Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kommer jag åt min iCloud Drive på mina iOS 8-enheter?


arlecchino

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag använder just nu iOS 8 och OS X Yosemite Beta 10.10. Jag har aktiverat iCloud Drive på samtliga enheter. På min Mac är det hur enkelt som helst att accessa mina filer i iCloud Drive, via sidofältet i Finder.

 

MEN! Hur hittar jag mina filer i iOS 8? I nuläget verkar det bara gå att komma åt dem genom en app som använder sig av filerna, alltså att till exempel komma åt ett dokument genom att öppna Pages. Men om jag vill öppna en bild som är sparad i iCloud Drive...hur...gör...jag...då?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är inte aktiv ännu.

Vilken är inte aktiv ännu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, den är aktiv. Jag använder den eftersom jag har OS X Yosemite och det funkar kanon. Den funkar också alldeles utmärkt på iCloud.com

 

Min fråga är alltså hur jag kommer åt filerna på ett smidigt sätt på iOS 8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då, den är aktiv. Jag använder den eftersom jag har OS X Yosemite och det funkar kanon. Den funkar också alldeles utmärkt på iCloud.com

 

Min fråga är alltså hur jag kommer åt filerna på ett smidigt sätt på iOS 8.

 

Undrar samma sak, dom visar ju systemet på "http://www.apple.com/se/ios/ios8/" där det ser ut som en extra app -

 

post-74999-0-07005400-1411053727_thumb.png

 

Men hittar inget i iOS8...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är aktiv men funktionen att komma åt filer med vilken app som helst är inte aktiv.

Utan i dagsläget är det bara dom appar som man synkar med iCloud som kommer åt det.

Funktionen som Dropbox kommer dröja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCloud Drive-app:en till iOS8 kommer nog när OS X Yosemite släpps som färdig version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Låter rimligt med oerhört tråkigt! Var har ni hittat den här informationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

iCloud Drive-app:en till iOS8 kommer nog när OS X Yosemite släpps som färdig version.

 

Någon som vet om detta skett?

Har lagt upp en del pdf-filer på iCloude Drive och begriper inte om jag kan komma åt dem via iOS-enheterna.

Kommer det kanske med 8.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Någon som vet om detta skett?

Har lagt upp en del pdf-filer på iCloude Drive och begriper inte om jag kan komma åt dem via iOS-enheterna.

Kommer det kanske med 8.1?

 

Det kommer ingen app till iOS för att komma åt filerna och det har aldrig varit tänkt att fungera så.

 

Utan dom filer som du kan komma åt med Apple´s egna program läggs in i respektive mapp.

Installerar du en app på iOS som kan läsa PDF:er OCH är programmerad att läsa filer i iCloud Drive så finns det en mapp för den också som man lägger filerna i.

Det kommer inte fungera på det sättet att man bara slänger in filer var som helst i iCloud Drive som man kan sen bläddra runt bland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig är det ordning på, lägger alltid dokument i mappar :)

Tack för ditt svar, en liten besvikelse för min del men jag är nöjd med att iCloud synkar mina iWork dokument korrekt nu igen.

 

Tittar man på Apples hemsida och bilden i inlägg 6 i denna tråd får man ju uppfattningen av att man skall kunna välja mellan mappar och filer via sin iOS-enhet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det positiva är ju att du nu på ett mycket enkelt sätt kan skapa bilder i ett bildredigeringsprogram på din iPad och spara det i din den appens mapp. Sedan kan du gå till din iPhone och skapa en Keynote-presentation lägga in den bilden från den mappen via iCloud Drive. I iOS7 var detta i princip omöjligt att göra.

En anna bra sak är ju att du kan skapa en mapp i iCloud drive från Macen och sedan lägga in alla typer av filer du kan tänka dig och sedan komma åt alla de filerna från alla din iOS-appar. Också i princip omöjligt att göra förut. (Såvida man inte använde speciella appar som hade specialbyggt stöd för exempelvis Dropbox)

Men jag saknar ändå en iCloud Drive app lite grann...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tittar man på Apples hemsida och bilden i inlägg 6 i denna tråd får man ju uppfattningen av att man skall kunna välja mellan mappar och filer via sin iOS-enhet.

 

När man ser dessa bilder ser det absolut ut som en speciell app för iCloud Drive. Det verkar väldigt konstigt av Apple att visa upp dessa bilder om det inte är meningen att det ska komma en sådan app.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När man ser dessa bilder ser det absolut ut som en speciell app för iCloud Drive. Det verkar väldigt konstigt av Apple att visa upp dessa bilder om det inte är meningen att det ska komma en sådan app.

Det är ingen app man ser. Det är en filvy som öppnas inuti andra appar, exempelvis från Pages. Du kan testa själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen app man ser. Det är en filvy som öppnas inuti andra appar, exempelvis från Pages. Du kan testa själv.

Tack för ditt svar redmac-

Testat, det är som du säger.

Lite ologiskt att man ska behöva klicka på + för att få valet iCloud Drive.

Det känns inte som "edge" att man inte kan komma åt sina dokument och välja det man vill arbeta med utan att behöva öppna "rätt" app först.

En Finder i iCloud Drive hade inte skadat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar redmac-

Testat, det är som du säger.

Lite ologiskt att man ska behöva klicka på + för att få valet iCloud Drive.

Det känns inte som "edge" att man inte kan komma åt sina dokument och välja det man vill arbeta med utan att behöva öppna "rätt" app först.

En Finder i iCloud Drive hade inte skadat.

 

Det är just det som är "edge" att du aldrig behöver bry dig om vilket program som öppnar vilken fil. Utan dom program du har installerade sparar filer i iCloud Drive kan öppna dom också. Att du hoppas på en filhanterare i iOS kan du bara glömma för det kommer aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar redmac-

Testat, det är som du säger.

Lite ologiskt att man ska behöva klicka på + för att få valet iCloud Drive.

Det känns inte som "edge" att man inte kan komma åt sina dokument och välja det man vill arbeta med utan att behöva öppna "rätt" app först.

En Finder i iCloud Drive hade inte skadat.

Fantastiskt puckat av apple. Att man måste klicka på + som ju används av fler funktioner i appgränssnittet. Det tog mig en bra stund innan jag hittade det. Varför inte lägga in "spara till iCloud" eller en finder som du skrev? Om man öppnar filen utan att gå via +>iCloud så verkar det inte som om ändringar sparas annat än i iPhone. Otroligt korkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt puckat av apple. Att man måste klicka på + som ju används av fler funktioner i appgränssnittet. Det tog mig en bra stund innan jag hittade det. Varför inte lägga in "spara till iCloud" eller en finder som du skrev? Om man öppnar filen utan att gå via +>iCloud så verkar det inte som om ändringar sparas annat än i iPhone. Otroligt korkat.

 

Korkat för att du inte förstår funktionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när apple börjat vända sig till "vanliga" konsumenter kanske det inte är så smart att dölja en massa matnyttiga funktioner.

Själv missar jag säkert massor av smarta funktioner eftersom jag inte har en susning om att de finns alt inte hittar dem.

 

För oss som inte testat programmet så är det ju mycket nytt så ni som har testat får ha lite överseende med våra något naiva frågeställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lagt upp en del pdf-filer på iCloude Drive och begriper inte om jag kan komma åt dem via iOS-enheterna.

 

Jag har experimenterat lite. För att kunna öppna en pdf-fil som ligger i iCloud Drive från en iPhone eller iPad måste man ha en app som stödjer det. Jag har inte hittat att Apple har någon sådan app, men jag har hittat tre andra appar som gör det (men det kan säkert finnas fler):

  • Documents 5 - gratis
  • PDF Expert 5 - 75 kr
  • Goodreader - 38 kr

Jag har provat Documents 5 eftersom den är gratis, och det fungerar utmärkt att öppna pdf-filer som ligger i iCloud Drive med den. Den kan även kopplas mot Dropbox, Google Drive, OneDrive och annat. Den kan läsa upp fler filformat än pdf, t.ex. word, videofiler och ljudfiler.

 

Jag öppnade en pdf-fil med Förhandsvisning på Macen, och valde sedan "Arkiv - Flytta till...". Minns inte exakt hur jag gjorde sen, men då skapades i alla fall en mapp som heter "Förhandsvisning" i iCloud Drive, och filen hamnade där. Mappen "Förhandsvisning" har en speciell ikon och verkar vara avsedd för pdf-filer (kanske annat också som "Förhandsvisning" kan öppna). Men jag har som sagt inte hittat någon Apple-app som kan öppna pdf-filer. Appen "Dokuments 5" som jag provade kan öppna filer från vilken mapp som helst, men den skapar också en egen mapp.

 

Mappar som har skapats av någon app har typen "App Library" och deras mappikoner ser ut som en sammanslagning av en vanlig mappikon och appens ikon. Mappar som jag skapar själv i iCloud Drive har typen "Mapp" och ser ut som vanliga mappar.

 

Mappen "Förhandsvisning" ser ut så här i iCloud Drive:

post-36267-0-18069100-1413744577.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar redmac-

Testat, det är som du säger.

Lite ologiskt att man ska behöva klicka på + för att få valet iCloud Drive.

Det känns inte som "edge" att man inte kan komma åt sina dokument och välja det man vill arbeta med utan att behöva öppna "rätt" app först.

En Finder i iCloud Drive hade inte skadat.

Du visar just på skillnaden mellan iOS och Mac OS X, det är en grundläggande skillnad mellan dessa operativsystem - att i iOS så kommer du åt dokument och filer inuti programmen och därför har inte iOS en egen filhanterare som Finder i Mac OS X eller Utforskaren i Windows. Mac OS X är annorlunda. Till skillnad från Microsoft så tänker inte Apple göra samma operativsystem för datorer, telefoner och surfplatta, utan Mac kör Mac OS X och iPhone och iPad kör iOS, och de är olika och kommer fortsätta att vara det. De kan närma sig i utseende och kommunicerar allt bättre mellan sig, men de är fortfarande två olika operativsystem som vänder sig till olika målgrupper och är anpassade efter olika användarsätt. En iPad är ingen Mac. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du visar just på skillnaden mellan iOS och Mac OS X, det är en grundläggande skillnad mellan dessa operativsystem - att i iOS så kommer du åt dokument och filer inuti programmen och därför har inte iOS en egen filhanterare som Finder i Mac OS X eller Utforskaren i Windows. Mac OS X är annorlunda. Till skillnad från Microsoft så tänker inte Apple göra samma operativsystem för datorer, telefoner och surfplatta, utan Mac kör Mac OS X och iPhone och iPad kör iOS, och de är olika och kommer fortsätta att vara det. De kan närma sig i utseende och kommunicerar allt bättre mellan sig, men de är fortfarande två olika operativsystem som vänder sig till olika målgrupper och är anpassade efter olika användarsätt. En iPad är ingen Mac. :)

 

Det kan jag leva med

 

 

Jag har experimenterat lite. För att kunna öppna en pdf-fil som ligger i iCloud Drive från en iPhone eller iPad måste man ha en app som stödjer det. Jag har inte hittat att Apple har någon sådan app, men jag har hittat tre andra appar som gör det (men det kan säkert finnas fler):

 

  • Documents 5 - gratis
  • PDF Expert 5 - 75 kr
  • Goodreader - 38 kr
Jag har provat Documents 5 eftersom den är gratis, och det fungerar utmärkt att öppna pdf-filer som ligger i iCloud Drive med den. Den kan även kopplas mot Dropbox, Google Drive, OneDrive och annat. Den kan läsa upp fler filformat än pdf, t.ex. word, videofiler och ljudfiler.

 

Jag öppnade en pdf-fil med Förhandsvisning på Macen, och valde sedan "Arkiv - Flytta till...". Minns inte exakt hur jag gjorde sen, men då skapades i alla fall en mapp som heter "Förhandsvisning" i iCloud Drive, och filen hamnade där. Mappen "Förhandsvisning" har en speciell ikon och verkar vara avsedd för pdf-filer (kanske annat också som "Förhandsvisning" kan öppna). Men jag har som sagt inte hittat någon Apple-app som kan öppna pdf-filer. Appen "Dokuments 5" som jag provade kan öppna filer från vilken mapp som helst, men den skapar också en egen mapp.

 

Mappar som har skapats av någon app har typen "App Library" och deras mappikoner ser ut som en sammanslagning av en vanlig mappikon och appens ikon. Mappar som jag skapar själv i iCloud Drive har typen "Mapp" och ser ut som vanliga mappar.

 

Mappen "Förhandsvisning" ser ut så här i iCloud Drive:

attachicon.gifMapp Förhandsvisning.png

Tack för tippsen, ska ta en koll i morgon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, om jag vet att jag har en fil på iCloud Drive men inte vet vilket format det är på den, hur hanterar jag det på ett smidigt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har dykt upp en app som heter "Cloud Drive Explorer" på App store. Den är gjord av en utvecklare som heter Tarek Sakr.

Appidén är enkel: Kom åt alla dina filer i iCloud Drive precis som Dropbox-appen. Designen är precis som iCloud Drive´s filvy så det ska vara lätt att känna igen sig.

Jag har ingen aning om hur den fungerar, men jag tänker ladda ner den och testa iaf. Ni kan testa själva på egen risk. Appen är gratis.

 

https://itunes.apple.com/us/app/cloud-drive-explorer/id921748552?mt=8

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...