Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Frågor om airplay


gurra87

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en ny hemmabio som har airplay. Kan man säga att om hemmabion stöder airplay, så behöver man ingen apple tv? Som jag har förstått det så kan jag skicka videos, bilder och ljud som ligger på min iphone eller mac till hemmabion? Jag står lite i valet och kvalet att köpa en hemmabio med airplay, men varit inne tidigare på att köpa en apple tv också. Men nu behövs det kanske inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok gäller det alla hemmabios? Eller finns det några hemmabio som stöder video också över airplay?

 

Det är en omöjlig fråga att svara på när du inte talar om vilka hemmabios du menar.

Tillverkaren måste betala licens för att AirPlay ska fungera 100% men det finns dom som kör en fullösning men då brukar det sluta att fungera vid en uppdatering av iOS.

 

Se på mediaspelaren Boxee Box som hade AirPlay för både ljud och bild och dom betalar inte för det och nu är den funktionen trasig

 

 

Om jag kopplar apple tv till hemmabion kan jag spela upp musik från iphone eller mac i hemmabion via airplay? För då behöver jag ingen airport express som jag varit inne på? Söker någon bra helhetslösning för mediauppspelning i min lägenhet...

 

Apple Airport Express Base Station

 

 

Det är bara genom en ATV som du kan streama både bild och ljud.

Med AirPort Express eller AirPort Extreme är det bara ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle nog hellre rekomendera att köpa en receiver utan airplay o lägga den extra 1000-lappen som funktionen kostar (ca.).. på en apple-tv i stället,då kan du utnyttja både bild,film o musik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle nog hellre rekomendera att köpa en receiver utan airplay o lägga den extra 1000-lappen som funktionen kostar (ca.).. på en apple-tv i stället,då kan du utnyttja både bild,film o musik...

 

Njae man kan ha både och tycker jag för det händer ibland att man vill streama musik utan att sätta på ATV`n.

En receiver blir inte nämnvärt dyrare bara för att den har AirPlay så det spelar ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Njae man kan ha både och tycker jag för det händer ibland att man vill streama musik utan att sätta på ATV`n.

En receiver blir inte nämnvärt dyrare bara för att den har AirPlay så det spelar ingen roll.

jo,klart man kan,men vadå? skulle det vara extra jobbigt o sätta på atv:n menar du?,kopplar man den via förstärkaren är det ju bara o välja den ingången o köra på,så gör jag,saknar absolut inte airplay på min förstärkare då jag har min atv,så därav jag sa att jag tyckte det var bättre o köpa en atv separat o spara några kronor på förstärkaren även om det visserligen inte behöver kosta så mycket mer för just den funktionen på förstärkaren,men jag förstår absolut vad du menade,men alla tycker ju olika,jag tycker ju min lösning funkar utmärkt ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo,klart man kan,men vadå? skulle det vara extra jobbigt o sätta på atv:n menar du?,kopplar man den via förstärkaren är det ju bara o välja den ingången o köra på,så gör jag,saknar absolut inte airplay på min förstärkare då jag har min atv,så därav jag sa att jag tyckte det var bättre o köpa en atv separat o spara några kronor på förstärkaren även om det visserligen inte behöver kosta så mycket mer för just den funktionen på förstärkaren,men jag förstår absolut vad du menade,men alla tycker ju olika,jag tycker ju min lösning funkar utmärkt ;-)

 

Kanske inte jobbigt men det är jävligt smidigt att bara sätta på en enhet.

Svårt att sakna en sak man inte har ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske inte jobbigt men det är jävligt smidigt att bara sätta på en enhet.

Svårt att sakna en sak man inte har ;)

haha,jo,sant,jag menar bara att det är onödigt o ha både och när det räcker o ha en SEPARAT Atv där man får både bild o ljud! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha,jo,sant,jag menar bara att det är onödigt o ha både och när det räcker o ha en SEPARAT Atv där man får både bild o ljud! ;-)

 

Om man står i valet och och det inte är någon skillnad i priset är valet enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man står i valet och och det inte är någon skillnad i priset är valet enkelt.

ja,man köper en ATV! haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,man köper en ATV! haha

 

Man köper båda :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

 

Jag är inne på att köpa en hemmabio från Harman/Kardon. Det står mellan dessa:

Med bluetooth men utan airplay http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HKBDS375W/harman-kardon-2-1-hemmabio-3d-blu-ray-bds-375w

Med både bluetooth och airplay http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HKBDS480W/harman-kardon-2-1-hemmabio-3d-blu-ray-bds-480w

 

Jag har testat och lyssnat på båda. Det är grymt ljud i båda. Skiljer inte jättemycket, utan det är mest att wifi och airplay ingår i den dyrare varianten.

Det lutar åt den första eftersom det skiljer 4500 kr i pris och jag kan ju istället köpa till en ATV så är problemet löst. Även om bluetooth, vad jag har förstått, inte är lika stabilt som airplay, så finns möjligheten att spela upp musik både via bluetooth och airplay(=via atv).

 

Några synpunkter på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

 

Jag är inne på att köpa en hemmabio från Harman/Kardon. Det står mellan dessa:

Med bluetooth men utan airplay http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HKBDS375W/harman-kardon-2-1-hemmabio-3d-blu-ray-bds-375w

Med både bluetooth och airplay http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/HKBDS480W/harman-kardon-2-1-hemmabio-3d-blu-ray-bds-480w

 

Jag har testat och lyssnat på båda. Det är grymt ljud i båda. Skiljer inte jättemycket, utan det är mest att wifi och airplay ingår i den dyrare varianten.

Det lutar åt den första eftersom det skiljer 4500 kr i pris och jag kan ju istället köpa till en ATV så är problemet löst. Även om bluetooth, vad jag har förstått, inte är lika stabilt som airplay, så finns möjligheten att spela upp musik både via bluetooth och airplay(=via atv).

 

Några synpunkter på detta?

 

 

Det är ingen skillnad i stabiliteten mellan BT eller AirPlay om du trodde det :)

Skillnad i ljud kvailtet däremot till fördel AirPlay kan existera.

Men det märker du efter en provlyssning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är ingen skillnad i stabiliteten mellan BT eller AirPlay om du trodde det :)

Skillnad i ljud kvailtet däremot till fördel AirPlay kan existera.

Men det märker du efter en provlyssning.

I radioaffären sa de att efter ca 7 meter kan bluetooth tappa kontakten samt att för många bluetooth-enheter igång samtidigt kan störa varandra, medan airplay var mycket stabilare. Men jag får väl gå dit och testa och bilda mig en egen uppfattning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I radioaffären sa de att efter ca 7 meter kan bluetooth tappa kontakten samt att för många bluetooth-enheter igång samtidigt kan störa varandra, medan airplay var mycket stabilare. Men jag får väl gå dit och testa och bilda mig en egen uppfattning..

ja,BT är nog känsligare än vad airplay är o är det som du säger att det skiljer 4500:- i pris så köp den billigare varianten o en ATV så är dina problem lösta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...