Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

ändra partitioner


crankshaft

Rekommendera Poster

Köpte en 4 tb extern hårddisk som jag råkade formatera i guid partitionstabell men jag vill ha den i mbr istället.

Ska nämligen ha den kopplad till min NAS och den kan inte läsa mac:s format. Men när jag ska formatera om hårddisken

nu ska kan jag inte välja mbr, den är inte valbar. Vet att mbr bara klara diskar på 2,1tb men jag har även provat att göra 2

partitioner men det hjälper inte.

Nån som har ett bra förslag på vad jag kan göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du markerar hårddisken i Skivverktyg, markerar disken, väljer Partitionera, därpå Partitionslayout (1 eller flera), och klickar sedan på Alternativ... och väljer där MBR. Till sist Använd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försöker få in skärmdumpar här men går det inte med png-filer? tar den bara tif-filer? hur konverterar man dom?

Jodå, forumet tar både png och tif-bilder. Men undvik tif, det blir bara nerladdningsbara filer - visas inte.

 

För att ladda upp en bild. Välj “Använd fullständig redigerare”. Under skrivrutan kan du välja bildfilen. Klicka på: “Bifoga denna bild”. När den laddats upp kan du markera var i texten du vill ha bilden - sen klicka på “Lägg till i inlägg”

 

post-64246-0-12696900-1411244833_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen blir det stopp eftersom hela disken är något större än 4 TB (se total kapacitet). MBR funkar bara med max 2 TB (232 × 512 bytes). Testa att göra tre partitioner i stället, du kan sedan ta bort den tredje, och lämna som ledigt utrymme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade att göra 3 partitioner, men med samma resultat, kommer inte åt mbr valet.

har det nån betydelse om man formaterat i guid först, går det inte att ändra tillbaks till mbr då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En partition på mindre än 2 TB borde räknas som en hårddisk på mindre än 2 TB. Så då skulle jag tro att Skivverktyg bara tar hänsyn till skivans totala kapacitet, och då går det inte med MBR. Skivverktyg är en begränsad GUI av diskutil med flera, så det förvånar inte. Du kan försöka att formatera disken i Linux i stället, exempelvis med Gparted. Har du inte Linux kan du installera det virtuellt via VirtualBox, gratis. Testa Lubuntu, det går snabbt. Gparted kan man ladda ned via Lubuntu Software Center. Exempel nedan, fast i Ubuntu.

 

post-28798-0-46446600-1411326856_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omg vilken soppa... till råga på allt så raderade jag installationsfilerna till hårddisken när jag höll på att partionera den.

Finns det någon därute som vet var jag kan hitta dom igen.

Det är en Lacie PorscheDesign 9230 4TB 3.0usb

All hjälp här uppskattas mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Omg vilken soppa... till råga på allt så raderade jag installationsfilerna till hårddisken när jag höll på att partionera den.

Finns det någon därute som vet var jag kan hitta dom igen.

Det är en Lacie PorscheDesign 9230 4TB 3.0usb

All hjälp här uppskattas mycket

Känner du igen något på den här sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...