Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa iPhone 6 eller 6 Plus i USA


kylan13

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag åker till New York i oktober och överväger att köpa iPhone 6 eller iPhone 6 Plus under mitt besök.

 

Vad behöver jag tänka på?

 

Kan jag köpa den olåst?

 

Fungerar den med alla våra frekvensband i Sverige?

 

Övrigt?

 

 

Tack på förhand.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte med frekvensbanden i Sverige. Köp i Sverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frekvensbanden är det nog ingen fara med då iPhone 6/6+ stödjer över 20 olika LTE-band, vilket även ska innefatta Svenska som jag förstått det - däremot är jag ganska säker på att den inte går att köpa olåst i USA, iaf inte till början... Kolla själv på http://store.apple.com/us/ där du ser att om du beställer kan du endast köpa den kontant - låst till T-Mobile....

 

Desto större problem är dessutom Tullen då dessa kan ta avgift för att du importerar elektronik du betalt mindre skatt för i USA... Så du kommer iaf inte tjäna på att köpa den "billigare" i usa...

 

Folk jag känner som har köpt iPad utomlands ser till att kasta lådan och kvitto innan de åker hem till Sverige igen då dessa är ganska logiskt bevis för att du köpt den i landet du besökte...

 

Men som sagt, problemen innan dess är också rätt stående.

 

Mitt förslag är att köpa den i Tyskland eller England... Inom EU... Om du nu inte kan vänta tills den kommer hit...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det råder delade meningar om huruvida Apple har världsgaranti på iPhone. Det finns två olika dokument på Apples egen sajt, som är helt motstridiga på den punkten.

 

Köp i Sverige så får du ett års garanti och dessutom tre års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom följer det med fel laddare också så det är en extra kostnad att köpa till när man kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla dessa snabba svar.

 

Laddaren har jag koll på.

 

När jag samkör dessa länkarna så ser inte frekvensbanden ut att vara något problem?

 

https://www.apple.com/iphone/LTE/

 

http://prylkoll.se/frekvenser-for-4g-och-lte-i-sverige/

 

Inte heller garantin enligt denna sida, för jag antar att om världsgarantin täcker iPhone 5 S så bör den täcka 6:an också?

 

http://array.se/nyheter/3-saker-att-tanka-pa-nar-du-koper-iphone-5s-fran-utlandet/

 

Däremot är ju tullen något man får ta hänsyn till. Återstår att se om den går att köpa olåst när vi åker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skall dit på torsdag, kollat med en polare och indikationen är att det INTE går att köpa olåst för tillfället. Hör av mig till helgen med direktrapport från NY :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överväger att hyra ut min lägenhet en månad och sova på polarens soffa så man har råd att köpa besten... Apple vet hur man gror ett extremt begär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen sprid inte falsk info om du inte vet hur det fungerar egentligen. Har direkt info från en vän som jobbar på apple store i USA. Iphone 6 som köps med T-Mobile kontantkort, är ej låsta, utan du kan använda vilken simkort du vill. Så det är bara att tuta o köra. Happy shopping!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänligen sprid inte falsk info om du inte vet hur det fungerar egentligen. Har direkt info från en vän som jobbar på apple store i USA. Iphone 6 som köps med T-Mobile kontantkort, är ej låsta, utan du kan använda vilken simkort du vill. Så det är bara att tuta o köra. Happy shopping!

 

I stand corrected! =)

 

Dock återstår ju dom andra problemen fortfarande så, det är ju fortfarande några problem kvar innan man kan "tuta o köra" som du så fint uttryckte dig.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I stand corrected! =)

 

Dock återstår ju dom andra problemen fortfarande så, det är ju fortfarande några problem kvar innan man kan "tuta o köra" som du så fint uttryckte dig.... ;)

Det enda är tullen, vilket du själv föreslog hur man kan lösa genom att kasta kartong + kvitto. Laddare köper man hemma för 150 spänn om man inte har en 5V usb laddare liggande, vilket jag har svårt och se att någon numera inte har. Så det är fortfarande enligt min mening tuta o köra ;) Men lycka till i allafall! Det kommer nog att bli svårt och få tag på den i sverige den närmaste tiden med risk för slutförsäljning direkt vid släppet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda är tullen, vilket du själv föreslog hur man kan lösa genom att kasta kartong + kvitto. Laddare köper man hemma för 150 spänn om man inte har en 5V usb laddare liggande, vilket jag har svårt och se att någon numera inte har. Så det är fortfarande enligt min mening tuta o köra ;) Men lycka till i allafall! Det kommer nog att bli svårt och få tag på den i sverige den närmaste tiden med risk för slutförsäljning direkt vid släppet.

Genom att kasta kartongen undviks inte smuggling... Det är inte tullen som ska bevisa något utan du ska kunna bevisa att telefonen är inköpt på korrekt sätt via någon typ av köpehandling.

Skriver detta enbart som information och inte för att peka finger åt något håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.apple.com/legal/warranty/products/iphone-english.html


"Apple may restrict warranty service for iPhone and iPad to the country where Apple or its Authorized Distributors originally sold the device."


"If you seek service in a country that is not the original country of purchase, you will comply with all applicable import and export laws and regulations and be responsible for all custom duties, V.A.T. and other associated taxes and charges."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Telly 82: obs reklamationsrätt har kortats ner till 2 år. Får bifoga svar konsumentverket Europa efter frågan hur det ser ut med iPhone köpt utanför EU:

 

"Inledningsvis ska vi säga att "europeisk reklamationsrätt" är, sedan den 13 juni 2014, 2 år även om svensk lagstiftning tidigare haft 3 år. Det är alltså lika regler inom EU beträffande ett antal aspekter.

Svaret på din fråga är nej.

 

Köper du en iPhone i USA från en Apple Store gäller, om en sådan finns, Apples globala garanti på deras produkter (vilket brukar vara 1 år) men inte den europiska 2-års reklamationsrätten då du inte handlat av ett företag inom Europa (Apple Store USA drivs av ett amerikanskt bolag medan Apple Store i Europa drivs av ett irländsk-registrerat dotterbolag)

 

Ev. reklamationsärenden som faller utanför garantin kommer alltså att behöva hanteras gentemot butiken i USA där produkten är köpt. "

 

 

Med ovan noterad och enligt mina erfarenheter med "iPrylar" som envist verkar gå sönder runt månad 13 efter inköp oavsedd priset är jag inte så motiverad att tappa rätten att reklamera på den inte alls billiga smartfon värsting.

 

Jag hoppas bara att jag kan komma ihåg ovan när jag står i Apple store over there om 1 månad och "vill-ha" känslan suddar bort allt for förnunft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsumentverket säger fortfarande tre år:

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Reklamation/

 

Lagen säger tre år:

https://lagen.nu/1990:932#P23S3

 

Att sedan det finns en reklamationsrätt i EU som är två år utanför Sverige är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag åker till New York i oktober och överväger att köpa iPhone 6 eller iPhone 6 Plus under mitt besök.

 

Vad behöver jag tänka på?

 

Kan jag köpa den olåst?

 

Fungerar den med alla våra frekvensband i Sverige?

 

Övrigt?

 

 

Tack på förhand.

 

 

Kom hem från USA idag med en iphone 6.

Funkar klockrent med comviq-sim & 4G.

Jag köpte en "T-mobile contract-free".

 

OBS! OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!

 

Jag köpte den i en Apple store. Det sägs att om man köper en "Contract-free" hos en T-mobile butik så är den låst......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i NYC och Sverige, jag kom ihåg förra året när iPhone 5s släpptes. Det var köer till Apple store 5th och UWS Apple store tidig morgon ( i stort sett varje dag i nästan två månader), gick jag in under dagen eller natten så var alla telefoner slut! Frågade hur och när dom fick in fler, svaret var att dom visste inte ens själva men det kommer leveranser varje natt/morgon med allt från 300-800 telefoner och alla såldes fortare än kvickt.

Ang tull så kan alla sluta oroa sig. Inga problem alls att åka till Sverige med kartonger, nästan varenda gång jag har flugit till Sverige det senaste året så har jag haft med mig någon/några Apple prylar. Är det någon som känner någon eller vet någon som "åkt dit i tullen" ?? Jag vet ingen iaf.

Ska till NY igen på fredag, någon som vill ha nått? =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan varenda gång jag har flugit till Sverige det senaste året så har jag haft med mig någon/några Apple prylar. Är det någon som känner någon eller vet någon som "åkt dit i tullen" ?? Jag vet ingen iaf.

 

Nä, varken du eller jag känner väl någon som erkänt ifall de åkt fast för smuggling. Det skulle ju vara att erkänna att de är brottslingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i NYC och Sverige, jag kom ihåg förra året när iPhone 5s släpptes. Det var köer till Apple store 5th och UWS Apple store tidig morgon ( i stort sett varje dag i nästan två månader), gick jag in under dagen eller natten så var alla telefoner slut! Frågade hur och när dom fick in fler, svaret var att dom visste inte ens själva men det kommer leveranser varje natt/morgon med allt från 300-800 telefoner och alla såldes fortare än kvickt.

Ang tull så kan alla sluta oroa sig. Inga problem alls att åka till Sverige med kartonger, nästan varenda gång jag har flugit till Sverige det senaste året så har jag haft med mig någon/några Apple prylar. Är det någon som känner någon eller vet någon som "åkt dit i tullen" ?? Jag vet ingen iaf.

Ska till NY igen på fredag, någon som vill ha nått? =)

 

Hmm, en 6+ space gray 64 gb vore ju ngt =)

Vart bor du i Swe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för alla informativa svar, (i de flesta fall iaf). Det återstår att se hur jag gör när vi är på plats men det lutar åt ett inköp.

 

 

Jag skulle inte dra det så långt att kalla folk för brottslingar om de åkt fast i tullen, känns lite hårt. De erfarenheter jag har och har hört av det så känns risken minimal dessutom.

 

Återigen tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yrkesmördaren

Nån mer som kan bekräfta om amerikansk iPhone 6 stödjer 4G i Sverige?

Det är väl egentligen allt man behöver veta? Att den är olåst vet vi ju redan.

 

Är det också någon som har erfarenhet av Apples reuse program? Lämna in din nuvarande iPryl hos Apple och få pengar för den. En iPhone 5 64GB ger tex. 2250 SEK i Sverige och 1475 SEK i USA. Priser kollade senast idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan flika in och säga att jag alltid fått hjälp med USA-köpta iPhones här i Sverige när det uppstått problem. Sprucken baksida på 3GS och trasig sleep/wake-knapp på iPhone 4. (Inom 12 månader från inköp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom hem från USA idag med en iphone 6.

Funkar klockrent med comviq-sim & 4G.

Jag köpte en "T-mobile contract-free".

 

OBS! OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!OBS!

 

Jag köpte den i en Apple store. Det sägs att om man köper en "Contract-free" hos en T-mobile butik så är den låst......

"KUL" at høra... Jag va i apple store i Minneapolis idag och hadde en tmobile modell i handen. Dok apple store killen sa dom va sim låsta, och at sim-free kommer senare i høst... Får plocka upp en i tokyo instället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor i NYC och Sverige, jag kom ihåg förra året när iPhone 5s släpptes. Det var köer till Apple store 5th och UWS Apple store tidig morgon ( i stort sett varje dag i nästan två månader), gick jag in under dagen eller natten så var alla telefoner slut! Frågade hur och när dom fick in fler, svaret var att dom visste inte ens själva men det kommer leveranser varje natt/morgon med allt från 300-800 telefoner och alla såldes fortare än kvickt.

Ang tull så kan alla sluta oroa sig. Inga problem alls att åka till Sverige med kartonger, nästan varenda gång jag har flugit till Sverige det senaste året så har jag haft med mig någon/några Apple prylar. Är det någon som känner någon eller vet någon som "åkt dit i tullen" ?? Jag vet ingen iaf.

 

 

Ska till NY igen på fredag, någon som vill ha nått? =)

 

Vad kostar en olåst iphone 6 i USA i dollar? Ska till NY antingen i höst eller till våren med jobb :)

Fett att du bor där! Vad gör du/jobbar du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter i loungen i USA med en Verizon på väg hem nu. Var ju inte optimalt med en A1522 CDMA, men det var inte lätt att få tag på 6 Plus modellen fortfarande. Väldigt lite stock... Hoppas det funkar :)

 

Dom mumlade om att inga telefoner blev låsta om man inte aktiverade dem på amerikanskt nätverk. Är sugen att koppla upp med mitt TDC kort nu, innan flyget går. Men jag vet inte om jag vågar eller om jag ska vänta tills jag kommer hem så att den inte "råkar" låsa sig eller något annat "voodoo"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...