Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Massutskick från Pages


RolfEdwin

Rekommendera Poster

Finns ingen funktion för massutskick till adresser i Pages 5, men du kan skriva ut adresser på kuvert inifrån Kontakter genom att markera kontakterna och sedan välja Arkiv - Skriv ut.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör jag för att få adressbokens uppgifter till ett pagesdokument?

Tack på förhand

Du skriver inget om hur det ska uppdateras men det går att göra på lite olika sätt.

Om t ex skapar en tabell i Pages och sen markerar fritt antal personer i Kontakter så kan du dra dem till tabellen. Använder du t ex kuvertmallen så fördelas kontakterna på separata kuvert. Du kan då lägga till texter och repetera dem som på visitkortsvis. Inte optimalt kanske men det går uppenbarligen.

Du kan även infoga formler för att hantera adresserna med villkor o s v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen funktion för massutskick till adresser i Pages 5, men du kan skriva ut adresser på kuvert inifrån Kontakter genom att markera kontakterna och sedan välja Arkiv - Skriv ut.

 

 

 

Jodå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inget om hur det ska uppdateras men det går att göra på lite olika sätt.

Om t ex skapar en tabell i Pages och sen markerar fritt antal personer i Kontakter så kan du dra dem till tabellen. Använder du t ex kuvertmallen så fördelas kontakterna på separata kuvert. Du kan då lägga till texter och repetera dem som på visitkortsvis. Inte optimalt kanske men det går uppenbarligen.

Du kan även infoga formler för att hantera adresserna med villkor o s v.

Det skriver ut adresser på kuvert, vilket är samma som den inbyggda funktionen i Kontakter. Markerar man flera kontakter så får man ut adresserna på olika kuvert.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå.

Jag menar att det saknas funktion för massutskick där man har ett brevmall som inhämtar namn och adresser och sedan skickar man samma brev till alla. I detta brev gör man markeringar för databasposter så man får personligt adresserade brev exempelvis "Hej Raphael Mabo, vi har ett speciellt erbjudande till dig...".

 

Den funktionen kallas för "mail-merge", dvs breven kopplas till en databas. Den funktionen finns inte inbyggd i Pages 5.

 

Däremot kan man skriva ut etiketter, skapa kuvert och så vidare ja, men det är något annat än personligt adresserade brev.

 

Funktionen för massutskick av personligt adresserade brev fanns i Pages 4 (Pages '09), där kunde man på ett enkelt sätt skapa en koppling till adressboken och sedan matade den på. När Apple strömlinjeformade Pages 5 för att ha samma app på iOS som på Mac OS X så försvann den funktionen. Jag tror ärligt talat att det inte var så många som använde den på Pages 4...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så går det inte ens att dra kontaktuppgifter till Pages 5 från Kontakter, jag provade nyss. De åker tillbaks in i Kontakter igen. :) Däremot kan man markera texten på adresskorten, kopiera och klistra in. Det är lite mer bökigt och man får ta ett kort i taget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten så går det inte ens att dra kontaktuppgifter till Pages 5 från Kontakter, jag provade nyss. De åker tillbaks in i Kontakter igen. :) Däremot kan man markera texten på adresskorten, kopiera och klistra in. Det är lite mer bökigt och man får ta ett kort i taget...

Prova som jag skrev. Att skapa en tabell först som du drar kontakterna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det funkar att dra till en tabell men det är ju himla mycket meck men det. Blir ändå inget personligt adresserat brev genom det. Jag konstaterar fortfarande att mail-merge, som fanns på Pages 4, är borta från Pages 5. På Pages 4 kunde man markera fälten i adressboken / Kontakter och importera uppgifter till valda platser i ens dokument. Skapar man en tabell ser jag inget som väljer vilka uppgifter man vill ha importerat utan all info kommer och läggs i samma tabell och vill man ha alla kontakter med får man göra en stor tabell där alla får plats. Jag tycker inte att det är samma sak som mail-merge, där man alltså kopplar (merge) ett brev (mail) med en extern databas och man behövde bara göra sitt brev en gång och sedan hämtade den in uppgifter från databasen och fyllde man på databasen med nya kontakter så kom också de automatiskt med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skriver ut adresser på kuvert, vilket är samma som den inbyggda funktionen i Kontakter. Markerar man flera kontakter så får man ut adresserna på olika kuvert.

 

Skillnaden är att med Pages kan du komplettera med annan text än bara adresser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är att med Pages kan du komplettera med annan text än bara adresser.

Men hur gör du om din tabell till ett personligt adresserat brev? Exempelvis du har mottagarens adress uppe till höger i brevet och sedan kommer brevtexten och så stoppar man det i ett vanligt fönsterkuvert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...