Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Jag ser inte min externa hårddisk i Finder


Taylor815

Rekommendera Poster

Hej. Jag är ny här och jag skulle vilja be om hjälp med ett problem med min iMac27

 

Jag ser inte den externa hårddisken i Finder.

Problemet kom bara "så där" utan förvarning.

Provar jag den i en annan dator så ser det bra ut. Allt finns där.

Tar jag "info" i Mac:en på den externa hårddisken så ser jag att det finns 1,75 Gb där, men det syns inte. Bara ett tomt fönster. Om jag kopierar in ett dokument, mp3, film m.m. till hårddisken så får jag till svar att filen redan finns där.

 

Vad kan det vara för fel?

 

Datorn är från 2012 och jag kör OS X och Maveric

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade ett liknande problem med min iMac, fast det gällde USB sticka och att den inte syntes i Windows 8, (har bootcampat min iMac och kör Windows på halva hårddisken). Det visade sig att den USB stickan som jag hade inte var kompatibel med Windows ... Köpte därför en som var kompatibel med båda OS.

 

Vet inte om detta inlägg kan hjälpa Dig, men jag hoppas det.

 

Mvh

Gustaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj visa "hårddisk" i finders inställningar.

 

Jag har alla rutor i-bockade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Hade ett liknande problem med min iMac, fast det gällde USB sticka och att den inte syntes i Windows 8, (har bootcampat min iMac och kör Windows på halva hårddisken). Det visade sig att den USB stickan som jag hade inte var kompatibel med Windows ... Köpte därför en som var kompatibel med båda OS.

 

Vet inte om detta inlägg kan hjälpa Dig, men jag hoppas det.

 

Mvh

Gustaf

 

Så hade jag förut men det problemet är rdean löst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag TROR att jag kommit på problemet.

 

Samtidigt som det här ovan beskrivna problemet uppenbarade sig så har jag några gånger fått fram meddelandet "Systemet har slut på programminne" och så pausas en del öppna program.

 

Anledningen till misstänksamheten om detta med programminnet är att ibland så kan jag se innehållet i papperskorgen och ibland inte. Likaså så såg jag den extrema hårddisken för ett kort ögonblick i Finder. Papperskorgen går inte att tömma heller.

 

Hur fixar jag det? Går det att göra med "Säker start" som Telly82 tipsade om.

 

Anledningen till att jag inte försökt med det ännu är att jag har värdefull information på hårddisken som jag måste spara undan och det går inte att formatera USB-minnet i Mac:en och jag söker andra lösningar.

 

Tack för alla tips och välkomnandet till forumet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet

 

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

https://forum.macworld.se/topic/129367-detta-aer-saeker-start-safe-boot/

 

Jag provade med detta och Mac:en ser fortfarande inte den extrerna hårddisken.

 

Vad ska jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns disken i Systeminformation?

Syns disken i Skivkontroll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Syns disken i Systeminformation?

Syns disken i Skivkontroll?

 

I systeminformation syns den. Finder drar kräm till tusen. Ligger på ca 87%

 

Den syns i skivkontroll också. Det går att "kontrollera skiva" och det verkar inte vara några problem med den undersökningen i alla fall. Drar jag ut USB:n så försvinner den givetvis. Finder ligger på 87% trots att jag kopplat ur den externa hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste reviderat tidigare inlägg.

 

När jag drar ur den externa hårddisken och startar om så mår Finder fint. Bara nån % i Aktivitetskontrollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du montera disken på skrivbordet i Skivkontroll?

Hur är disken formaterad? Vilket format?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du montera disken på skrivbordet i Skivkontroll?

Hur är disken formaterad? Vilket format?

 

Den är "monterad"

 

Jag vet inte hur den är formaterad. Den går i alla fall att köra i min jobbdator och det är en PC.

 

Hur kontrollerar jag formateringen?

 

Har formateringen egentligen nåt med problemet att göra.

 

Jag har kört den så här i två år och en dag i förra veckan när jag satt och rensade bort några bilder så "hängde" sig dialogrutan till papperskorgen så jag fick starta om datorn. Efter det så blev det så här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är disken monterad så ser du den på skrivbordet förutsatt att disken inte är trasig.

Du kan exvis see typ à format i skivkontroll eller genom visa info eller kanske till och med i Systeminformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är disken monterad så ser du den på skrivbordet förutsatt att disken inte är trasig.

Du kan exvis see typ à format i skivkontroll eller genom visa info eller kanske till och med i Systeminformation.

 

Jag ser den på skrivbordet och i skivverktyget.

 

Det hjälper inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser disken på skrivbordet då är du i Finder och du ser den i Finder. Är inte säker på att jag förstår problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser disken på skrivbordet då är du i Finder och du ser den i Finder. Är inte säker på att jag förstår problemet...

 

Problemet är att jag inte ser ett endra dugg av innehållet i den externa hårddisken i Finder. Fönstret är helt tomt.

 

Jag testade den externa hårddisken på PC:n på jobbet och där ser jag allt innehåll i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag testade den externa hårddisken på PC:n på jobbet och där ser jag allt innehåll i den.

Om den är formaterad FAT32, NTFS eller exFAT så kör CHKDSK på Windows. Om den är formaterad Mac OS Extended så kör Skivkontroll på Macen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är formaterad FAT32, NTFS eller exFAT så kör CHKDSK på Windows. Om den är formaterad Mac OS Extended så kör Skivkontroll på Macen.

 

Skivkontrollen på Mac:en har jag redan gjort (enligt inlägg #11 i denna tråd) och det var inga problem rapporterade.

 

I windows har jag inte gjort den kontrollen. Tror det det kan behövas eftersom Mac:en meddelade att det var bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den är formaterad FAT32, NTFS eller exFAT så är nog Windows reparationsverktyg mer kompetent än Macens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett problem med en extern hårddisk kopplad till min NAS.

I Finder står det numera bara delningspunkt och jag kan inte se innehållet eller flytta filer mellan min mac och den externa hårddisken.

 

Vad kan felet vara, det har ju fungerat perfekt förut. Det är en WD disk.

Innehållet finns kvar på hårddisken, jag kan se det om jag går in i NAS:ens inställningar.

Vad är lösningen på detta tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...