Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minne, HD eller HD kabel?


pabdex

Rekommendera Poster

Har en MBP 17" mid 2009 som plötsligt börjat uppföra sig som om den inte har tillräckligt med ram minne. Går m.a.o. trögt, men går. Hade liknande symptom efter att jag installerat Mavericks men efter uppgradering av ram till 8 GB har den kört perfekt.

 

Jag vill nu be om hjälp här i forumet med att kartlägga om felet kan vara dessa nya ram block, hårddisken eller rent av hårddisk kabeln.

 

Det som tyder på ram blocken är att jag efter att ha väckt maskinen från vila vid ett par tillfällen mötts av en dialogruta - liknande tvångsavsluta dialogen- med skillnaden att det står nåt i stil med "systemet har slut på ram minne, avsluta program för att fortsätta". Därunder en lista med alla öppna program varav några rödmarkerade med "pausad" i parantes efter sig. När jag tvångsavslutat de rödmarkerade programmen kan jag fortsätta använda maskinen.

Bägge blocken får status ok i systeminformation.

 

Att det skulle kunna vara hårddisken beror dels på att jag känner igen symptomen från tidigare macar jag haft med HD ras och dels på att skivverktyg ganska tidigt markerar i rött att något är fel när jag kör skiv kontroll (även när jag startar i cmd+r läge). Det som skiljer sig från andra krashar jag upplevt är att maskinen i perioder uppför sig felfritt. Hela detta inlägg har jag t ex kunnat skriva utan ett enda hjulsnurr. Har dessutom flera program samt tabbar öppna och kan relativt smärtfritt hoppa imellan. Men helt plötsligt går allt i stå för att återgå till normalt efter en stund. Detta får mig att misstänka att det "bara" är hårddisk kabeln som börjat gå i pension.

 

Finns det nåt bra sätt att komma närmare på sanningen utan att öppna maskinen?

 

Tacksam för tankar

 

Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte bytt håtddisk sen 2009 så räkna med att den jobbat på övertid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...