Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program man "måste" ha


MikkeBee

Rekommendera Poster

Som rubriken lyder. Program eller appar som man bara måste ha i sin iMac....

Menar inga speciella utan bara nyttiga program....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AppCleaner är ett bra program att ha. Det använder man när man vill radera program, med AppCleaner så vet man att man verkligen raderat hela programmet och att inte dolda programfiler ligger kvar.

 

Finns att ladda ner här.

 

 

När man hämtar hem programvaror så ska man förvissa sig om att det är från säkra nerladdningssidor. App Store är ett bra ställe att leta på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns väl en del trådar på forumet om det sin tidigare. Hittade inte nu när jag snabbsökte, så kolla lite där för tips. Men det kommer säkert fler/mer tips här.

Själv tycker jag att det enda som eg inte finns är en bra textredigerare, t e x TextWrangler. Det är något man verkligen behöver ibland. Och ett bra backup/klon-program. Jag kör med CCC (Carbon Copy Cloner). Super Duper är en annan bra.

Sen är det väl mer såna “bra att ha”-program... Några jag kör med är:

RSSläsare: Vienna
Bildoptimering: ImageOptim

Konvertering: Adapter (finns även inbyggt i OS X att kunna konvertera vissa format)
Döpa om filer (bulk): Rename

Markdownediterare: Mou (quicklook-plugin för md)

Sen finns det många andra QLplugins som är bra och svåra att vara utan. En heter t ex QLStephen som quicklook'ar de flesta (textfiler) av de som inte känns igen annars.


Annars är nog det bästa att söka/skaffa appar efter behov. Mycket finns redan inbygg och det finns många (underskattade) program i OS X som kan göra sakerna riktigt bra. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man upp video räcker Mac OS X codecar inte riktigt till. Man kan ladda ned Perian ihop med QuickTime Player 7. Men det är lätt åldersstiget nu. MPlayerX eller VLC är mer kompetenta. Rippar dvd är det väl knappt någon som gör längre, men Handbrake kan rippa "tunga" filmfiler till lättare mp4/m4v. Så gör jag med inspelad tv, exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns väl egentligen inga program som man "måste" ha... Jag har inget av de program som nämns i inläggen ovan. :)

Apples egna Pages (ordbehandling), Keynote (presentation) och Numbers (kalkyl, beräkningar) är ett bra standardval för ens privata och professionella kommunikation och för ens privata och professionella kontor. De är gratis... :)

Frånsett dessa så kommer jag inte på något utöver det som redan finns i datorn... Finns ju så mycket.. .TimeMachine, säkerhetskopiering etc. QuickTime som omvandlar mellan olika video och ljudformat, och även kan spela in och har enklare redigering.. iPhoto för bilder... Förhandsvisning som kan öppna, redigera och omvandla bilder...

Det handlar mer om man har specifika behov tycker jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples egna medföljande program är riktigt kraftfulla. De kan se enkla ut och har ett visst tänk som gör att somliga uppfattar dem negativt och skaffar andra progg utan att kolla under huven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... QuickTime som omvandlar mellan olika video och ljudformat, ...

Jo, visst, men varför inte ha ett program som kan spela upp filmen as is? Nedanstående tar en djäkla tid... Apple gör inte allt bäst eller tillräckligt.

 

post-28798-0-07881900-1410432440.png

 

MPlayerX:

 

post-28798-0-08177300-1410432610_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen film i MKV-format och därför inget behov av en sådan spelare. QuickTime spelar upp utmärkt för mig. Jag "fulhämtar" inte film. Jag spelar upp mina DVD:s genom DVD-spelaren, eller så hyr jag film på iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen film i MKV-format och därför inget behov av en sådan spelare. QuickTime spelar upp utmärkt för mig. Jag "fulhämtar" inte film. Jag spelar upp mina DVD:s genom DVD-spelaren, eller så hyr jag film på iTunes.

Av MakeMKV kan man göra en datafil av sin dvd eller blueray med bibehållen kvalitet. Din insinuation betackar jag mig för. Alla är inte lika 90-tal som du. :ThumbsDown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren

 

Har tagit hem VLC och AppCleaner än så länge....

Kommer nog att prova några till som ni har rekommenderat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar man upp video räcker Mac OS X codecar inte riktigt till. Man kan ladda ned Perian ihop med QuickTime Player 7. Men det är lätt åldersstiget nu. MPlayerX eller VLC är mer kompetenta. Rippar dvd är det väl knappt någon som gör längre, men Handbrake kan rippa "tunga" filmfiler till lättare mp4/m4v. Så gör jag med inspelad tv, exempelvis.

Haha på tal om Handbrake -

 

- Någon som vet om man kan rippa filmer med "MacTheRipper" fortfarande? Mest för att det antagligen är det fetaste namnet någonsin på ett program liksom... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat kolla lite på iWork eller Office.

Har inte varit en flitig Office-användare i PC, men det känns som om det vore bra att ha.

Om jag tar hem iWorks och jag får epost med word dokument, öppnar pages det då?

Å kan jag göra ett word dokument i Pages?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat kolla lite på iWork eller Office.

Har inte varit en flitig Office-användare i PC, men det känns som om det vore bra att ha.

Om jag tar hem iWorks och jag får epost med word dokument, öppnar pages det då?

Å kan jag göra ett word dokument i Pages?

Svar ja på båda frågor. Men inte med hundra procents kompatibilitet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej...

Har åxå hittat OpenOffice, är det ett bra alternativ till dom andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett komplement, snarare. Inga av "officepaketen" överlappar varandra till hundra procent, tyvärr.

 

Inte ens Office:MAC och Office för Windows är 100%, heja Microsoft :whistling::respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...