Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

WiFi på camping


gages

Rekommendera Poster

Case: På en campingplats är vi i behov av snabb wifi uppkoppling. Telia har satt upp Homerun, men den kommer in via ADSL och är mest till för att de ska kunna sätta upp sin skylt. Räckvidden är ca 50 m.

Campingen ligger inte mitt i stan, har ej tillgång till bredband. Hur ordnar man bäst en bra inkommande signal?

Distribution ut på campingen är sedan inga större bekymmer - den kan vi lösa själva med ett antal hotspots. Vad har den samlade kunskapen att föreslå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig Telia har bra lösningar gällande 4G för företag, dvs en 4G router som delar ut uppkoppling på deras 4G-nät genom wifi.... Kolla med dom, har ingen aning om hur deras 4G täckning ser ut hos dig. Men värt en titt kanske. Varit med om liknande produkt uppsatt på en uteservering i Borås senaste två somrar nämligen, och det fungera fint. 20GB/Dagen - men vet inte vad det kostade för restaurangen ifråga dock....

 

=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har några kunder inom just campingbranchen där jag ansvarar för IT-biten och en del av dem har trådlöst nät som erbjuds gästerna.

På en av dem har vi nu testat Telias 4G då de satt upp en mast 2 km från campingen och som vi dessutom har fri sikt till.

Huawei B593s med extern antenn används och hastigheten ligger i allmänhet på 30-40mBit ned och 15-30mBit upp.

Som accesspunkter har vi satt upp UniFi enheter som du enkelt kan konfigurera olika nät på.

Tex finns det ett fritt gästnät där bandbredden är strypt så att de inte lägger beslag på allt i nätet samt att olika playtjänster inte fungerar. Ett konferensnät som har lite högre bandbredd och utökad åtkomst till nätet och ett eget nät helt utan begränsningar.

 

Med UniFi enheterna kan du dessutom lägga in funktioner om du vill ta betalt för gästernas användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KlasRishall:

Huawei B593s med extern antenn används och hastigheten ligger i allmänhet på 30-40mBit ned och 15-30mBit upp.

Som accesspunkter har vi satt upp UniFi enheter som du enkelt kan konfigurera olika nät på.

 

 

 

Det här låter nog riktigt bra, men vad föreslår du för abonnemang från Telia? Ibland kan ett 40-tal campare vara ute på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kör vi Telia L vilket ger 40gb trafik, men gissar att det behöver uppgraderas till Telia XL med 80gb trafik då merparten av gästerna vintercampar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fort bränner 40 gäster upp 80GB?

Snokade lite i aktivitetskontrollen i min flickväns dator :whistling:

Hon kollar lite facebook, youtube, spotify och streemar lite anime serier.

Hennes dator har just nu en uptime på 76 dagar :) och på dessa dagar har hon tankat hem 248GB och laddat up 128GB.

Nu är väl förvisso inte allt internettrafik men merparten av den.

Så de där 80GB bränner ju EN användare med lite tyngre internetvana upp på en månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer att strypa åtkomsten till olika playtjänster/youtube/streaming och kanske bara tillåter vanlig surf, mail och sociala medier så klarar du dig garanterat med 40Gb.

Kan du dessutom begränsa hur mycket bandbredd som kan utnyttjas så drar man sig för att göra nedladdning av störe filer.

Väljer du att ta betalt för användadet av nätet så kan ju dessa får lite bättre förutsättningar. Då får du ju en intäkt för de ökade kostnaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man då med 100Mbit 4G om hastigheten ska strypas?

Går det inte dra in en telelina och ADSL för att slippa datamängdbegränsningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var hur man skulle göra med Wifi till gäster på en camping och att strypa bandbredd var ett tips utifrån de nät jag byggt upp för liknande kunder.

Om 4G anslutningen delas mellan gäster och den egna verksamheten kan det vara bra att begränsa vad gästerna får använda nätet till och att man själv har prioritet att använda nätet fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Case: På en campingplats är vi i behov av snabb wifi uppkoppling. Telia har satt upp Homerun, men den kommer in via ADSL och är mest till för att de ska kunna sätta upp sin skylt. Räckvidden är ca 50 m.

Campingen ligger inte mitt i stan, har ej tillgång till bredband. Hur ordnar man bäst en bra inkommande signal?

Distribution ut på campingen är sedan inga större bekymmer - den kan vi lösa själva med ett antal hotspots. Vad har den samlade kunskapen att föreslå?

Finns inte möjlighet till Telia VDSL? Då kan du komma upp i 60Mbps om campingen inte är för långt från telestation(jag kommer upp i 65Mbps). Uppströms kommer jag upp i 14Mbps. Det hänger förstås på ditt avstånd till telestationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte möjlighet till Telia VDSL? Då kan du komma upp i 60Mbps om campingen inte är för långt från telestation(jag kommer upp i 65Mbps). Uppströms kommer jag upp i 14Mbps. Det hänger förstås på ditt avstånd till telestationen.

Campingarna brukar ligga en bra bit ifrån telestationerna. Så är även fallet här. Hittade en lösning här, men misstänker att prislappen ligger högre än det som KlasRishall föreslår.

http://www.ip1.se/tradlost_wifi.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campingarna brukar ligga en bra bit ifrån telestationerna. Så är även fallet här. Hittade en lösning här, men misstänker att prislappen ligger högre än det som KlasRishall föreslår.

http://www.ip1.se/tradlost_wifi.php

Har du kollat vilken hastighet Telia erbjuder på din adress? Kolla här. Knappast troligt att någon annan kan erbjuda en bättre lösning till dig.

Mobila bredbandsanslutningar kan vara bra om masten är nära och få använder den. Men datatrafiken är svindyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vilken hastighet Telia erbjuder på din adress? Kolla här. Knappast troligt att någon annan kan erbjuda en bättre lösning till dig.

Mobila bredbandsanslutningar kan vara bra om masten är nära och få använder den. Men datatrafiken är svindyr.

Det finns tyvärr varken gatuadress eller fast telefonlina till campingen, så jag kan inte använda mig av länken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr varken gatuadress eller fast telefonlina till campingen, så jag kan inte använda mig av länken.

ADSL som nämner att du har idag från Telia går via fast kopparförbindelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...