett bokföringsprogram (som för visso inte fungerar på mac utan modifiering av datorn) sen hemma vill jag kunna redigera bilder (ytterst liten skala) lägga in filmer för semestrar m.m. Hemma vill jag koppla den till en större data skärm för att använda den som en "stationär dator" även kunna koppla den till tvn och streama filmer, serier ect.



Hur är en Macbook som speldator? Jag har inga planer på att spela något nu men om man får för sig att göra det någon gång så vill man ju helst inte köpa ny dator igen..


Spel som the sims är de körda på laptops?



Hur står sig en Macbook mot en pc i samma prisklass?



Utöver det funderar jag på om man ska köpa den mista pro och uppgradera minnet till 16GB alternativt köpa den näst minsta och inte uppgradera minnet?



Jag behöver ett råd för jag är helt okunnig om sånt här men jag vill helst inte ha pc för jag är sjukt less på alla uppgraderingar som ALLTID kommer olämpligt..



Tack på förhand:)


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macbook fungerar att spela spel på, hur det fungerar beror ju på spelen. Sims funkar, men är det spel med mer avancerad grafik och hög fart som "shoot'em'up"-spel eller racing-spel, då är en Macbook inte det bästa valet.

Om man enbart ser till hårdvaran så är Mac dyra, men grejjen med Mac är mjukvaran, OS X och att man får med flera program vid köp för kreativitet, nöje och nytta inom olika områden. Helhetskonceptet gör Mac, att saker och ting fungerar ihop.

Men det kommer uppgraderingar till Mac också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Datorn jag tittar på nu är en Macbook Pro 13" med Retina-skärm först den för 11 995:- på apple.se. Jag har aldrig ägt en mac förut men jag tycker de ser bra ut och verkar bra.

Jag ska ha den i skolan till ett bokföringsprogram (som för visso inte fungerar på mac utan modifiering av datorn) sen hemma vill jag kunna redigera bilder (ytterst liten skala) lägga in filmer för semestrar m.m. Hemma vill jag koppla den till en större data skärm för att använda den som en "stationär dator" även kunna koppla den till tvn och streama filmer, serier ect.

Hur är en Macbook som speldator? Jag har inga planer på att spela något nu men om man får för sig att göra det någon gång så vill man ju helst inte köpa ny dator igen..

Spel som the sims är de körda på laptops?

Hur står sig en Macbook mot en pc i samma prisklass?

Utöver det funderar jag på om man ska köpa den mista pro och uppgradera minnet till 16GB alternativt köpa den näst minsta och inte uppgradera minnet?

Jag behöver ett råd för jag är helt okunnig om sånt här men jag vill helst inte ha pc för jag är sjukt less på alla uppgraderingar som ALLTID kommer olämpligt..

Tack på förhand:)

 

 

Viktigt är att tänka på Ram 16Gb då du inte kan byta efter åt .

 

SPEL Välj minst 256Gb SSD då kan du med Bootcamp spela på Windows & anv OSX till resten !

 

Grafiken i 13" är ju inte Wow!! till spel men Intel har med Iris ändå kommit en bra bit !

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar undrar nu om det här med mac är ett bra val för mig?

 

Ang uppdateringarna så uppdaterar och krånglar min pc hela tiden, startar datorn med tanke att bara göra nåt snabbt och vips så ska eländet uppdatera en kvart.

Gör mac så?

 

Om jag inte köper den med 258GB PCIe-baserad flashlagring (detta säger mig ingenting) och uppgraderar den till 16GB ram kommer jag då ångra mig?

 

Det med 128GB PCIe-baserad flaschlagring räcker inte till alltså?

 

Det är skit mycket pengar för mig så vill vara säker på att jag fattar rätt beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabba svar undrar nu om det här med mac är ett bra val för mig?

 

Det är skit mycket pengar för mig så vill vara säker på att jag fattar rätt beslut.

 

Det kan vi inte svara på, men till det du beskriver så kan det säkert bli bra. Rent generellt så går det inte att jämföra PC/Mac på ett vettigt sätt när man enbart diskuterar priset. Man måste se på helheten, både kvaliteten i designen och i mjukvaran. På pappret är en Mac dyr men i verkligheten så skulle jag säga att det är jämförbart med att köpa en billig ny PC på stormarknaden varje år.

 

För det du beskriver så anser jag personligen att Macen har en prestandamässig livsländ på 4+ år. Med tanke på den generella prestandan i de nya Retina-macarna som med flash-lagring så bör de hålla prestandamässigt längre än så. Min gamla MBP var fortfarande duglig efter 6 år prestandamässigt när moderkortet rasade, min nuvarande MBP som jag köpte begagnad är 4 år gammal och räcker mer än väl till. Nu spelar jag inte spel, men ändå. Maxad med 8 GB RAM samt en SSD istället HDD och jag tänker aldrig på att den är så gammal.

 

Speldator och bärbar dator brukar inte fungera i samma mening. Det finns bärbara PC-maskiner som är spelmaskiner inriktade mot racing- och skjutaspel men de kostar också därefter och är allt annat är bärbara eller tysta. Vill man få likvärdig byggkvalitet och prestanda i tyst förpackning som man får i en Mac brukar motsvarande PC kosta lika mycket eller mer. Det går inte att jämföra en PC/Mac krona för krona, lika lite som hamburgaren på McD och Lyx-krogen. Båda är hamburgare men kvaliteten och upplevelsen är inte jämförbara även om du blir mätt på båda....

 

 

Ang uppdateringarna så uppdaterar och krånglar min pc hela tiden, startar datorn med tanke att bara göra nåt snabbt och vips så ska eländet uppdatera en kvart.

Gör mac så?

 

Nej, bara om du installerar Windows på den ;)

 

Uppdateringarna på Macen låser inte systemet och tvingar på omstarter annat än vid större systemuppdateringar. Ibland behöver du stänga ner ett program som iTunes eller Safari när det ska uppdateras.

 

 

Om jag inte köper den med 258GB PCIe-baserad flashlagring (detta säger mig ingenting) och uppgraderar den till 16GB ram kommer jag då ångra mig?

 

Det med 128GB PCIe-baserad flaschlagring räcker inte till alltså?

 

Att inte sätta i max med RAM från början anser jag som dumsnålt, det går inte att uppdatera i efterhand.

 

128 GB är inte mycket om man lagrar musik, bilder, tv-serier och filmer på datorn och alltid vill ha de tillgängliga vart man än är, t ex i skolan osv... Spel tar också vanligtvis väldigt mycket plats. Så med enbart ett fåtal spel så har du inte mycket plats kvar till övrigt. Men lagringen sägs gå att uppdatera i efterhand om man vill ha mer intern lagring. Kostnaden för det känner jag inte till, men gissningsvis inte helt billigt.

 

Är man mest hemma och inte behöver ha allt tillgänglig alltid är lagring antingen via en nätverkskopplad hårddisk eller vanlig extern hårddisk via USB/Thunderbolt en vettig lösning.

 

Frågan är hur du lagrar och använder din nuvarande dator. Kolla upp det och fundera på hur du tror du kommer att vilja göra framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk på att retina-datorerna inte har dvd-spelare/brännare eller ethernetuttag... det går att köpa till externa lösningar om du känner att det är något du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...