Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time Capsule får inte kontakt med internet (fiber från Bredbandsbolage


Dejv4n

Rekommendera Poster

Hej, jag försöker få hemmanätverket att funka efter flytt.

 

I nya lägenheten har jag fiber från Bredbandsbolaget, och vill använda en Time Capsule som trådlös router (4:e generationen), men den kommer inte åt internet.

 

Om jag kopplar datorn med kabel direkt till uttaget funkar internet.

 

Om jag kopplar en Airport Express till uttaget får den kontakt med internet och kan sätta upp ett trådlöst nätverk och allt funkar.

 

Men när jag kopplar min time capsule till uttaget får den inte kontakt med internet. Själva trådlösa nätverket den sätter upp inga problem, det funkar.

 

Jag kopplar in i WAN-uttaget (solen) och har startat om och gjort fabriksåterställning flera gånger.

 

Mitt uttag från Bredbandsbolaget är en strömsatt dosa på väggen. Supporten säger att det är en omvandlare, ingen router och att allt bara ska funka :) Har testat att starta om den också.

 

Har sökt på nätet och hittat några trådar som tangerar, men inget som löst problemet...

 

Tacksam för hjälp! Hur får jag internet att funka med Time Capsulen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det låter som att du tidigare har haft fast IP-adress från din Internetleverantör. Nu verkar det som att du får den via dhcp (eftersom du kan ansluta både dator och express och få Internet). Ställ om din router så att den hämtar wan-adress, gateway och DNS automatiskt.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare låg routern (time capsulen) efter ett adsl-modem från bredbandsbolaget, och var i bryggläge (om jag minns rätt). Vet inte om det var fast IP-adress eller inte.

 

Nu har jag gjort fabriksåterställning och time capsulen är inställd på "Anslut via: DHCP" (under internet-fliken i AirPort-verktyget) och "Router-läge: DHCP och NAT" (under nätverks-fliken).

 

Är det någon annan inställning jag behöver göra för att den ska hämta wan-adress, gateway och DNS automatiskt?

 

Time Capsulen upplever det som att inget är kopplat till WAN-uttaget och att den inte får en giltig IP-adress.

 

I AirPort-verktyget kan jag se en IP-adress och en delnätsmask. Men de är båda ordentligt olika adressen och masken som står när det faktiskt funkar med expressen. Så jag gissar att det är gamla uppgifter som ligger kvar..

 

Det går inte att förnya DHCP-tilldelning och det finns ingen router-adress (gateway) och inga DNS-servrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag har precis samma problem, fick du din Time Capsule att fungera som router?

 

Någon som har lyckats lösa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...