Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bugg i Samsung SSD


DIF

Rekommendera Poster

Okej, det återstår alltså att se om problemet även omfattar Mac OS X, hittills har jag bara sett rapporter från Windowsanvändande.

 

Det är väl inbyggt i Windows, att maskinen blir långsammare och långsammare tills man installera om för att sen bli långsammare och långsammare.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl inbyggt i Windows, att maskinen blir långsammare och långsammare tills man installera om för att sen bli långsammare och långsammare.... :whistling:

Jag tänker att om problemet löses av defragmentering, så sker ju det kontinuerligt i Mac OS X, inte per kommando som i Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Sweclockers uppmärksammar problemet.

 

Men att det skulle vara en ren bugg i drivrutinerna känns mindre troligt (?) vilket även NH tar upp i sin artikel... -_-

De skriver lite kul (och oinitierat):

 

"TLC-minne, vilket används i 840 och 840 Evo oavsett kapacitet eller formfaktor. Den äldre 830-serien samt mer påkostade 840 Pro använder flashminne av MLC-typ"

 

TLC är en MLC-typ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Jag lade in den 15 oktober i kalendern för att kolla. Återstår dock att se om Mac OS X ens drabbas som Windows gör. En lösning att kringgå buggen i Windows var att defragmentera hårddisken. Det måste göras separat i Windows men sker kontinuerligt i bakgrunden i Mac OS X. Hur "gamla" filer hinner bli i Mac OS X vet jag dock inte. Spännande fortsättning följer! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Jag lade in den 15 oktober i kalendern för att kolla. Återstår dock att se om Mac OS X ens drabbas som Windows gör. En lösning att kringgå buggen i Windows var att defragmentera hårddisken. Det måste göras separat i Windows men sker kontinuerligt i bakgrunden i Mac OS X. Hur "gamla" filer hinner bli i Mac OS X vet jag dock inte. Spännande fortsättning följer! :yeahbaby:

sker kontinuerligt i bakgrunden i Mac

 

jag tror att just det gör att mac anv klarar sej :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Någon som vet om den hör "fixen" är permanent, alltså att när fixen är körd en gång så är problemet borta för alltid. Här precis köpt en 840 EVO och ska sätta in den i min mbp men funderar på att koppla in disken till min PC först för att köra fixen och sen in i macen. Är lite mer hemma på min PC än på mac nämligen. Efter att ha läst på samsungs sida så ska man göra en bootable cd eller USB med en ISO-fil och boota från den. Är inte alls säker på hur sånt går till på mac, men på PC klarar jag det fint :)

Benjamin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om den hör "fixen" är permanent, alltså att när fixen är körd en gång så är problemet borta för alltid. Här precis köpt en 840 EVO och ska sätta in den i min mbp men funderar på att koppla in disken till min PC först för att köra fixen och sen in i macen. Är lite mer hemma på min PC än på mac nämligen. Efter att ha läst på samsungs sida så ska man göra en bootable cd eller USB med en ISO-fil och boota från den. Är inte alls säker på hur sånt går till på mac, men på PC klarar jag det fint :)

Benjamin

Gör det i din PC. Fixen är permanent.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Har precis köpt en 840 EVO som jag ska stoppa in nu i dagarna. Köpte den trots att jag kände till buggen men Samsung har en fix på gång till Mac så jag oroade mig inte så mycket. Dessutom känner jag rätt många som har just den disken utan att ha märkt av buggen alls.

 

Hade jag haft en PC till hands nu hade jag säkert kunnat tänka mig att fixa det på en gång men den står inte i min närhet så jag kör ändå och avvaktar fixen för Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis köpt en 840 EVO som jag ska stoppa in nu i dagarna. Köpte den trots att jag kände till buggen men Samsung har en fix på gång till Mac så jag oroade mig inte så mycket. Dessutom känner jag rätt många som har just den disken utan att ha märkt av buggen alls.

 

Hade jag haft en PC till hands nu hade jag säkert kunnat tänka mig att fixa det på en gång men den står inte i min närhet så jag kör ändå och avvaktar fixen för Mac.

Fixen för Mac/Linux finns redan. Se rubrik tre här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Fixen för Mac/Linux finns redan. Se rubrik tre här.

Ah, det hade jag missat. Tack Alix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det finns två alternativ att ladda ner, iso för att bränna en dvd eller en bootable USB.

 

Jag har suttit en rätt lång stund och försökt göra USB stickan utan någon som helst framgång. Jag ska inte gå igenom allt jag försökt, för det blir ett lååångt inlägg. Till slut gav jag upp och brände en skiva vilket verkar funka så här långt, strax klart...

 

Av ren nyfikenhet, är det någon som gjort USB versionen på Mac och fått det att funka? Isåfall hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...