Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AirPort Time Capsule/Netgear CG3700 från Comhem - koppling och inställ


Limebranch

Rekommendera Poster

Har köpt en AirPort Time Capsule (2 TB), dels för att jag ville ha en trådlös backuplösning för Time Machine, men också för att jag hört att den ska vara bra som trådlös router för hemmanätverket (i mitt fall 2 Macbooks, 2 iPhones, 1 iPad, och 1 Apple TV).

Har bredband via Comhem (Netgear CG3700-modem/router kopplat till deras "multiuttag" för tv/bredband etc., bor i ett s.k. "Comhem-hus"). Detta har iofs fungerat bra hitills, men tänkte mig att det förhoppningsvis skulle bli ännu snabbare/stabilare med en router från Apple.

Jag kopplade in TC till Netgear-modemet (nätverkskabel från Netgears LAN-uttag till TC:ns WAN-uttag) och följde guiden i AirPort-verktyget på min MacBook. När detta var klart hade jag dubbla trådlösa nätverk tillgängligt - dels mitt gamla från Netgear-routern men också det nya från TC.

Tyvärr fungerade det från TC något sämre (hastighet, stabilitet), vilket förstås kändes trist. Googlade runt en del och hittat många trådar i olika forum kring detta. Tydligen ställde AirPort-guiden in min TC i "bryggläge" automatiskt.

Provade att ändra detta till "DHCP och NAT" och istället ställa Netgear-routern i bryggläge, men det ledde till ännu sämre prestanda från TC-nätverket så jag ändrade tillbaka. Provade även stänga av den trådlösa wi-fi-funktionen på Netgear-modemet men det gjorde heller ingen skillnad.

Så nu sitter jag med en TC som förvisso fungerar, men sämre än min anslutning via Netgear-modemet/router. Kan alltid ha den som backup-lösning (vilket funkar klockrent), men funderar på om det ändå inte ska gå att få den funka bättre även som router ... (med tanke på vad den trots allt kostar).

Är det någon som sitter på samma utrustning och fått det funka bra, och skulle vilja dela med sig hur de har detta uppsatt? Hur man kopplar, i vilken ordning och hur inställningarna ser ut för TC resp. Netgear-modemet? Jag har egentligen noll koll på nätverk så ni får gärna skriva "for dummies" ;) )

Vidare kan jag inte ansluta till min Windows-jobbdator via RDP (Microsoft Remote Desktop) när jag är ansluten till TC:ns wi-fi. Detta har alltid fungerat (och fungerar fortfarande) när jag är ansluten till Netgearens wi-fi. Men detta kanske bara är någon enkel inställning i AirPort-verktyget (brandvägg ...?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag när jag provade för tredje gången att ställa Netgear i bryggläge och TC till "DHCP och NAT" (samt slå av Wi-Fi på Netgear) funkade det helt plötsligt klockrent och jag kommer upp i hastigheter som är 50-100 % snabbare än tidigare.

 

Den enda skillnaden är att jag idag ställt TC längre bort från modemet rent fysiskt (tidigare stod det väldigt nära pga kort kabel). Jag vet inte om det är möjligt, men det skulle i så fall vara lösningen i mitt fall ...

Tänkte ifall någon som läser råkat ut för samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...