Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

sökfunktion- fungerar inte


acefransson

Rekommendera Poster

När jag söker i mailen, exempelvis efter ett namn, med en person som jag känt i många år, dyker 6 sökresultat, de borde komma upp om inte hundratals, så inte långt ifrån.

 

När jag söker efter dennes fakturor i vanliga "finder", samma sak där, det kommer upp 5 sökresultat.

 

Har även provat med andra söknamn/ord

 

Hur fixar jag till detta??

 

Vad har blivit fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Mail kan du bygga om brevlådorna Brevlåda -> Bygg om och i inställningarna för Spotlight i Systeminställningar kan du dels kolla att de kategorier du är intresserad av att söka i finns ikryssade samt under Integritetsskydd kollar att det inte ligger någon blockering av personen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det har ju fungerat förr. För några veckor sedan när jag sökte på vissa namn och ord, fick jag upp flera hundra resultat. Det har alltid i alla år varit så. Men nu helt plötsligt får jag bara upp 5-6 träffar.

 

Både på mail och i spotlight

 

Och jag har inte ändrat något, i alla fall inte medvetet.

 

Jag tryckte däremot på "bygg om" och nu syns inga mail överhuvudtaget, nu känner jag lite smått panik. Vad innebär egentligen "bygg om"??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, det har ju fungerat förr. För några veckor sedan när jag sökte på vissa namn och ord, fick jag upp flera hundra resultat. Det har alltid i alla år varit så. Men nu helt plötsligt får jag bara upp 5-6 träffar.

 

Både på mail och i spotlight

 

Och jag har inte ändrat något, i alla fall inte medvetet.

 

Jag tryckte däremot på "bygg om" och nu syns inga mail överhuvudtaget, nu känner jag lite smått panik. Vad innebär egentligen "bygg om"??

 

post-34005-0-04395100-1410352029_thumb.png

 

Att Mail återskapar strukturen lokalt på datorn för ditt mailkonto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow, tack det fungerade bra, nu fungerar sökfunktionen i mail igen!

 

Men fortfarande problem i findern/utforskaren, söker på ett namn som förekommer i MÅNGA dokument, får upp lite fler träffar sedan sist, men långt i från alla.

 

Finns det någon likvärdig "bygga om" funktion i findern/utforskaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det göra det. Satt och leta efter funktionen igår men kunde inte hitta det. Visst fanns den i inställningspanelen för Spotlight förr? :fundersam:

 

Ett bra program för att utföra systemunderhåll i OS X är Maintenance, där kan du bland annat kryssa i att Spotlight ska byggas om. Bör lösa ditt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att i Spotlights inställningar, så lägger man till disken under “Privat” så den inte indexeras. Sen tar man bort den där ifrån, så indexeras den på nytt. Man kan bygga om den enkelt från Terminalen. Kör:

sudo mdutil -E /

Bygger om samtliga diskar man har installerade/inkopplade.

»»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att i Spotlights inställningar, så lägger man till disken under “Privat” så den inte indexeras. Sen tar man bort den där ifrån, så indexeras den på nytt. Man kan bygga om den enkelt från Terminalen. Kör:

sudo mdutil -E /

Bygger om samtliga diskar man har installerade/inkopplade.

 

»»

 

Jo, men fanns det inte en inställningspanel för detta tidigare?

 

Oavsett, Maintenance är bra. Fick köra det igår för att en säker start orsakade att Finder hela tiden startades om med ca 30 sekunders mellanrum. En forcerad körning av OS X underhållsscript genom Maintenance löste problemt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men fanns det inte en inställningspanel för detta tidigare?

Inget jag tänkt på, men om man gör som det jag skrev först - i inställningarna: lägg den till privat, och sen ta bort den från privat, så skall den indexera om.

 

Har (peppar-peppar) inte behövt hålla på ngt med den, mer än då den där Spotlightbuggen (i Lion/Moutain Lion) kom i samband med en uppdatering. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget jag tänkt på, men om man gör som det jag skrev först - i inställningarna: lägg den till privat, och sen ta bort den från privat, så skall den indexera om.

 

 

Har provat detta, skall se om det fungerar.

 

Menar du att lägg till, ta bort i spotlight inställningar får samma resultat som om man går in i terminalen och kör det där kommandot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat detta, skall se om det fungerar.

 

Menar du att lägg till, ta bort i spotlight inställningar får samma resultat som om man går in i terminalen och kör det där kommandot?

Ja, om man lägger till en disk där till privat ... dvs att den inte skall ingå i Spotlightresultaten så skall databasen tas bort. Och sen när man tar bort den från privatlistan, så skall den inkluderas igen - och den indexeras på nytt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man lägger till en disk där till privat ... dvs att den inte skall ingå i Spotlightresultaten så skall databasen tas bort. Och sen när man tar bort den från privatlistan, så skall den inkluderas igen - och den indexeras på nytt.

 

Tack! Nu fungerar det igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...